دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که هر کسی که بخواهد وارد دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنی شود باید پاسخ آن را بداند. Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه ای از اقدامات می گویند که با هدف تبلیغ، فروش محصولات و یا ارائه خدمات مختلف به وسیله ابزارهای دیجیتال مانند طراحی سایت، تبلیغات و غیره انجام می شوند.

بازاریابی دیجیتال شامل شاخه های مختلفی از جمله Social Marketing ،Content Marketing و تبلیغات اینترنتی است. امروزه فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش در حال رشد است و به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ هستند تا بتوانند سهمی از این بازار داشته باشند. اگر شما هم علاقه مندید بدانید استراتژی بازاریابی چیست و با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

شاید در ابتدا تصور کنید که بازاریابی دیجیتال یک مفهوم بسیار پیچیده است که برای درک آن باید تعداد زیادی کتاب دیجیتال مارکتینگ بخوانید و با مفاهیم مختلفی آشنا شوید. برخلاف این تصور و به لطف فراگیر شدن تکنولوژی هایی مانند اینترنت، گوشی های همراه، رسانه های دیجیتالی و غیره می توان گفت که تقریبا همه ما به خوبی با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستیم، اما فقط شاید تعریف آن را نمی دانستیم.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه ای از اقدامات می گویند که با هدف تبلیغ، فروش محصولات و یا ارائه خدمات مختلف به وسیله ابزارهای دیجیتال انجام می شود. یعنی زمانی که شما یک محصول و یا خدمات را با استفاده از بستری مانند اینترنت سفارش داده اید، قطعا درگیر دیجیتال مارکتینگ شده اید.

از طرفی دیگر اگر تاکنون تلاش کرده اید که محصولات و یا خدمات خود را با تکنیک های مختلف مانند طراحی سایت، اختصاص تخفیفات مناسبتی، تبلیغات اینترنتی مانند ایجاد آگهی های فروش در سایت هایی مثل دیوار و غیره به فروش برسانید، می توان گفت که شما از تکنیک های بازاریابی دیجیتال استفاده کرده اید.

البته فراموش نکنید که دیجیتال بیزینس همیشه به این سادگی ها نیست و متناسب با مقیاس هر کسب و کاری چالش های متفاوتی دارد. بازاریابی همیشه در مورد برقراری ارتباط با مخاطبان، در زمان و مکان مناسب بوده است. این تخصص شیوه ای از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند شبکه های اجتماعی، سایت های اینترنتی و غیره انجام می‌شود. امروزه بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از پردرآمدترین تخصص ها شناخته می شود.

چرا هر کسب و کاری به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد؟

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

اگر تمام کسب و کارها با اهمیت بازاریابی اینترنتی آشنا بودند، لحظه ای برای آموزش دیجیتال مارکتینگ درنگ نمی کردند. زیرا این روش یکی از بهترین روش های برای جذب آنلاین، درگیر کردن و خوشحال کردن مشتریان است. همچنین این نوع بازاریابی به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و شبانه روزی بودن آن جایگاه بسیار ویژه ای در کسب و کارهای امروزی پیدا کرده است.

امروزه دیگر نمی توان انتظار داشت که با بمباران تبلیغاتی مخاطبان را به خرید و یا استفاده از خدمات خاصی ترغیب کرد. زیرا دیگر با ارسال پیامک ها، تراکت ها و سایر روش های تکراری نمی توان انتظار داشت که مخاطب به راحتی جذب شود. به عبارتی دیگر مردم در این سال ها تبلیغات زده شده اند و دیگر نمی توان آن ها را به راحتی تحت تاثیر گذاشت.

مثلا تبلیغات مکرر یک محصول را در نظر بگیرید، تمرکز بر روی ارائه یک محصول بدون در نظر گرفتن نیازهای مخاطب باعث نادیده گرفته شدن آن محصول توسط مشتریان می شود. همانطور که اشاره شد بازاریابی همیشه در مورد برقراری ارتباط با مخاطب در مکان و زمان مناسب است.

بنابراین اگر بتوانیم نیازهای اساسی کاربران یک حوزه را به طور صحیح شناسایی کنیم، با استفاده از روش های صحیح بازاریابی قادر خواهیم بود تا به راحتی کسب و کار خود را رونق دهیم. با توجه به اینکه آمار رشد کسب و کار اینترنتی روز به روز در حال افزایش است، کسب و کارهای سنتی برای باقی ماندن در این رقابت باید به زودی به این سمت و سو روی آورند.

وضعیت کسب و کارهای امروزی اگر با چند سال پیش مقایسه کنید، می بینید که این حوزه به سرعت در حال تغییر و تحول است. دیگر برای سفارش غذا مجبور نیستیم به رستوران های مختلف مراجعه کنیم، برای تاکسی گرفتن و حتی خریدهای روزانه خود حتی نیاز به برداشتن یک قدم هم نداریم. امروزه با نرم افزارهایی مانند اسنپ می توانیم اینگونه نیازهای خود را به راحتی برطرف کنیم.

بنابراین باید گفت که دیجیتال مارکتینگ فقط مختص کسب و کارهای آنلاین نیست. بسیاری از افراد تصور می کنند که بازاریابی دیجیتالی فقط به کسب و کارهایی محدود می شود که دارای یک وب سایت یا اپلیکیشن مویالی هستند. اما در حقیقت امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم از تکنیک های بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند تا فروش محصولات خود را افزایش دهند.

پس باید ما هم وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شویم تا از این قافله عقب نمانیم. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تصور کنید که فضای اینترنت یک فضای بی انتها است که ما نمی توانیم به این سادگی ها جایگاهی در آن پیدا کنید. ممکن است از خودتان بپرسید که چگونه باید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ و همیشه به دنبال روشی برای آموزش صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی باشید.

یکی از نیازهای اصلی هر کسب و کار مبتنی بر اینترنت، تسلط بر اصول دیجیتال مارکتینگ است. پس قبل از باید به دنبال پاسخی برای سوالاتی مانند چگونه آموزش بازاریابی دیجیتال را شروع کنم؟ چگونه به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای تبدیل شوم؟ ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدام اند؟ باشیم. پیش نیاز درک این سوالات شناخت کسب و کار اینترنتی است. پس اگر نمی دانید کسب و کار اینترنتی چیست و چه مزایایی دارد مطلب زیر را بخوانید تا در ادامه این مطلب به آموزش موارد گفته شده بپردازیم.

میخوام بیشتر بدونم!  کسب و کار اینترنتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

کسب و کار اینترنتی

حال که دانستیم دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایای برای کسب و کارهای مختلف دارد، بگذارید شما را با برخی از مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. همانطور که اشاره شد دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن های گوشی هوشمند، تبلیغات آنلاین، شبکه‌ های اجتماعی، سئو و … است.

پس می توان اینگونه برداشت کرد که کسی که قصد دارد وارد حوزه بازاریابی اینترنتی شود با با تخصص ها و ابزارهای مختلفی آشنا شود. مهمترین ابزارهای Digital marketing عبارتند از:

  • سئو : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • تبلیغات اینترنتی مانند بنری، کلیکی، موبایلی و غیره (Ads)
  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
  • بازاریابی اتوماتیک (Marketing Automation)
  • روابط عمومی آنلاین (Online PR)
  • بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)

در ادامه این مقاله شما را با مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

سئو

امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با وب سایت گوگل آشنا نباشد. معمولا همه افراد زمانی که سوالی دارند و یا تصمیم می گیرند محصولی را خریداری کنند، اولین جایی که به آن مراجعه می کنند، گوگل (Google) است. گوگل بهترین موتور جستجوی اینترنتی است که اگر وب سایت شما در نتایج جستجوی آن رتبه خوبی داشته باشد، به راحتی می توانید توسط مخاطبان دیده شوید.

بنابراین یکی از بهترین راه های تبلیغات و نمایش محصولاتت خود بهینه سازی سایت برای این موتور جستجو است. سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است و معنی مجموعه کارها و تکنیک هایی است که برای بهبود جایگاه یک سایت در نتایج جستجو انجام می شود. اگر سایتی به خوبی سئو شده باشد، می تواند به آسانی ورودی زیادی را از این طریق دریافت کند.

سایت هایی که از نظر سئو بهینه هستند، طبیعتا انتظار می رود فروش بیشتری هم نیز داشته باشند. علم سئو همواره در حال تغییر و بروزرسانی است که نیاز به دانش تخصصی و بروز دارد. کسی که قصد دارد وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شود، باید با اصول سئو به خوبی آشنا شود.

بازاریابی محتوا (Content marketing)

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از کاربردی ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به تدریج از طریق آموزش، آگاه سازی، سرگرم کردن و الهام بخشیدن اعتماد مخاطبان را جلب می کند. هدف اصلی این شیوه بازاریابی، تبدیل مخاطبان یک کسب و کار به کاربرانی وفادار به دور از هرگونه هیاهوی تبلیغاتی است.

در بازاریابی محتوا اطلاعات ارزشمندی را که علاقه مندان به یک زمینه خاص به دنبال آن هستند، در اختیارشان قرار می گیرد. یعنی در این روش شاید با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز بسیاری از مخاطبان یک حوزه را بر طرف کنید و یا اینکه یک پادکست صوتی یا ویدئوی آموزشی در آن زمینه تولید و در نهایت منتشر کنید.

نزدیک ترین مثال برای اینگونه فعالیت ها، این مقاله دیجیتال مارکتینگ است که در حال مطالعه آن هستید. در نتیجه بازاریابی محتوا رویکرد استراتژیک بازاریابی نسبت به تولید و انتشار محتوای ارزشمند و متناسب با نیاز مخاطبان است.

تدوین یک استراتژی موفق نیاز به بررسی جنبه ‌های مختلف یک کسب و کار دارد و معمولا توسط استراتژیست محتوا بررسی و آماده می شود. یک دیجیتال مارکتر موفق باید تسلط خوبی نسبت به مفاهیم بازاریابی محتوا داشته باشد و هیچ وقت از این ابزار استثنایی غافل نشود. زیرا این ابزار دقیقا مانند یک قلاب عمل می کند و کاربران را به طرف خود می کشاند.

مهمترین مزیت استفاده از بازاریابی محتوا هزینه های بسیار پایین این روش در مقایسه با سایر روش های بازاریابی دیجیتال است. همچنین از این روش برای ایجاد آگاهی از هویت بصری، رشد ترافیک ارگانیک، ایجاد وفاداری در کاربران، بهبود سئوی سایت و غیره استفاده می شود.

زمان بازدهی این روش نسبت به روش هایی مانند استفاده از تبلیغات بسیار طولانی تر است، اما برخلاف آن ها ماندگاری و اثر بیشتری دارد. برخی از مهمترین ابزارهای بازاریابی محتوا که مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند، عبارتند از :

  • مطالب و مقالات در سایت ها
  • کتاب های الکترونیکی (PDF)
  • اینفوگرافیک (Infographics)
  • پادکست و ویدئوهای آموزشی (Multimedia)

بازاریابی محتوا یکی از زیر مجموعه های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای است که در ادامه این مطلب بیشتر با این تکنیک مارکتینگ آشنا خواهید شد.

میخوام بیشتر بدونم!  هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Marketing)

سوشال مارکتینگ

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است. امروزه بیشتر مردم بیشتر وقت خود را مشغول گردش در شبکه های اجتماعی مختلف هستند. در حقیقت کمتر کسی را می توان پیدا کرد که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و غیره فعال نباشد. بنابراین این شبکه ها را می توان بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد دانست.

اگر مقداری به اطرافتان نگاه کنید می بینید که استفاده از شبکه های اجتماعی محدود به زمان و مکان خاصی نمی شود. مثلا در مترو، تاکسی ها، صف نانوایی و یا حتی در زمان کار مردم در حال فعالیت در این شبکه های مجازی هستند.

همیشه مارکتینگ و بازاریابی به دنیال محلی است که بتواند مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد، و چه محلی بهتر از شبکه های اجتماعی؟ پس هر کسب و کاری باید از این فرصت استفاده کند و به بازاریابی محصولات یا خدمات خود در این فضا بپردازد.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی محدودیتی از نظر مخاطب نخواهید داشت و بهترین مزیت آن رایگان بودن استفاده از آن ها است. همین عامل باعث شد تا کسب و کارهایی نوین در حوزه دیچیتال شکل گیرد و مردم به دنبال در آمدزایی از این شبکه ها حتی در خانه هایشان باشند.

اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با موجی از آموزش هایی مانند کسب درآمد از تلگرام، درآمدزایی در خانه، افزایش فروش به وسیله اینستگرام و… مواجه خواهید شد. این ها همه نشانه های یک فرصت طلایی برای کسب و کارهای دیجیتال می باشد.

با استفاده از Social Marketing به راحتی می توانید با انتشار محتوای خود به برندسازی، افزایش ترافیک طبیعی و رونق کسب و کار خود بپردازید. برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

  • فیسبوک (Facebook)
  • توییتر (Twitter)
  • لینکدین (LinkedIn)
  • اینستاگرام (Instagram)
  • تلگرام (Telegram)
  • پینترست (Pinterest)

امروزه شبکه ای مانند اینستگرم به بهترین محل برای اجرای کمپین های فروش و بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing) تبدیل شده است.

دیجیتال مارکتینگ به کمک تبلیغات اینترنتی (Ads)

تبلیغات اینترنتی

همیشه تبلیغات یکی از اجرای اصلی رونق بخشیدن به کسب و کارها بوده است. مگر می شود که کسب و کاری تبلیغ نکند و دیده شود؟ حتی اگر هم کسب و کاری بدون تبلیغات موثر موفق شود، نشان دهنده این موضوع است که پتانسیل بالقوه زیادی داشته است که مورد استفاده قرار نگرفته است.

این روش بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش های دیگر هزینه های بالایی دارد. یکی از بهترین نمونه های تبلیغات در دنیای دیجیتال تبلیغات PPC یا همان پرداخت به ازای کلیک است. سایت های زیادی اینگونه خدمات را ارائه می دهند، اما مهمترین آن ها گوگل ادوردز (Google Ads) است.

در این شیوه تبلیغاتی سایت شما در کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه و جایگاه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود. این یعنی شما بدون نیاز به انجام تکنیک های سئو می توانید ترافیک بسیار زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید. البته تبلیغات کلیکی محدود به گوگل ادوردز نمی شود و سایت های دیگری مانند صباویژن هستند که این خدمات را برای سایت های ایرانی ارائه می دهند.

این روش بیشتر برای کسب و کارهایی توصیه می شود که از بابت هزینه های تبلیغاتی مشکلی ندارند و می خواهد در یک بازه زمانی خاص حجم زیادی از مخاطبان را جذب کنند. مثلا زمانی که یک کسب و کار قصد اجرای کمپین های فروش خود را دارد، استفاده از این روش منطقی است.

یکی دیگر از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. در این روش شما با پرداخت هزینه ای مشخص، می توانید یک آگهی که به صورت یک مطلب است، در سایت های پربازدید منتشر کنید. رپورتاژ آگهی اثر ماندگاری تری نسبت به روش های مانند تبلیغات کلیکی دارد.

در این روش شما علاوه بر دریافت بک لینک های با کیفیت و همیشگی از سایت های معتبر، ترافیک مناسبی هم به سمت سایتتان جذب می کنید. همچنین این روش در برندسازی و ارائه هویت برند شما تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. زیرا کاربران نام برند و سایت شما را در سایت های بسیار معتبر خواهند دید و در کنار سایر برندهای معتبر خواهند شناخت.

توجه داشته باشید که تبلیغات اینترنتی طیف گسترده ای دارند و تبلیغات PPC تنها یک نمونه از آن است. مهمترین روش های تبلیغات اینترنتی به صورت زیر می باشند :

  • تبلیغات همسان (NATIVE)
  • تبلیغات بنری و متنی
  • رپورتاژ آگهی
  • تبلیغات موبایل
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات کلیکی

بازاریابی دیجیتال با استفاده از ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش هایی است که هر کسب و کاری می تواند از آن برای جذب مخاطبان خود استفاده کند. این روش سال های زیادی است که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند بسیار مفید باشد.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ بارها با این جمله رو به رو شده ایم که دارایی کسب و کارهای اینترنتی، ایمیل مشتریان و مخاطبان آن ها است. پس به هیچ عنوان نباید از بکارگیری این روش بازاریابی غافل شد و آن را دست کم گرفت.

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. آن ها از این روش اغلب برای تبلیغ محتوا و اطلاع رسانی استفاده می کنند. برای مثال با هدف اطلاع رسانی از تخفیف های مناسبی و ویژه، رویدادها، اخبار و غیره استفاده می شود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ارسال شوند عبارتند از:

  • خبرنامه اشتراک مطالب
  • ایمیل های پیگیری مثلا برای خرید و یا دانلود فایل
  • ایمیل های استقبال و خوش آمدگویی به مشتری
  • ایمیل های اطلاع رسانی از کمپین های فروش
  • ارسال پیشنهادات ویژه برای مشتریان وفادار

استفاده از ایمیل مارکتینگ برای هر کسب و کاری امکان پذیر است. این روش برخلاف روش هایی مانند تبلیغات اینترنتی نیاز به بودجه و هزینه های زیاد ندارد و حتی به صورت رایگان هم می تواند انجام شود.

دیجیتال مارکتینگ از طریق همکاری در فروش

بازاریابی شبکه ای از طریق همکاری در فروش

همکاری در فروش یکی از بهترین و پربازده ترین روش هایی است که هر کسب و کاری می تواند از آن استفاده کند. این روش نوعی تبلیغات است که در آن شما برای فروش و ارائه محصولات یا خدمات خود از افراد دیگری استفاده می کنید و به ازای هر فروش آن ها کمیسیون دریافت می کنند.

یعنی کسی که به فروش و یا تبلیغ محصولات شما کمک می کند، در سود حاصل از آن با شما شریک می شود. سیستم همکاری در فروش امروزه به صورت ابزارهای آماده بر روی اکثر سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی قابل پیاده سازی است.

اگر از نرم افزار اسنپ استفاده کرده باشید، حتما با یکی از شیوه های پیاده سازی این روش آشنا شده اید. در این نرم افزار شما می توانید دوستان خود را با یک کد اختصاصی به استفاده از اسنپ دعوت کنید. زمانی که دوستانتان برای اولین بار از این سرویس استفاده کردند، اسنپ علاوه بر او، به شما تخفیف می دهد.

همچنین بر اساس این تکنیک بازاریابی کسب و کارهای بسیار زیادی مانند شرکت های شبکه ای فروش، سایت های فروش واسطه ای و غیره ایجاد شده است. مزیت این روش این است که شما در صورتی هزینه می کنید، که محصول یا خدمات شما به فروش رفته باشد.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا در دیجیتال مارکتینگ

اثر بخشی روش های سنتی بازاریابی یا همان بازاریابی برونگرا روز به روز در حال کمرنگ شدن هستند. در گذشته کسب و کارهای مختلف می بایست با صرف هزینه های زیاد به دنبال مخاطبین خود می رفتند و با رویکردهای متفاوتی نظر آن ها را جلب می کردند.

امروزه کاربران از حجم زیاد تبلیغاتی که به سوی آن ها ارسال می شود، بیزار شده اند و به دنبال راهی برای خلاص شدن از دست هر گونه تبلیغات مزاحمی هستند. آن ها از راهی مثل بلاک کردن ایمیل ها و شماره های تماس تبلیغاتی، خروج از صفحات اینترنتی که دارای محتوا تبلیغاتی هستند و غیره استفاده می کنند.

بنابراین امروزه بیشتر کسب و کارها تصمیم گرفته اند به بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای روی آورند. روشی که مخاطبان با علاقه و میل خود به سوی شما می آیند و دیگر نیازی به استفاده از تبلیغات مزاحم نخواهید داشت.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، یکی از شاخه های بازاریابی است که با هدف تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار انجام می گیرد. البته رسیدن به این هدف در بازاریابی جاذابه ای نیاز به زمان زیادی داشته و رسیدن به نقطه ای که یک کسب و کار دارای گروهی از مشتریان وفادار باشد، کار راحتی نخواهد بود.

یکی از بهترین مثال های استفاده از بازاریابی جاذبه ای، سایت دیجی کالا است. دیجی کالا در اوایل شروع کسب و کار خود با ارائه اطلاعات دقیق در مورد کالاهای دیجیتال، بررسی و مقایسه آن ها توانست جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند. بنابراین استفاده از این روش نیازمند صبر و گذر زمان است.

بازاریابی محتوا در حقیقت یکی از روش های بازاریابی درونگرا است. همانطور که در بخش های قبلی این مطلب اشاره شد، در اینگونه روش های اولویت با خواسته ها، سلایق و نیازهای مخاطبان است. جالب است بدانید که میزان اثرگذاری استفاده از بازاریابی جاذبه ای بسیار ماندگارتر از سایر روش ها خواهد بود.

دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد؟

دیجیتال مارکتر کیست

حال که دیدید دیجیتال مارکتینگ چیست و از چه ابزارهایی به منظور بازاریابی دیجیتال استفاده می کند، نوبت آن شده است که ببینیم دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد. دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) شخصی است که باید به خوبی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشد و بتواند از آن ها در جهت افزایش فروش، ترافیک و محبوبیت یک برند استفاده کند.

دیجیتال مارکتر شباهت بسیار زیادی به یک سرمربی تیم فوتبال دارد. همانطور که یک سرمربی بر اساس دانش خود از تاکتیک ها، پتانسیل تیم، شناخت تیم مقابل و غیره استراتژی های مختلفی را در پیش می گیرد، یک دیجیتال مارکتر موفق هم باید بر اساس شناخت یک کسب و کار، نقاط ضعف و قوت آن و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهترین برنامه ها را برای فروش و برندسازی ارائه دهد.

یک دیجیتال مارکتر می داند که نمی تواند همیشه از یک استراتژی برای کسب و کارهای مختلف استفاده کند. شخصی که می خواهد در این زمینه موفق باشد باید همیشه تلاش کند که بروز بماند. یک دیجیتال مارکتر باید قدرت تحلیل و حل مسئله بالایی داشته باشد تا بتواند یک کسب و کار و  مخاطبان هدف آن را مورد تحلیل قرار دهد.

مارکتینگ و فروش بدون شناخت مخاطبان، امکان پذیر نخواهد بود. همانطور که سرمربی های فوتبال چه زمانی از کدام بازیکن و تاکتیک استفاده کنند، یک Digital Marketer حرفه ای می داند که باید در چه زمانی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده کند.

دیجیتال مارکتر باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

مهارت های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتری که صرفا با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشد، در دنیای کسب و کار نمی تواند جایگاه مناسبی پیدا کند. او باید بتواند نیازمندی کسب و کارها را در فضای دیجیتال درک کند و برای آن ها را حل های کاربردی ارائه دهد.

برای اینکه دیجیتال مارکترها بتوانند راه حل های راهگشا و مناسبی را مطرح کنند باید توانایی هایی مانند شناخت مخطابان هدف، تجزیه و تحلیل بالا، تصمیم گیری و در نهایت ارزیابی برنامه های خود را داشته باشد. برخی از مهمترین استراتژی ها و ابزارهایی که در مسیر بازاریابی دیجیتال توسط دیجیتال مارکترها مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • استراتژی محتوا و تولید محتوا
  • بهینه‌ سازی موتورهای جستجو
  • شبکه های اجتماعی
  • استفاده از استراتژی های گیمیفیکیشن
  • بهبود تجربه کاربری (UX)
  • اجرای کمپین های فروش و تبلیغاتی
  • بهبود هویت برند و برندسازی
  • تبلیغات اینترنتی

بهترین کتاب دیجیتال مارکتینگ برای مطالعه چیست؟

digital marketing books

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد به این حوزه علاقه‌مند باشید ولی ندانید که از کجا باید شروع کنید و به آموزش دیجیتال مارکتینگ بپردازید. بعضی ها به دنبال دانلود دوره دیجیتال مارکتینگ هستند و برخی دیگر اعتقاد دارند باید اصول دیجیتال مارکتینگ را از کتاب های بازاریابی دیجیتال آموزش ببینند.

اگر شما هم مانند دسته دوم فکر می کنید و علاقه به مطالعه کتاب دیجیتال مارکتینگ دارید، به شما تبریک می گوییم! زیرا کمتر کسی را در این حوزه خواهید یافت که اهل مطالعه و کتابخوانی نباشد. اگر هم تاکنون در این زمینه مطالعه ای نداشتید، اصلا نگران نباشید. شما کار خود را می توانید با مطالعه کتاب های زیر شروع کنید:

  • کتاب Digital Marketing For Dummies
  • کتاب Social Media Marketing All-in-One for Dummies
  • کتاب Marketing 4.0
  • کتاب  Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation
  • کتاب The Art of Digital Marketing: The Definitive Guide to Creating Strategic, Targeted, and Measurable Online Campaigns

کتاب های معرفی شده به زبان انگلیسی هستند. پیشنهاد وبسایت کوکاس به شما این است که در صورتی که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی دارید، به مطالعه نسخه اصلی آن ها بپردازید. در غیر اینصورت می توانید نسخه های ترجمه شده و یا تالیفی فارسی را مطالعه کنید.

پاسخی بگذارید