برندینگ یا برندسازی چیست؟

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

برندسازی چیست: برندینگ (به انگلیسی: Branding) برای مدیریت، توسعه و در نهایت موفقیت کسب و کارتان اقدامی ضروری است. زیرا امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که در هر لحظه شاهد تولد کسب و کاری جدید هستیم. در دنیای پر رقابت امروزه برای اینکه از صحنه رقابت حذف نشوید، باید هویتی مشخص در ذهن مخاطبان ایجاد کنید. برای رسیدن به این هدف باید اصول برندسازی را بشناسید و با بکارگیری آن‌ها به برندسازی شخصی و تجاری بپردازید. در این مقاله شما را با مفاهیم برندسازی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین آشنا خواهیم کرد. پس اگر به دنبال پاسخ سوالاتی از جمله برندینگ یعنی چه و برندسازی چیست؟ چگونه برندسازی کنیم؟ انواع برندسازی کدام‌اند؟ هستید، این مطلب مخصوص شماست!

برند چیست؟

برند چیست؟

برند، برندسازی و برندینگ کلماتی هستند که با آن‌ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ زیاد سر و کار داریم. برند نام، عبارت، طرح، نماد یا ترکیبی از آن‌ها است که یک شرکت، شخص، موسسه و… به واسطه آن شناخته می‌شود. بنابراین برند عاملی است که باعث تمایز خدمات یا محصولات شما نسبت به سایر رقبا می‌شود.

به این نکته توجه کنید که برند شما می‌تواند ترکیبی از یک اسم، لوگو، شعار و… باشد. بنابراین یک اسم، لوگو و یا حتی شعار به تنهایی برند شما نیست. در حقیقت برند شما همان ارزش‌ها، اعتبار و شهرتی که به کمک این عناصر در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اید.

برندسازی چیست؟

برندسازی

برندینگ چیست؟ برندیگ یا برندسازی به مجموعه اقداماتی می‌گویند که با هدف افزایش محبوبیت، معروفیت و اعتبار یک کسب و کار، شخص یا هر چیز دیگری انجام می‌گیرند. به عبارتی ساده‌تر برندسازی فرآیندی است که به شما کمک می‌کند تا از از سایر رقبای خود متمایز شوید.

جالب است بدانید که برندسازی باعث خلق ارزش مورد نظر شما در ذهن مخاطبان و مشتریان می‌شود. یعنی تمام چیز‌هایی که قصد دارید مخاطب در خصوص هویت شما بداند، نتیجه برندینگ است. مثلا شما می‌توانید با رعایت اصول برندسازی فردی برای خود به جایگاهی برسید که زمانی که دیگران به شما فکر می‌کنند حس خوب، اعتماد، تجربه و… در ذهنشان ایجاد شود.

برندینگ و برندسازی به مجموعه اقداماتی می‌گویند که با هدف برتری دادن به یک برند (Brand) نسبت به سایر رقبای خود در یک زمینه انجام می‌شوند.

اهمیت برندسازی چیست؟

مزایای برندسازی چیست

برندینگ و مارکتینگ دو فرآیند اصلی در کسب و کارهای اینترنتی هستند که ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند! یکی از وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر افزایش آگاهی از برند و برندسازی می‌باشد. زیرا امروزه کسب و کارها می‌دانند برای موفقیت و رقابت در زمینه خود باید به یک برند تبدیل شوند. دلیل این موضوع بسیار روشن است! اگر به اطراف خود دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌‌بینیم که امروزه هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویت خاص و مشخصی ندارد.

قطعا این موضوع برای شما هم پیش آمده است. زیرا همه ما دوست داریم لباس‌های خود را از برندهای مطرح دنیا بخریم و یا غذاهای بهترین رستوران‌های زنجیره‌ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. این علاقه و اشتیاقی که ما نسبت به برندهای مختلف داریم، نتیجه اقداماتی است که با هدف برندسازی انجام شده‌اند. برای اینکه بدانید مزایای برندسازی چیست و چه تاثیری در دیجیتال مارکتینگ دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزایای برندسازی جلب می‌کنیم:

  • برندسازی به شما کمک می‌کند تا در یک بازار اشباع ایستادگی کنید.
  • برندسازی به کسب و کار شما اعتبار می‌دهد.
  • به کمک برندینگ می‌توانید ارزش‌های خود را در ذهن مخاطبان حک کنید.
  • برندسازی باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود.
  • برندسازی عامل اصلی تداوم یک کسب و کار است.
  • برندسازی به جذب مشتریان ایده آل شما کمک می‌کند.
  • برندسازی در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما خواهد شد.
  • برندسازی باعث افزایش اعتماد به نفس شما در تجارت می‌شود.
  • برندسازی یک استراتژی روشن را پیشروی شما قرار می‌دهد.
  • برندینگ شما را کمک می‌کند تا در زمینه خود پیشرو باشید.
  • و…

به عکس بالا به دقت نگاه کنید. سرعت پیشرفت همه کسب و کارها بدون بهره‌مندی از برندسازی و دیجیتال مارکتینگ مانند سرعت این حلزون بدون اسکیت و سوخت موشک است! اما اگر در کسب و کار خود اصول برندسازی شخصی و تجاری را رعایت کنید و همزمان به فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ بپردازید، سرعت پیشرفت شما در کسب و کار بسیار افزایش خواهد یافت. پس به این نکته توجه کنید که برندسازی دیجیتال مانند ابزاری است که به پیشرفت و افزایش درآمدتان کمک می‌کند.

همانطور که دیدید، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم بر روی فعالیت‌های مارکتینگ یک کسب و کار تاثیر می‌گذارد. بنابراین برندسازی می‌تواند منجر به افزایش فروش، وفاداری مشتریان، ارزش محصولات و خدمات شما شود. به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

اولین قدم برای رسیدن به موفقیت و بهره‌مندی از مزایای برندینگ، طراحی هویت بصری است. اگر نمی‌دانید هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندسازی کسب و کارتان دارد، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

میخوام بیشتر بدونم!
هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

انواع برندسازی کدام‌اند؟

انواع برندسازی

حال که دیدیم برندسازی چیست و چه اهمیتی در دنیای کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ دارد، اجازه دهید به بررسی انواع برندسازی بپردازیم. برند و برندینگ دارای انواع مختلفی می‌باشد که معمولا بر اساس کاربرد و هدفی که دارد در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرد. مهمترین و رایج‌ترین انواع برندسازی عبارتند از:

  1. برندسازی شخصی (Personal Branding)
  2. برندینگ کالا (product branding)
  3. برندینگ خدمات (service branding)
  4. برندسازی اخلاقی (Ethical Brand)
  5. برند عمومی (Public Brand)
  6. برندینگ شرکتی (company branding)
  7. برندینگ مکان (place branding)
  8. برند موسسه غیرانتفاعی (Non Profit Brand)
  9. برندینگ رویداد (Event Brands)

همانطور که دیدید منظور از انواع برندسازی در این بخش، مدل‌های مختلف و شاخه‌هایی است که در علم برندسازی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که استراتژی برندسازی برای هر کدام از شاخه‌های برندینگ متفاوت است. برای مثال ممکن است شخصی دارای یک برند مطرح در زمینه آژانس دیجیتال مارکتینگ باشد ولی با این حال بیشتر مشتریانش شناختی نسبت به او نداشته باشند. همچنین ممکن است شخصی اعتبار و شهرتش از نام برند و کسب و کارش در میان مخاطبان پیشی گیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که منظور از برند و برندسازی چیست و چرا باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اما ساخت برند نیازمند صرف زمان، هزینه، پایداری و پشتکار است. بنابراین اگر قصد دارید به برندی معتبر و تمام عیار در حوزه کسب و کارتان تبدیل شوید، باید از همین امروز اصول برندسازی را رعایت کنید تا بتوانید در ذهن مشتری‌های خود ماندگار شوید. به نظر شما مهمترین عامل افزایش محبوبیت برند و برندسازی چیست؟ در بخش نظرات این مقاله دیدگاه خودتان را ارسال کنید.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یکی از مهارت‌های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همانطور که می‌دانید امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در شبکه...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید