خانه 8 آموزش برندسازی 8 هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

    زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

هویت بصری چیست؟ در دنیایی که هر لحظه شاهد تولد کسب و کاری جدید هستیم، اهمیت برندسازی و برندینگ دیگر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. در دنیای پر سرعت ارتباطات و تکنولوژی، هر کسب و کاری باید به روز باشد تا از صحنه رقابت حذف نشود. یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در برندسازی کسب و کارها، هویت بصری برند یا هویت بصری سازمانی است. پس اگر قصد دارید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و یا آن را در ذهن مشتریان ماندگار سازید، حتما در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بدانید دقیقا هویت بصری برند چیست و چگونه می توان یک هویت بصری عالی برای کسب و کار خود خلق کرد.

هویت بصری چیست و چه اهمیتی دارد؟

هویت بصری چیست

تعریف هویت بصری (به انگلیسی: Corporate Identity) بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می­ کنیم، هر یک از ما ویژگی ­هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می ­کنند. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ می‌کند.

به طور مشابه، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود. اما در دنیایی که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که خدمات مشابهی ارائه می دهند، چگونه تصویری منحصر به فرد در ذهن کاربران خود حک کنند؟ پاسخ این سوال استفاده از هویت بصری و سازمانی می باشد.

کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت‌ های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … شخصیت برند خود را به دنیا معرفی می‌کنند. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه می کند.

این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرف‌کنندگان گزینه‌های بی‌شماری برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید.

بنابراین می‌توان طراحی هویت بصری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری معرفی کرد. طراحی هویت بصری از دیدگاه حرفه‌ای فقط محدود به داشتن مهارت در زمینه گرافیک نمی شود و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به همین دلیل است که یک طراح هویت بصری باید علاوه بر خلاقیت و مهارت‌هایی که در زمینه طراحی عناصر هویت بصری دارد، متناسب با هر پروژه به تحقیق و بررسی فراوان بپردازد. زیرا زمانی که از انتقال مفاهیم، پیام و ماندگاری در ذهن مخاطبان در کسب و کار صحبت می کنیم، منظورمان بسیار فراتر از صرفا طراحی چند عنصر گرافیکی است.

اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟

برندینگ به کمک هویت بصری

سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌تر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.

هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:

  • باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود.
  • اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
  • باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
  • حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
  • تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد.
  • و…

برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم.

مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن  استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر!

مهمترین اقلام هویت بصری برند چیست؟

Corporate Identity

حال که دیدید که منظور از هویت بصری چیست و اهمیت آن در دنیای کسب و کار به چه میزان زیاد است، بگذارید به سراغ شناخت مهمترین اقلام هویت بصری برند برویم تا ببینیم هویت بصری شامل چیست. مهمترین عناصر هویت بصری یک برند عبارتند از:

  • لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
  • لوازم التحریر (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت و غیره)
  • ابزارهای بازاریابی (بروشور ، بروشور ، کتاب ، وب سایت و غیره)
  • محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که به دست مشتری می‌رسد)
  • طراحی لباس (لباس‌هایی که توسط کارمندان پوشیده می‌شود)
  • طراحی داخلی و خارجی محیط کار
  • و هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

بنابراین تمام عناصر هویت بصری به منظور ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران یک کسب و کار طراحی می‌شوند. استفاده از این ابزارها در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید خواهد بود. اگر با دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال آشنایی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

میخوام بیشتر بدونم!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

طراحی لوگو در هویت بصری چه تاثیری دارد؟

طراحی لوگو در هویت بصری

طراحی لوگو برای یک کسب و کار را می توان یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب دانست. لوگو یا آرم در واقع نمادی است که هر کسب و کاری را از سایر رقبایش متمایز می کند. یک لوگو می تواند یک تصویر، متن و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. لوگوی هر سازمان و کسب و کاری باید منحصر به فرد باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی‌، قابل تشخیص و همه منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش ها مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.

شاید این سوال برای شما پیش آید که زمانی که هر کسب و کاری یک نام بخصوص برای خود انتخاب کرده است، چه نیازی به لوگو دارد؟ پاسخ این سوال بسیار واضح است! زیرا به وسیله نمادها می توانیم تصویری که مدنظر داریم را به راحتی در ذهن کاربران خود حک کنیم. از طرفی دیگر به خاطر سپردن نمادها در ذهن مخاطبان بسیار ساده تر از نام ها است.

برای درک بهتر این موضوع برند اپل (Apple) را در نظر بگیرید. Apple یک کلمه انگلیسی و به معنای سیب درختی است. اما آیا همه افرادی که انگلیسی زبان نیستند، معنای آن را درک می کنند؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. بنابراین این شرکت برای اینکه تصویری واحد از برند خود در ذهن مخاطبانش در سرتاسر جهان ثبت کند، از لوگویی به شکل یک سیب درختی استفاده کرده است، با اینکار هر شخصی با هر زبانی که این لوگو را ببینید، می داند که مربوط به شرکت اپل است.

تاثیر تعیین رنگ های سازمانی در یک هویت بصری چیست؟

برند بوک

شاید در گذشته انتخاب رنگ های سازمانی در برندسازی کسب و کارها اهمیتی نداشت، اما در حال حاضر طراحان و افراد صاحب نظر در این زمینه معتقدند که تاثیر رنگ‌ ها بر بیننده اگر بیشتر از یک لوگوی چشم نواز نباشد، کمتر از آن هم نیز نیست. اگر به بزرگترین برندها و استارتاپ های اطراف خود نگاه کنید، می بینید که یکی از مهمترین عواملی که آن ها را از سایر رقبا ماندگارتر می کند، استفاده از رنگ هایی سازمانی در طراحی ها و تبلیغات خود است.

مثلا در فضای ارتباطات زمانی که به رنگ زرد اشاره ای شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت اپراتور ایرانسل جذب می شود. پس با انتخاب و استفاده از یک رنگ سازمانی مناسب، می توانیم ناخودآگاه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهیم. برای انتخاب یک رنگ سازمانی مناسب، باید از رنگ هایی استفاده کنیم که ارزش ها، شعارها و خدمات ما را به دیگران القا کنند. شاید با خودتان بپرسید که آیا یک رنگ می تواند پیام، شعار و یا خدمات یک سازمان را به دیگران انتقال دهد! در جواب این سوال باید گفت بله.

زیرا رنگ ها قادرند مفاهیم زیادی را منتقل کنند. مثلا اگر رنگ سفید را به شما نشان دهند، به صورت ناخودآگاه به یاد صلح، امید، آرامش و سایر مفاهیم مرتبط خواهید افتاد. در علم روانشناسی این حقیقت به اثبات رسیده است که هر رنگی می تواند تاثیر به خصوصی در روحیات و احساسات افراد بگذارد. بعضی از رنگ ها قادرند در مخاطبان احساس اطمینان و وفاداری را افزایش دهند و بعضی دیگر می توانند باعث ناامیدی و یا بی تفاوتی آن ها شوند.

طراحی ست اداری، ابزار تبلیغات و بسته بندی ها اختصاصی

طراحی ست اداری

انتخاب نام، لوگو و رنگ سازمانی قدم های بزرگ و مهمی در طراحی یک هویت بصری مناسب هستند، اما برای برندسازی به چیزی بیشتر از یک نام و لوگو نیاز داریم. قطعا در دنیای کسب و کار هیچ رقیبی را نخواهید یافت که برای خود نام نشانی نداشته باشد! زیرا حتی اگر بهترین نام، لوگو، رنگ سازمانی را هم که داشته باشید، ولی کسی از آن ها خبر نداشته باشد، هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. بنابراین شما نیاز به طراحی ست اداری، اوراق سازمانی، کارت های ویزیت، وب سایت و … خواهید داشت.

شما باید به هر یک از این موارد به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ نگاه کنید که می توانند برند کسب و کار اینترنتی شما را به دیگران ارائه کنند. استفاده از هر کدام از این موارد برای موقعیت و هدف بخصوصی مناسب است. برخی از مهمترین مواردی که می توانند در ارائه یک برند بسیار کاربردی باشند، عبارتند از :

  • کارت ویزیت
  • سربرگ اوراق سازمانی
  • طراحی سایت
  • شبکه های اجتماعی
  • و…

تفاوت لوگو و هویت بصری چیست؟

تفاوت لوگو و هویت بصری

بسیاری از افراد تفاوت میان هویت بصری، برند و لوگو را نمی‌دانند و یا نمی‌توانند برای هر یک از آن‌ها مرز مشخصی در نظر بگیرند. قبل از هر چیز باید بدانید که لوگو، برند و هویت سازمانی شما نیست. همچنین طراحی لوگو، طراحی هویت بصری و نام تجاری همه نقش های متفاوتی در کسب و کار شما دارند که در کنار هم یک هدف را دنبال می‌کنند. این هدف چیزی جز ایجاد یک تصویر واحد و مشخص در ذهن مخاطبان شما نیست.

بنابراین بیایید یک بار برای همیشه با تعریف هویت بصری، لوگو و برند آشنا شویم و مرز مشخصی برای هر کدامشان در ذهنمان ایجاد کنیم:

  • برند: همان ایده‌ یا تصویری است که افراد در هنگام فکر کردن در مورد یک محصول خاص، خدمات و یا فعالیت های یک شرکت در ذهنشان ایجاد می‌شود.
  • هویت بصری: به اجزای ظاهری و ابزارهایی که به ایجاد تصویر و ذهنیت به خصوصی از برند در ذهن افراد کمک می کند، هویت بصری برند می‌گویند.
  • لوگو: لوگو یک نماد گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها باشد. لوگو یکی از عناصر هویت بصری است که تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.

بنابراین همانطور که می‌بینید ما از هویت بصری که لوگو یکی از عناصر آن است، برای برندسازی (Branding) کسب و کار خود استفاده می‌کنیم.

قیمت طراحی هویت بصری چقدر است؟

قیمت طراحی هویت بصری

قیمت طراحی هویت بصری را به صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد. زیرا هزینه‌های مربوط به آن از طراحی به طراح دیگر و بر اساس کیفیتی که ارائه می‌کنند، متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد در زمان شروع کسب و کار خود نگران تعرفه طراحی هویت بصری هستند. زیرا هزینه‌ مربوط به طراحی یک برندبوک کامل که شامل تمام اقلام هویت بصری باشد، ممکن است زیاد باشد. از طرفی دیگر پیدا کردن یک طراح هویت بصری حرفه‌ای کار آسانی نخواهد بود.

اگر شما هم جزو این افراد هستید، اصلا نگران نباشید. زیرا اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کردید، نیازی به داشتن یک برندبوک و هویت بصری کامل نخواهید داشت. بلکه شما می‌توانید به تدریج و بر اساس نیازهای کسب و کارتان اقدام به طراحی هویت بصری کنید. مثلا اگر کسب و کارتان حضوری است و کالای فیزیکی ارائه می‌کنید، طراحی بسته‌بندی و لوگو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین اگر دارای خدمات غیرحضوری هستید، طراحی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی را در اولویت خود قرار دهید.

مهمترین عوامل موفقیت در طراحی هویت بصری چیست؟

مراحل طراحی هویت بصری

بسیاری از استارتاپ ها و کارآفرینان پس از درک اهمیت هویت بصری و مزایای آن تصمیم به سفارش طراحی هویت بصری می‌گیرند. معمولا یکی از چالش‌های پیش روی آن‌ها آگاهی نداشتن از مراحل طراحی هویت بصری است. همچنین بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که صرفا طراحی یک هویت بصری برند به معنای موثر بودن آن نخواهد بود.

زیرا اثربخشی آن نیازمند رعایت فاکتورهای بسیار زیادی توسط طراح هویت بصری می‌باشد. برخی از مهمترین عوامل موفقیت در طراحی هویت بصری عبارتند از:

  • متمایز و منحصر به فرد: هویت شما باید به راحتی از سایر رقبا قابل تمایز باشد و توجه مردم را به خود جلب کند.
  • به یاد ماندنی بودن: پیچیدگی نداشته باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود.
  • مقیاس پذیر و انعطاف پذیر: باید به گونه‌ای باشد تا در آینده قابلیت توسعه داشته باشد و محدودیت ایجاد نکند.
  • منسجم: تمامی عناصر هویت بصری طراحی شده دارای انسجام باشند.
  • بکارگیری آسان: استفاده از المان‌های آن ساده باشد.

اگر در هر یک از اقلام هویت بصری برند این فاکتورها و نکات رعایت نشود، در آینده فرآیند برندسازی شما با چالش رو به رو خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که هویت بصری چیست و چه نقشی در ارائه کسب و کارهای مختلف بازی می کند. اما باید به این نکته توجه کنید که به همان اندازه ای که یک هویت بصری مناسب می تواند کسب و کار شما را رونق بخشد، استفاده از یک هویت بصری غیر اصولی می‌تواند شما را از موفقیت دور کند. بنابراین باید بدانید که برای طراحی هویت بصری و برندسازی باید تحقیقات زیادی در حوزه کسب و کار خود انجام دهید و به بررسی هویت بصری سایر رقبای خود بپردازید و از اطلاعات طراحان و متخصصان در این زمینه بهرمند شوید. به نظر شما بهترین زمان برای طراحی هویت بصری برای یک کسب و کار چه زمانی است؟

امتیاز به مقاله

این مطلب از نظرت چقدر مفید بود؟

با امتیاز دادن به این مطلب، به ما در بهبود محتوای سایت کمک کن

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات: 248

این مطلب هنوز امتیازی نگرفته! اولین نفری باش که به این مطلب امتیاز می‌ده

اگر این مطلب از نظرت مفید بود ...

می‌تونی از یکی از روش‌های زیر با دوستات به اشتراک بذاریش!

خیلی متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

ما را در بهبود این مطلب یاری کنید!

به ما بگو چطور می‌تونیم این مطلب رو بهترش کنیم؟

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

تا به حال فکر کرده‌اید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است و درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و کمرنگ شدن تاثیر روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر برندها، شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک هم...

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

5 دیدگاه‌ها

5 دیدگاه ها

  1. سعید خسروانی

    لطفا در مورد مفهوم رنگ ها در هویت بصری توضیحات بیشتری بنویسید
    مطلب خیلی جالبی بود

    پاسخ
    • مهدی علامه

      سلام سعید عزیز
      به زودی در این زمینه مطالب بسیار خوبی رو منتشر می کنیم

      پاسخ
  2. maziar

    ای کاش در مورد هر کدوم از اقلام هویت بصری برند بیشتر توضیح می‌دادید، ولی در کل مطلب خوبی بود

    پاسخ
    • مهدی علامه

      سلام مازیار عزیز
      به زودی این مطلب رو بروزرسانی می‌کنم و سعی می کنم توضیحات بیشتری در مورد اقلام هویت بصری مطرح کنم
      مرسی بابت پیشنهادت

      پاسخ
  3. کاظم

    خیلی کامل و جامع بود
    با تشکر

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید