خانه 8 آموزش دیجیتال مارکتینگ 8 چرا باید از آواتار مشتری استفاده کنیم؟

چرا باید از آواتار مشتری استفاده کنیم؟

    زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

آواتار مشتری (Costumer Avatar) همان چیزی است که برای شناخت مشتریان به آن نیاز دارید. برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید، مخاطبان زیادی را جذب کنید و کسب و کارتان را رشد دهید، مهمترین موضوعی که باید یاد بگیرید، طراحی آواتار مشتری است. چرا که در دنیای دیجیتال مارکتینگ هیچ موضوعی مهم‌تر از شناخت مشتری نخواهد بود. شناخت شخصیت مشتری (Buyer Persona) تقریبا شما را به یک ابرقهرمان در بازاریابی تبدیل می‌کند که می‌تواند به راحتی ذهن مشتریان را بخواند و آن‌ها را مجاب به انجام هر کاری کند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که آواتار مشتری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

آواتار مشتری (Costumer Avatar) چیست؟

آواتار مشتری چیست؟

یکی از مهمترین نکات در دنیای مارکتینگ این است که بدانیم هر مخاطبی برای کسب و کار ما مناسب نیست. به همین دلیل است که باید در تلاش باشیم تا هزینه و زمان خود را به گونه‌ای صرف کنیم تا مشتریان ایده‌ آل (ideal customer) خود را پیدا کنیم. آواتار مشتری که خیلی‌ها آن را با عنوان‌هایی از جمله پرسونا مشتری (Buyer Persona)، مخاطب هدف (Target audience) و Ideal Client Profile می‌شناسند، ابزاری است که به ما در این زمینه کمک می‌کند.

حال که دید آواتار مشتری چیست، اجازه دهید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما صاحب یک آکادمی دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای و سطح بالا هستید که میانگین هزینه ثبت نام در دوره‌های آموزشی‌اش 8 میلیون تومان است. در این صورت آیا هزینه تبلیغات خود را صرف طراحی و چاپ تراکت، بنرها و بیلبورد‌های خیابانی می‌کردید؟ قطعا چنین زوش‌هایی بیشتر مناسب کسب و کارهایی مانند اسنپ و… هستند که عموم مردم مخاطبشان است. بنابراین شاید برگزاری همایش های تخصصی، تبلیغات در سایت‌های مرتبط و… بیشتر مناسب شما باشد.

در مثال بالا دیدید که نباید انتظار داشت که همه مردم به کسب و کار ما جذب شوند. بلکه باید قبل از هر کاری، جامعه هدف و مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنیم. پس از اینکه مشتریان خود را شناختیم، باید چالش‌های آن را حل کنیم و با زبان آن‌ها حرف بزنیم. پس همه چیز پس از شناخت مشتری شروع می‌شود. همانطور که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ از شاخه‌های مختلفی از جمله سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است. اما دانستن نحوه طراحی آواتار مشتری یکی از معدود مهارت هایی است که در تمام رشته های دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد، برای مثال:

  • بازاریابی محتوا: برای اینکه بدانید که چه مطالب، ویدئوها ، پادکست ها و … را برای جذب و هدایت مشتری ایجاد و منتشر کنید باید از آواتار مشتری کمک بگیرید.
  • تبلیغات دیجیتال: انتخاب روش تبلیغات و پیامی که می‌خواهیم به مخاطب برسد، نیازمند شناخت صحیح مشتری ایده‌آل است.
  • کپی رایتینگ: زمانی که شما مشتریان خود را بشناسید، بهتر می‌توانید چالش‌ها و مشکلات آن‌ها را درک و بیان کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که دقیقا همانطور که هر کسب و کاری یک آواتار مشتری مشخص دارد، هر یک از محصولات شما هم می‌تواند یک آواتار مشتری جداگانه داشته باشد که باید شناسایی و طراحی شود. زیرا ممکن است هر کدام از مشتری ‌های ما انگیزه‌ها، اهداف و چالش‌های متفاوتی را برای محصولات دیگر داشته باشند.

میخوام بیشتر بدونم!
0 تا 100 استراتژی بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

چرا باید از آواتار مشتری استفاده کنیم؟

پرسونای مخاطب چیست

در دنیای دیجیتال مارکتینگ هیچ موضوعی مهم‌تر از شناخت مشتری نخواهد بود. زیرا تمام اقدامات و تلاش‌هایی که برای ارائه محصولات و خدمات یک کسب و کار اینترنتی انجام می‌دهیم، بر اساس پیش‌بینی‌هایی است که از رفتار مشتری‌ها انجام داده‌ایم. پس اگر مشتری‌های خود را به خوبی شناسایی نکرده باشیم، تمام برنامه‌ ریزی‌های انجام شده با شکست رو به رو خواهند شد. همه شما می‌دانید که بدون شناخت صحیح نیازها، طرز تفکر، خصوصیات و رفتار مشتری‌ها، نمی‌توانیم انتظار افزایش فروش و جذب آن‌ها را داشته باشیم.

احتمالا تاکنون برای شما هم پیش آمده که به دلیل نداشتن شناخت صحیح از مشتری‌های خود آن‌ها را از دست دهید، در حالی که می‌شد از آن‌ها یک مشتری وفادار و پر و پا قرص ساخت! بیشتر اشتباهات دیجیتال مارکتر‌ها ریشه در همین موضوع دارد.

  • کمپین‌های فروشی که با شکست رو به رو می‌شوند.
  • محصولاتی با کیفیتی که از آن‌ها استقبال نمی‌شود.
  • تبلیغاتی که موثر واقع نمی‌شوند.
  • محتوایی که کاربران را جذب نمی‌کند.

و هزاران فعالیتی که برای جذب مخاطب انجام می‌دهید ولی در نهایت نتیجه نمی‌گیرید. با این حال همچنان نیز شاهد دیجیتال مارکترها یا صاحبان کسب و کارهایی هستیم که آنچنان روی محصولی که می‌فروشند متمرکز شده‌اند که دیگر فراموش می کنند به این موضوع فکر کنند که آن را به چه کسی می‌فروشند؟ چرا آن شخص به این محصول نیاز دارد؟ پس از خرید محصول کدام نیازهایشان را برطرف می‌کنند؟ و…

این یک اشتباه بزرگ است که همیشه شاهدش هستیم. شاید شما خاص‌ترین و بهترین محصول روی کره زمین را داشته باشید، اما اگر قصد دارید آن را به شخص اشتباهی بفروشید، هیچ‌ وقت نمی‌توانید در کسب و کارتان موفق شوید. به همین دلیل است که درک آواتار مشتری که بسیاری آن را به عنوان شخصیت مشتری (Buyer Persona) می‌شناسند، بسیار مهم است!

نتیجه گیری

همانطور که دیدید یکی از مهمترین مراحل در بازاریابی اینترنتی، شناخت مشتری است. بنابراین همیشه باید با پیشرفت کسب و کار خود، در مورد افرادی که به آن‌ها خدمات ازائه می‌کنیم، اطلاعات بیشتری به دست آوریم. آواتار مشتری یکی از بهترین روش‌هایی است که در این زمینه به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود که میزان آزمون و خطای خود را در دیجیتال مارکتینگ کاهش دهیم.

امتیاز به مقاله

این مطلب از نظرت چقدر مفید بود؟

با امتیاز دادن به این مطلب، به ما در بهبود محتوای سایت کمک کن

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات: 88

این مطلب هنوز امتیازی نگرفته! اولین نفری باش که به این مطلب امتیاز می‌ده

اگر این مطلب از نظرت مفید بود ...

می‌تونی از یکی از روش‌های زیر با دوستات به اشتراک بذاریش!

خیلی متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

ما را در بهبود این مطلب یاری کنید!

به ما بگو چطور می‌تونیم این مطلب رو بهترش کنیم؟

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

تا به حال فکر کرده‌اید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است و درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و کمرنگ شدن تاثیر روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر برندها، شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک هم...

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید