سئو چیست؟ سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) امروزه به یکی از اصطلاحات پرکاربرد در بین سایتها و مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. سئو مجموعهای از اقدامات و تکنیکهایی است که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو انجام میشود. بنابراین اگر سایتی به خوبی سئو شده باشد، میتواند افراد زیادی را از موتورهای جستجو جذب کند و فروش بیشتری داشته باشد. همانطور که دیدید پاسخ سوال سئو چیست بسیار ساده است اما اگر از نکات و روشهای آن آگاه نباشید، ممکن است ضررهای جبرانناپذیری به کسب و کارتان وارد شود. پس با خواندن این مقاله اولاً با تمامی مفاهیم سئو آشنا میشوید و دوماً دیگر نگران نخواهید بود که برای سئو سرتان کلاه بگذارند و یا پنالتی شوید!
منظور از سئو یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. تلفظ صحیح SEO «اِس ای او» میباشد اما در زبان فارسی اصطلاح سئو را برای آن بکار میبرند. اما این سئو یعنی چه؟ سئو، مجموعهای از اقدامات و تکنیکهایی است که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو در فرآیند طراحی سایت، تولید محتوا و شبکه های اجتماعی انجام میشود.
بنابراین اگر سایتی به خوبی سئو شده باشد، میتواند به واسطه بهتر شدن جایگاهش در موتورهای جستجویی مانند گوگل افراد زیادی را جذب کند. از آنجایی که افزایش بازدید و ترافیک سایت رابطه مستقیمی با میزان فروش و محبوبیت آن دارد، امروزه سئو به یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.
تاریخچه سئو چیست؟
در بخش قبل دیدید که معنی سئو چیست، اما برای درک صحیح آن بهتر است مروری کوتاه بر تاریخچه آن داشته باشیم. در اواسط دهه ۱۹۹۰ موتورهای جستجو فعالیت خود را با فهرست کردن وب سایتها شروع کردند. در آن زمان موتورهای جستجویی مانند Infoseek ،Alta Vista و Yahoo در میان کاربران محبوبیت زیادی پیدا کردند. اما به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از موتورهای جستجو مانند Aliweb، Infoseek و… جای خود را به موتورهای جستجو جدید دادند.
اولین بار در سال 1995 یاهو موضوع اصول و قوانین سئو را مطرح کرد. اما با ورود موتور جستجوی گوگل به این حوزه، اصول سئو با رنگ و بویی متفاوت به کاربران وب معرفی شد. موتور جستجوی گوگل که امروزه به عنوان بهترین جستجوگر دنیای وب شناخته میشود در سال 1998 توسط لری پیج و سرگئی برین ایجاد شد و توانست در مدت کوتاهی نظر همگان را به خود جلب کند.
با اینکه یاهو برای اولین بار موضوع قوانین سئو را مطرح کرد ولی موفقیتها و پیشرفتهای گوگل در زمینه سئو باعث شد تا موتور جستجوی یاهو از سال 2000 به بعد از الگوریتم های گوگل تبعیت کند. حال موتور جستجوگر گوگل میزبان میلیونها نفر از مردم جهان است که روزانه چندصد میلیون بار به جستجو به کمک آن میپردازند.
هدف اصلی گوگل، پیدا کردن پاسخ مناسب برای سوالات کاربران در میان صفحات وب است. بنابراین گوگل برای حفظ محبوبیت و جایگاه خود همیشه در تلاش است تا نتایج مرتبط را به کاربران نمایش دهد. به همین دلیل گوگل همیشه در حال ارائه الگوریتم هایی جدید و هوشمند برای رتبهبندی محتوای سایتهای مختلف است. امروزه این الگوریتمها تحت عنوان الگوریتم های سئو شناخته میشوند و اصول سئو را تشکیل میدهند.
الگوریتم سئو چیست؟
حال که به الگوریتم های سئو اشاره کردیم، اجازه دهید بررسی کنیم الگوریتم سئو چیست و چرا سئو بدون شناخت آنها امکانپذیر نیست. در گذشته که تعداد سایتها زیاد نبود، موتورهای جستجو با تعریف معیارهایی ساده و ابتدایی مانند میزان سرعت بارگذاری صفحه، چگالی کلمات کلیدی، بررسی لینکها و… آنها را از نظر سئو رتبهبندی میکردند.
اما به تدریج اکثر وب سایتها به صورت پیشفرض این معیارها را رعایت کردند. این عامل باعث شد که ایجاد تفاوت برای رتبهبندی سایتها با همان معیارها برای گوگل دشوار شود. بنابراین همیشه گوگل با تعریف معیارهایی جدید، الگوریتم های خود را برای ارزیابی و تحلیل سایتها بروزرسانی میکند.
بنابراین اگر معیارهای قدیمیتر را به عنوان پیشنیاز و پیشفرضی برای گرفتن نمره قبولی در گوگل در نظر بگیریم، معیارهای جدید مکملی برای ایجاد تمایز و رتبهبندی بهتر سایتها میباشد. پس همانطور که اشاره شد، شناخت الگوریتمها و معیارهای سئو برای تمام کسانی که وب سایت دارند و یا میخواهند به عنوان متخصص سئو مشغول به کار شوند، از نان شب واجبتر است. برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو عبارتند از:
- الگوریتم پاندا (Google Panda)
- الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)
- الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)
- الگوریتم کبوتر (Google Pigeon)
- الگوریتم گورخر (Google Zebra)
- الگوریتم رنک برین (Google Rank Brain)
- الگوریتم کافئین (Google Caffeine)
- و…
هر کدام از این الگوریتمها دستورالعمل مشخصی را به متخصصین سئو و وبمستران ارائه میکند تا با اجرای آنها به کاهش رتبه خود در صفحه نتایج گوگل (SERP) بپردازند. به این نکته توجه داشته باشید که گوگل معیارهای بسیار زیادی را برای ارزیابی سایتتان در نظر میگیرد که برخی از آنها شناخته شده و برخی دیگر برای عموم ناشناختهاند!
زیرا تاکنون تعداد معیارهای تعیین شده از طرف گوگل بطور کامل به کاربران معرفی نشده است. یکی از دلایل اصلی این کار جلوگیری از تقلب و لو رفتن شیوه ارزیابی سایتها توسط موتور جستجوی گوگل است. در راستای این موضوع سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که موتورهای جستجو برای رتبهبندی سایتها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را مورد بررسی قرار میدهند.
مزایای سئو چیست و چرا یک سایت به سئو نیاز دارد؟
اگر از مزایای سئو اطلاعی ندارید و نمیدانید کاربرد سئو چیست این بخش از مقاله «سئو چیست» هشداری برای شما و کسب و کارتان است! زیرا استفاده نکردن از مزایای سئو میتواند یک از بزرگترین تهدیدها برای کسب و کارتان باشد! برای اثبات این ادعا بیایید به بررسی آمار سایت گوگل بپردازیم. بر اساس این آمار، روزانه بیش از 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام میشود.
یعنی در هر ثانیه بیش از 80 هزار جستجو توسط کاربران اینترنت انجام میشود که ممکن است نتیجه جستجوی هر یک از آنها وب سایت شما باشد! البته این در صورتی امکانپذیر میشود که بدانید منظور از سئو سایت چیست و چگونه باید سایت خود را سئو کنید. به همین دلیل است که بیل گیتس معتقد است که استفاده از فضای اینترنت برای کسب و کارها یک ضرورت است تا یک فرصت! او در این مورد میگوید:
بیل گیتس:اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.
بنابراین راهاندازی و تولید یک وبسایت فقط به خرید دامنه، هاست و طراحی آن محدود نمیشود! زیرا با ورود به این حوزه خیلی زود متوجه خواهید شد که وبسایت طراحی شده شما در میان میلیاردهای صفحه وب در جهان شبیه سوزنی در انبار کاه است! سپس سوال پیش میآید که چه کنیم تا ظرف مدت کوتاهی موتورهای جستجو یکی از نتایج جستجوهایشان وبسایت ما باشد!؟ چه کنیم تا از این قافله رو به رشد غافل نمانیم!؟
پس دیر یا زود به این نتیجه میرسید که باید به استفاده از سئو روی آورید. زیرا به گوگل (Google) بهترین موتور جستجوی اینترنتی است و بیشتر مردم زمانی که سوالی دارند و یا تصمیم میگیرند محصولی را خریداری کنند در اولین قدم آن مراجعه میکنند. پس یکی از بهترین راههای افزایش آگاهی از برند، ترافیک و فروش در دنیای اینترنت، سئو سایت میباشد. به عنوان برخی از مهمترین مزایای سئو سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش بازدید سایت.
- افزایش و تقویت و رشد برند.
- افزایش ترافیک سایت.
- افزایش تعامل کاربران.
- افزایش محبوبیت و فروش محصولات.
- امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات.
- بهترین ابزار تبلیغات از نظر ماندگاری و اثربخشی.
- هزینه کمتر در مقایسه با سایر روشهای مارکتینگ
با توجه به موارد بالا کافی است بدانید اهمیت سئو چیست و سایتتان را سئو کنید تا به راحتی توسط مخاطبان پیدا و در نهایت شناخته شوید. در ادامه این مطلب شما را با انواع سئو و تکنیکهای پیاده سازی آن آشنا میکنیم.
سئو چه انواعی دارد؟
سئو را میتوان از دیدگاههای مختلفی به بخشها یا حوزههای مختلفی دستهبندی کرد. یکی از این تقسیمبندیها مربوط به حوزه اقدامات سئو در داخل سایت و بیرون سایت میشود.
به این ترتیب سئو را به دو بخش بهینهسازی داخلی سایت (On-Page SEO) و بهینهسازی خارجی سایت (Off-Page SEO) تقسیم میکنند. در ادامه با انواع سئو از نظر حوزه اقدامات آشنا میشویم.
سئو داخلی یا درون صفحه چیست؟
سئو داخلی (On-Page SEO) نقطه شروع عملیات بهینهسازی یک سایت است. منظور از سئوی داخلی، بهینهسازی محتوا و رعایت اصول فنی سایت با هدف کسب رتبه بهتر در موتور جستجوگر میباشد. به عبارتی خیلی سادهتر هر اقدامی که شما بر روی وبسایت خودتان انجام دهید، جز موارد سئو درون صفحه به حساب میآید.
زمانی که سئو داخلی سایت شما به خوبی انجام شده باشد، موتورهای جستجو به راحتی سایت و محتوای آن را پیدا، درک و تجزیه و تحلیل میکنند. بنابراین اگر تمام نکات و استانداردهای سئو را به خوبی رعایت کنید، موتور جستجو سایتتان را به عنوان یک سایت مفید به کاربران نمایش میدهد.
برخی از اقدامات مربوط به سئو داخلی عبارتند از:
- رعایت ساختار در نوشتار و تگهای مربوط به تیتر
- واکنشگرایی و بهینه سازی سایت برای انواع مرورگرها
- بهینهسازی تصاویر از نظر کیفیت و حجم
- استفاده از کدهای نشانه گذاری (Schema)
- افزایش سرعت بارگذاری سایت
- لینکسازی داخلی سایت
- تحقیق کلمات کلیدی
- و…
سئو داخلی را میتوان از نظر تخصصی به بخشهای کوچکتری تقسیم کرد. سئو تکنیکال (Technical SEO) و سئو محتوا (Content SEO) از مهمترین مباحث سئو داخلی محسوب میشوند.
در سئو تکنیکال ما تلاش میکنیم تا سایت خود را از نظر فنی برای کاربران و موتور جستجو بهینه کنیم. کدنویسی استاندارد، استفاده از دستورات متا، واکنشگرایی و کاهش سرعت بارگذاری برخی از اقدامات مربوط به سئو تکنیکال یا فنی میباشند.
اما سئو محتوایی چیست؟ در مبحث سئو محتوایی ما تلاش میکنیم تا محتوایی را تولید کنیم که علاوهبر کاربران از نظر گوگل هم مورد پسند باشد. در این بخش از سئو مباحث زیادی از جمله طول محتوا، کپی نبودن محتوا، شیوه بیان مباحث، کلمات کلیدی مورد استفاده توسط گوگل ارزیابی میشود.
سئو خارجی چیست؟
پس از انجام سئو داخلی، نوبت به سئو خارجی (Off-Page SEO) سایت میرسد. سئو خارجی بر خلاف سئو داخلی یعنی مجموعهای از اقدامات که در بیرون از سایت انجام میشود. به عبارتی دیگر سئو خارجی ارتباط مستقیمی با سایت شما ندارد و در محیطهایی مانند شبکههای اجتماعی و سایتهای دیگر با هدف ارتقای جایگاه شما در نتایج جستجو صورت میگیرد.
برخی از اقدامات مربوط به سئو خارجی عبارتند از:
- لینکسازی خارجی در سایتهای دیگر
- درج تبلیغات و ریپورتاژ اگهی
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- و…
با انواع تکنیک های سئو آشنا شوید
تکنیک های سئو در سه گروه مختلف، به نامهای سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه دستهبندی میشوند. هر کدام از این روشها مزایا، معایب و کاربردهای خاصی خود را دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها میپردازیم.
سئو کلاه سفید چیست؟
اولین شیوه سئو که باید با آن آشنا شوید سئو کلاه سفید (به انگلیسی: White Hat SEO) است. منظور از سئو کلاه سفید استفاده از تکنیکهایی است که منطبق بر قوانین موتورهای جستجو میباشند. این نوع از سئو با نامهای دیگری مانند سئو طبیعی، سئو بیخطر و یا سئو اخلاقی شناخته میشود.
به عبارت سادهتر در این روش ما به دنبال میانبر زدن نیستیم و کاملا خود را تابع قوانین موتورهای جستجوگر میدانیم. یعنی کافی است موارد مربوط به بهینهسازی سایت را بدون در نظر گرفتن زمان نتیجهگیری رعایت کنیم و بر روی افزایش کیفیت و محتوای خود متمرکز باشیم.
زیرا در این روش باید جلب رضایت کاربران را در اولویت خود قرار دهیم و اصطلاحا برای کاربران تولید محتوا کنیم، نه برای گوگل! سئو کلاه سفید نسبت به سایر روشهای سئو به زمان و صرف هزینه بیشتری برای نتیجهگیری نیاز دارد.
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه (به انگلیسی: Black Hat SEO) بر خلاف سئو کلاه سفید یک روش کاملا غیرقانونی است. این روش با استفاده از ضعفهای موتورهای جستجو و فریب دادن آنها به دنبال کسب رتبه پایین در زمان کوتاه میباشد. یعنی در این روش به کسب رضایت کاربران اهمیت نمیدهیم و به دنبال فریب دادن موتور جستجو با دور زدن قوانین میباشیم.
این روش سئو نسبت به سئو کلاه سفید خیلی سریعتر نتیجه میدهد و ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهانی ترافیک ورودی سایت شما شود، اما تاثیر آن پایدار نخواهد بود. زیرا همانطور که اشاره شد، گوگل برای جلوگیری از هرگونه تقلب و سواستفاده همیشه الگوریتمهای خود را بروزرسانی میکند تا به راحتی نتوانند قوانینش را دور بزنند.
برخی از تکنیک های سئو کلاه سیاه عبارتند از:
- کپی بیش از اندازه مطالب سایتهای دیگر
- استفاده افراطی از کلمات کلیدی در مقالات
- ساخت بک لینک های دستی و انبوه در زمانی کوتاه
- و…
اگر قصد دارید بهینه سازی سایت خود را به یک متخصص سئو بسپارید، مراقب باشید که از این شیوه استفاده نکند. زیرا ممکن است که در کوتاه مدت تصور کنید که سایت شما بسیار خوب بهینه شده است، در حالی که در آینده میبینید سایتتان جریمه خواهد شد!
سئو کلاه خاکستری چیست؟
سئو کلاه خاکستری (به انگلیسی: Gray Hat SEO) تا حدود زیادی مشابه سئو کلاه سیاه است، با این تفاوت که خطر و ریسک کمتری دارد. زیرا در این روش به طوری از تکنیکهای غیرقانونی استفاده میشود که گوگل متوجه نشود. البته اگر از این روش بدون دانش و تجربه کافی انجام استفاده شود، ممکن است مانند سئو کلاه سیاه برای سایت شما خطرناک باشد.
مثلاً یکی از روشهای سئو کلاه خاکستری این است که شما تعداد زیادی وبلاگ و سایت فعال ایجاد کنید و از آنها به سایت خودتان لینک دهید. زیرا گوگل فعلاً نمیتواند تشخیص دهد که این سایتها توسط شما ساخته شده است. پس به راحتی میتوانید بازخورد خوبی از این روش دریافت کنید.
امروزه بیشتر سئوکاران از تکنیکهای کلاه خاکستری استفاده میکنند. چراکه این روشها با تدوین یک برنامه منظم و حرفهای در کنار بازدهی و سرعت بالایی که دارند، از ریسک و خطر کمتری برخوردار است.
بهترین راه آموزش سئو چیست؟
سئو یک تخصص حرفهای است که نیازمند تجربه و یادگیری مهارتهای مختلفی از تولید محتوا، تجربه و رابط کاربری و طراحی وبسایت جمله میباشد. پس اگر در یکی از زمینههای گفته شده تخصص دارید، احتمالا تا حدودی با اصول سئو آشنایی پیدا کردهاید. زیرا بخشی از مفاهیم سئو با دیگر تخصصها مثل همپوشانی دارد. در غیراینصورت، اصلا نگران نباشید!
ابتدا باید سعی کنید تا ادبیات مربوط به سئو را فرا بگیرید. برای این کار باید از محتوایی که در سطح اینترنت وجود دارد، نهایت استفاده را بکنید. سپس سراغ دستورالعملهای تایید شده از طرف گوگل بروید و روش پیادهسازی آنها را یاد بگیرید. سپس یک وبسایت آزمایشی بسازید و با تمرین و پیادهسازی تکنیکهایی که یادگرفتهاید، تجربه کسب کنید.
با استفاده از این روش میزان تاثیر هر روش را بررسی کنید تا بتوانید بهترین راهکارهای بهینه سازی سایت را به صورت عملی یاد بگیرید. البته به این نکته توجه داشته باشید که تکنیکها و روشهای سئو از سایتی به سایت دیگر متغیر است. برای مثال شیوه سئو وبسایتهای خبری با وبسایتهای فروشگاهی دارای تفاوت است.
نتیجهگیری
سئو یکی از شاخههای دیجیتال مارکتینگ است که سرمایهگذاری بر روی آن، یکی از اصلیترین فاکتورهای موفقیت کسب و کارهای اینترنتی میباشد. در این مقاله دیدید که سئو چیست، چه انواعی دارد و چرا باید اهمیت ویژهای برای آن قائل شویم. با خواندن این مقاله شما در ابتدای مسیر یادگیری سئو قرار گرفتید و یک دید کلی نسبت مباحث آن پیدا کردید.
اما باید بدانید که هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفهای پیشروی شماست. ما برای اینکه هر چه زودتر مسیر آموزش سئو را طی کنید، چک لیست سئو را برای شما آماده کردهایم تا بتوانید با استفاده از آن وارد مباحث فنی سئو شوید. با استفاده از چک لیست شگفتانگیز سئو به راحتی میتوانید وبسایت خود را قدم به قدم سئو کنید.
برای دانلود چک لیست سئو کافیاست ایمیل خود را در فرم زیر وارد و سپس بر روی لینک دانلود کلیک کنید. در ضمن هر سوالی که در مورد سئو داشتید آن را از طریق قسمت نظرات همین مطلب برای ما ارسال کنید، ما با کمال میل پاسخگوی سوالات شما دوستان عزیز خواهیم بود. راستی! به نظر شما علت اصلی پنالتی شدن برخی از وب سایتهای ایرانی در سئو چیست؟
[cp_popup display=”inline” style_id=”1617″ step_id = “1”][/cp_popup]
2 دیدگاه. پیغام بگذارید
مفید و مختصر بود
ممنونم
امیدوارم مورد استفاده شما قرار گرفته باشه