پایگاه دانش کوکاس

Knowledge base

آواتار مشتری

چرا باید از آواتار مشتری استفاده کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

آواتار مشتری (Costumer Avatar) همان چیزی است که برای شناخت مشتریان به آن نیاز دارید. برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید، مخاطبان زیادی را جذب کنید و کسب و کارتان را رشد دهید، مهمترین موضوعی که باید یاد بگیرید، طراحی آواتار مشتری است. چرا که در دنیای دیجیتال مارکتینگ هیچ موضوعی مهم‌تر از شناخت مشتری نخواهد بود. شناخت شخصیت مشتری (Buyer Persona) تقریبا شما را به یک ابرقهرمان در بازاریابی تبدیل می‌کند که می‌تواند به راحتی ذهن مشتریان را بخواند و آن‌ها را مجاب به انجام هر کاری کند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که آواتار مشتری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

آواتار مشتری (Costumer Avatar) چیست؟

آواتار مشتری چیست؟

یکی از مهمترین نکات در دنیای مارکتینگ این است که بدانیم هر مخاطبی برای کسب و کار ما مناسب نیست. به همین دلیل است که باید در تلاش باشیم تا هزینه و زمان خود را به گونه‌ای صرف کنیم تا مشتریان ایده‌ آل (ideal customer) خود را پیدا کنیم. آواتار مشتری که خیلی‌ها آن را با عنوان‌هایی از جمله پرسونا مشتری (Buyer Persona)، مخاطب هدف (Target audience) و Ideal Client Profile می‌شناسند، ابزاری است که به ما در این زمینه کمک می‌کند.

حال که دید آواتار مشتری چیست، اجازه دهید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما صاحب یک آکادمی دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای و سطح بالا هستید که میانگین هزینه ثبت نام در دوره‌های آموزشی‌اش 8 میلیون تومان است. در این صورت آیا هزینه تبلیغات خود را صرف طراحی و چاپ تراکت، بنرها و بیلبورد‌های خیابانی می‌کردید؟ قطعا چنین روش‌هایی بیشتر مناسب کسب و کارهایی مانند اسنپ و… هستند که عموم مردم مخاطبشان است. بنابراین شاید برگزاری همایش های تخصصی، تبلیغات در سایت‌های مرتبط و… بیشتر مناسب شما باشد.

در مثال بالا دیدید که نباید انتظار داشت که همه مردم به کسب و کار ما جذب شوند. بلکه باید قبل از هر کاری، جامعه هدف و مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنیم. پس از اینکه مشتریان خود را شناختیم، باید چالش‌های آن را حل کنیم و با زبان آن‌ها حرف بزنیم. پس همه چیز پس از شناخت مشتری شروع می‌شود. همانطور که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ از شاخه‌های مختلفی از جمله سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است. اما دانستن نحوه طراحی آواتار مشتری یکی از معدود مهارت هایی است که در تمام رشته های دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد، برای مثال:

  • بازاریابی محتوا: برای اینکه بدانید که چه مطالب، ویدئوها ، پادکست ها و … را برای جذب و هدایت مشتری ایجاد و منتشر کنید باید از آواتار مشتری کمک بگیرید.
  • تبلیغات دیجیتال: انتخاب روش تبلیغات و پیامی که می‌خواهیم به مخاطب برسد، نیازمند شناخت صحیح مشتری ایده‌آل است.
  • کپی رایتینگ: زمانی که شما مشتریان خود را بشناسید، بهتر می‌توانید چالش‌ها و مشکلات آن‌ها را درک و بیان کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که دقیقا همانطور که هر کسب‌وکاری می‌تواند چندین آواتار مشتری مشخص داشته باشد، هر یک از محصولات شما هم می‌تواند یک یا چند آواتار مشتری جداگانه داشته باشد که باید شناسایی و طراحی شوند. زیرا ممکن است هر کدام از مشتری ‌های ما انگیزه‌ها، اهداف و چالش‌های متفاوتی را برای محصولات دیگر داشته باشند.
0 تا 100 استراتژی بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ
حتما بخوانید

چرا باید از آواتار مشتری استفاده کنیم؟

پرسونای مخاطب چیست

در دنیای دیجیتال مارکتینگ هیچ موضوعی مهم‌تر از شناخت مشتری نخواهد بود. زیرا تمام اقدامات و تلاش‌هایی که برای ارائه محصولات و خدمات یک کسب و کار اینترنتی انجام می‌دهیم، بر اساس پیش‌بینی‌هایی است که از رفتار مشتری‌ها انجام داده‌ایم. پس اگر مشتری‌های خود را به خوبی شناسایی نکرده باشیم، تمام برنامه‌ ریزی‌های انجام شده با شکست رو به رو خواهند شد. همه شما می‌دانید که بدون شناخت صحیح نیازها، طرز تفکر، خصوصیات و رفتار مشتری‌ها، نمی‌توانیم انتظار افزایش فروش و جذب آن‌ها را داشته باشیم.

احتمالا تاکنون برای شما هم پیش آمده که به دلیل نداشتن شناخت صحیح از مشتری‌های خود آن‌ها را از دست دهید، در حالی که می‌شد از آن‌ها یک مشتری وفادار و پر و پا قرص ساخت! بیشتر اشتباهات دیجیتال مارکتر‌ها ریشه در همین موضوع دارد.

  • کمپین‌های فروشی که با شکست رو به رو می‌شوند.
  • محصولاتی با کیفیتی که از آن‌ها استقبال نمی‌شود.
  • تبلیغاتی که موثر واقع نمی‌شوند.
  • محتوایی که کاربران را جذب نمی‌کند.

و هزاران فعالیتی که برای جذب مخاطب انجام می‌دهید ولی در نهایت نتیجه نمی‌گیرید. با این حال همچنان نیز شاهد دیجیتال مارکترها یا صاحبان کسب و کارهایی هستیم که آنچنان روی محصولی که می‌فروشند متمرکز شده‌اند که دیگر فراموش می کنند به این موضوع فکر کنند که آن را به چه کسی می‌فروشند؟ چرا آن شخص به این محصول نیاز دارد؟ پس از خرید محصول کدام نیازهایشان را برطرف می‌کنند؟ و…

این یک اشتباه بزرگ است که همیشه شاهدش هستیم. شاید شما خاص‌ترین و بهترین محصول روی کره زمین را داشته باشید، اما اگر قصد دارید آن را به شخص اشتباهی بفروشید، هیچ‌ وقت نمی‌توانید در کسب و کارتان موفق شوید. به همین دلیل است که درک آواتار مشتری که بسیاری آن را به عنوان شخصیت مشتری (Buyer Persona) می‌شناسند، بسیار مهم است!

نتیجه گیری

همانطور که دیدید یکی از مهمترین مراحل در بازاریابی اینترنتی، شناخت مشتری است. بنابراین همیشه باید با پیشرفت کسب و کار خود، در مورد افرادی که به آن‌ها خدمات ازائه می‌کنیم، اطلاعات بیشتری به دست آوریم. آواتار مشتری یکی از بهترین روش‌هایی است که در این زمینه به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود که میزان آزمون و خطای خود را در دیجیتال مارکتینگ کاهش دهیم.

امتیاز به مقاله

4/5 - (10 امتیاز)

اشتراک‌گذاری مطلب

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

درباره تیم ما بیشتر بدانید

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

خبرنامه دیجیتال مارکتینگ کوکاس

با عضویت در خبرنامه کوکاس، هر هفته یک ایمیل مفید در زمینه دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.