کسب و کار اینترنتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

کسب و کار اینترنتی چیست

کسب و کار اینترنتی چیست ؟ این سوالی است که پس از رشد چشم‌گیر کسب و کارهای اینترنتی در ایران ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار را که به دنبال درآمدزایی از اینترنت هستند، مشغول خود کرده است. از طرفی دیگر امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و به خصوص شیوع بیماری کرونا، اهمیت راه‌ اندازی کسب و کارهای اینترنتی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. به همین دلیل است که امروزه سوالاتی مانند چگونه یک کسب و کار اینترنتی در منزل راه اندازی کنیم؟ آیا راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه امکان پذیر است؟ چرا بسیاری از کارآفرینان راه اندازی کسب و کارهای آنلاین را به کسب و کارهای سنتی ترجیح می‌دهند؟ و… در ذهن کاربران شکل گرفته است.

اگر شما هم با این سوالات در حال دست و پنجه نرم کردن هستید و به دنبال پاسخی مناسب برای آن‌ها می‌گردید، به هیچ عنوان مطالعه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

منظور از کسب و کار اینترنتی چیست

اولین سوالی که باید پاسخ آن را بدانید این است که منظور از کسب و کار اینترنتی چیست و چرا امروزه رونق بسیار زیادی پیدا کرده است؟ ساده‌ترین تعریف کسب و کار اینترنتی (iBusiness) یا کسب و کار آنلاین عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که بر بستر اینترنت با هدف درآمدزایی انجام می‌شود. بر اساس این تعریف به استفاده از هر روشی که به کسب درآمد از اینترنت منتهی شود، کسب و کار اینترنتی می گوییم.

کسب و کارهای اینترنتی دقیقا مانند کسب و کارهای سنتی، در زمینه های مختلفی راه‌اندازی می شوند که کسب و کارهای فروشگاهی، خدماتی، آموزشی، اتوماسیون و… نمونه ای از کسب و کارهایی است که امروزه در بستر اینترنت به فعالیت مشغول‌اند. امروزه بسیاری از افراد بر این اعتقادند که تقریبا همه کارها  می توانند بر بستر اینترنت فعالیت کنند و یا با استفاده از آن کسب و کار خود را رونق دهند. به طور مثال فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا را در نظر بگیرید که امروزه طیف وسیعی از محصولات را تنها با استفاده از سایت اینترنتی خود به مشتریان ارائه می‌دهد.

مزایای کسب و کار اینترنتی چیست؟

بهترین مزایای کسب و کار آنلاین

حال که با تعریف کسب و کار اینترنتی آشنا شدید می‎ خواهیم به شما بگوییم مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی چیست؟ چون کسب و کار آنلاین مانند هر چیز دیگری، با طیف وسیعی از مزایا و معایب همراه است. مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی عبارتند از :

کسب و کار اینترنتی سرمایه اولیه بسیار کمی نیاز دارد

 برای راه اندازی و شروع یک کسب کار آنلاین برخلاف سایر کسب و کارها سرمایه اولیه بسیار کم و یا در بعضی موارد نزدیک به صفر است. زیرا چنین کسب و کارهایی برای شروع نیاز به تجهیزات خاصی نمی خواهند و می توانند با یک سایت، صفحه اینستگرام و… درآمدزایی خود را آغاز کنند. اما در روش های سنتی باید هزینه های مربوط به محل، لوازم اداری، انبار، تجهزیات، پرسنل و … پرداخت شود.

امکان پیاده سازی ایده های مختلف را به شما می دهد

همانطور که اشاره شد طیف وسیعی از حوزه های کاری می توانند بر بستر اینترنت فعالیت کنند و از این نظر هر شخصی می تواند ایده های خود را در هر زمینه بر این بستر پیاده سازی کند. این مزیت کسب و کار اینترنتی باعث شده است تا روز به روز در حال مشاهده ایده های جدید در این حوزه باشیم.

نسبت به روش های سنتی سرعت بیشتری دارد

یکی از مهمترین فواید کسب و کار الکترونیک سریع بودن آن ها است، زیرا روش های آنلاین درآمدزایی به جدیدترین تکنولوژی ها مجهز هستند و بسیاری از فعالیت های خود را به صورت خودکار انجام می دهند و به همین دلیل می توانند از نظر سرعت خدمات و محصولات خود را سریع تر به دست مشتری خود برسانند.

کسب و کار آنلاین محدویت جغرافیایی و مکانی ندارد

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی این امکان را فراهم می‌کند که خدمات و محصولات خود را بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه اضافی باشد به مخاطبان خود در سرتاسر دنیا ارائه کنند. در حالی که در روش‌های سنتی برای انجام این کار باید در هر محله یا شهری یک محل کار وجود داشته باشد.

محدود به زمان نیست و همیشه در دسترس است

از مهمترین مزایای راه اندازی کسب و کار الکترونیکی نداشتن محدودیت زمانی است. زیرا اینترنت همیشه در دسترس است و مخاطبان و مشتریان می‌توانند ۲۴ ساعت در روز، ۷روز در هفته و ۳۶۵ روز در سال به استفاده از آن بپردازند.

کسب و کارهای اینترنتی مقیاس پذیری بالایی دارند

یکی از معایب مهم کسب و کارهای سنتی، مقیاس پذیری پایین است، زیرا معمولا کسب و کارهای سنتی با در مقایسه با کسب و کارهای آنلاین با محدودیت مواجه می‌ شوند. زیرا همانطور که اشاره شد، کسب و کارهای آنلاین در مقابسه با روش های سنتی بسیار سریع‌تر، ارزان تر و بدون محدودیت زمانی و مکانی هستند.

موارد گفته شده در بالا تنها برخی از مزیت هایی است که کسب و کارهای آنلاین در اختیار ما قرار می دهند. اگر بخواهیم به صورت کوتاه سایر مزیت های کسب و کارهای آنلاین را نام ببریم، می توانیم به مواردی از جمله امکان حذف واسطه ها، دسترسی آسان به اطلاعات آماری، دسترسی آسان به فروشگاه اینترنتی، ارزیابی آسان تر کسب و کار و بازاریابی هدفمندتر و هوشمندتر اشاره کنیم.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود به دانش فنی در زمینه دیجیتال مارکتیگ نیاز خواهید داشت. اگر نمی‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه به رشد یک کسب و کار اینترنتی کمک می‌کند به شما توصیه می‌کنیم که مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

میخوام بیشتر بدونم!
راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

معایب کسب و کار اینترنتی چیست؟

معایب

خوب تا به اینجا مزایای کسب و کار اینترنتی یا کسب و کار آنلاین را بررسی کردیم، اما حالا نوبت بررسی معایب کسب و کار اینترنتی می‌باشد. شاید بسیاری از افزاد با خواندن مزایای روش های درآمدزایی اینترنتی تصور کنند که آن ها هیچ معایبی ندارند و بهترین راه کسب درآمد می‌باشند. برخی از مهمترین معایب کسب و کارهای اینترنتی عبارتند از:

در کسب و کار اینترنتی معاملات به صورت غیرحضوری انجام می شود

یکی از معایب کسب و کار الکترونیک نبود اعتماد در مشتریان و مخاطبان به دلیل غیرحضوری صورت گرفتن امور است. زیرا بسیاری از افراد علاقه‌مندند تا برای خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات مختلف به صورت حضوری مراجعه کنند و به همین دلیل جذب مخاطبینی که تاکنون از کسب و کارهای اینترنتی خرید نکرده اند و یا تجربه بدی داشته اند، کار سختی خواهد بود.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیازمند افراد متخصص است

کسی که بخواهد یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کند، باید دانش فنی خوبی در این زمینه داشته باشد و در غیراینصورت باید با صرف هزینه افراد متخصص را به کار بگیرد. همانطور که می دانید تعداد افراد متخصص در زمینه کسب و کارهای اینترنتی ممکن است در برخی شهرها کم باشد و همین موضوع می تواند یکی از موانع راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به شمار آید.

تهدیدات امنیتی یکی از معایب کسب و کارهای آنلاین است

همه ما می دانیم که امکان نفوذ به سایت ها و یا دیتابیس های اپلیکیشن ها به منظور ربودن اطلاعات کاربران امکان پذیر است. روزانه افراد بسیار زیادی بر اثر عدم آگاهی در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید مورد سو استفاده قرار می‌گیرند و در نتیجه امنیت نیزیکی دیگر از معایب کسب و کار اینترنتی است.

استفاده از خدمات اینترنتی نیازمند دانش فنی است

شاید امروزه بیشتر افراد می‌دانند چگونه از اینترنت و خدمات آن استفاده کنند، اما هنوز هم نیز بسیاری از مردم در مورد استفاده از اینترنت اطلاعاتی ندارند. بنابراین نبود دانش فنی برای بهرمندی از خدمات کسب و کارهای آنلاین یک محدودیت به حساب می آید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم کسب و کار اینترنتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد. مزایای کسب و کارهای اینترنتی بسیار بیشتر از معایب آن است اما این درحالی است که موضوعاتی مثل تهدیدات امنیتی و یا سو استفاده از اطلاعات مردم بسیار مهم می‌باشد. بنابراین اگر قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید، یکی از سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که چگونه اعتماد مخاطبین خود را جلب کنید؟ زیرا برای به درآمد رساندن هر کسب و کار اینترنتی نیاز به اعتماد سازی و جلب اعتماد مردم است.

همچنین بسیاری از معایب کسب و کارهای اینترنتی ناشی از نبود آگاهی لازم در این زمینه است که امروزه با فرهنگ سازی و آموزش این موارد از سو استفاده جلوگیری شده است. نظر شما در مورد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چیست؟ امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و از آن استفاده کافی را برده باشید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، خوشحال می شویم آن را با سایر مخاطبین وب سایت کوکاس در میان بگذارید.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یکی از مهارت‌های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همانطور که می‌دانید امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در شبکه...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید