برندسازی چیست: برندینگ (به انگلیسی: Branding) برای مدیریت، توسعه و در نهایت موفقیت کسب و کارتان اقدامی ضروری است. زیرا امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که در هر لحظه شاهد تولد کسب و کاری جدید هستیم. در دنیای پر رقابت امروزه برای اینکه از صحنه رقابت حذف نشوید، باید هویتی مشخص در ذهن مخاطبان ایجاد کنید. برای رسیدن به این هدف باید اصول برندسازی را بشناسید و با بکارگیری آنها به برندسازی شخصی و تجاری بپردازید. در این مقاله شما را با مفاهیم برندسازی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین آشنا خواهیم کرد. پس اگر به دنبال پاسخ سوالاتی از جمله برندینگ یعنی چه و برندسازی چیست؟ چگونه برندسازی کنیم؟ انواع برندسازی کداماند؟ هستید، این مطلب مخصوص شماست!
برند چیست؟
برای اینکه بدانید برند چیست باید ابتدا با تاریخچه برند آشنا شوید. برند (به انگلیسی: Brand) مربوط به حدود ۳۵۰ سال پس از میلاد است و از واژه “Brandr” گرفته شده است که به معنای “سوزاندن” در زبان باستانی (نورس) است. جالب است بدانید که در قرن 16، دامداران برای نشان دادن مالکیت خود بدن گاوها را با علامتهای خاص خود میسوزاندند. این علامتها و نشانها در این روزها به عنوان لوگو شناخته میشوند.
با این وجود، امروزه برند بیشتر از یک ظاهر و یا یک لوگو است. در حقیقت برند به معنی واکنش عاطفی و احساسی است که مشتریان یک فرد یا کسبوکار نسبت به آن نشان میدهند. برند، برندسازی و برندینگ کلماتی هستند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ با آنها زیاد سر و کار خواهید داشت. برند میتواند از نام، عبارت، طرح، نماد یا ترکیبی از همه آنها باشد که یک شرکت، شخص، موسسه و… به واسطه آن شناخته میشود.
برندسازی چیست؟
برندینگ چیست؟ برندیگ یا برندسازی به مجموعه اقداماتی میگویند که با هدف افزایش محبوبیت، معروفیت و اعتبار یک کسب و کار، شخص یا هر چیز دیگری انجام میگیرند. به عبارتی سادهتر برندسازی فرآیندی است که به شما کمک میکند تا از از سایر رقبای خود متمایز شوید.
جالب است بدانید که برندسازی باعث خلق ارزش مورد نظر شما در ذهن مخاطبان و مشتریان میشود. یعنی تمام چیزهایی که قصد دارید مخاطب در خصوص هویت شما بداند، نتیجه برندینگ است. مثلا شما میتوانید با رعایت اصول برندسازی فردی برای خود به جایگاهی برسید که زمانی که دیگران به شما فکر میکنند حس خوب، اعتماد، تجربه و… در ذهنشان ایجاد شود.
اهمیت برندسازی چیست؟
برندینگ و مارکتینگ دو فرآیند اصلی در کسب و کارهای اینترنتی هستند که ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند! یکی از وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر افزایش آگاهی از برند و برندسازی میباشد. زیرا امروزه کسب و کارها میدانند برای موفقیت و رقابت در زمینه خود باید به یک برند تبدیل شوند. دلیل این موضوع بسیار روشن است! اگر به اطراف خود دقیقتر نگاه کنیم، میبینیم که امروزه هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویت خاص و مشخصی ندارد.
قطعا این موضوع برای شما هم پیش آمده است. زیرا همه ما دوست داریم لباسهای خود را از برندهای مطرح دنیا بخریم و یا غذاهای بهترین رستورانهای زنجیرهای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. این علاقه و اشتیاقی که ما نسبت به برندهای مختلف داریم، نتیجه اقداماتی است که با هدف برندسازی انجام شدهاند. برای اینکه بدانید مزایای برندسازی چیست و چه تاثیری در دیجیتال مارکتینگ دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزایای برندسازی جلب میکنیم:
- برندسازی به شما کمک میکند تا در یک بازار اشباع ایستادگی کنید.
- برندسازی به کسب و کار شما اعتبار میدهد.
- به کمک برندینگ میتوانید ارزشهای خود را در ذهن مخاطبان حک کنید.
- برندسازی باعث افزایش وفاداری مشتری میشود.
- برندسازی عامل اصلی تداوم یک کسب و کار است.
- برندسازی به جذب مشتریان ایده آل شما کمک میکند.
- برندسازی در بلند مدت باعث صرفهجویی در هزینه و زمان شما خواهد شد.
- برندسازی باعث افزایش اعتماد به نفس شما در تجارت میشود.
- برندسازی یک استراتژی روشن را پیشروی شما قرار میدهد.
- برندینگ شما را کمک میکند تا در زمینه خود پیشرو باشید.
- و…
به عکس بالا به دقت نگاه کنید. سرعت پیشرفت همه کسب و کارها بدون بهرهمندی از برندسازی و دیجیتال مارکتینگ مانند سرعت این حلزون بدون اسکیت و سوخت موشک است! اما اگر در کسب و کار خود اصول برندسازی شخصی و تجاری را رعایت کنید و همزمان به فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ بپردازید، سرعت پیشرفت شما در کسب و کار بسیار افزایش خواهد یافت. پس به این نکته توجه کنید که برندسازی دیجیتال مانند ابزاری است که به پیشرفت و افزایش درآمدتان کمک میکند.
اولین قدم برای رسیدن به موفقیت و بهرهمندی از مزایای برندینگ، طراحی هویت بصری است. اگر نمیدانید هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندسازی کسب و کارتان دارد، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.
انواع برندسازی کداماند؟
حال که دیدیم برندسازی چیست و چه اهمیتی در دنیای کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ دارد، اجازه دهید به بررسی انواع برندسازی بپردازیم. برند و برندینگ دارای انواع مختلفی میباشد که معمولا بر اساس کاربرد و هدفی که دارد در دستهبندیهای گوناگونی قرار میگیرد. مهمترین و رایجترین انواع برندسازی عبارتند از:
- برندسازی شخصی (Personal Branding)
- برندینگ کالا (product branding)
- برندینگ خدمات (service branding)
- برندسازی اخلاقی (Ethical Brand)
- برند عمومی (Public Brand)
- برندینگ شرکتی (company branding)
- برندینگ مکان (place branding)
- برند موسسه غیرانتفاعی (Non Profit Brand)
- برندینگ رویداد (Event Brands)
همانطور که دیدید منظور از انواع برندسازی در این بخش، مدلهای مختلف و شاخههایی است که در علم برندسازی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد. نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که استراتژی برندسازی برای هر کدام از شاخههای برندینگ متفاوت است. برای مثال ممکن است شخصی دارای یک برند مطرح در زمینه آژانس دیجیتال مارکتینگ باشد ولی با این حال بیشتر مشتریانش شناختی نسبت به او نداشته باشند. همچنین ممکن است شخصی اعتبار و شهرتش از نام برند و کسب و کارش در میان مخاطبان پیشی گیرد.
نتیجه گیری
در این مطلب دیدید که منظور از برند و برندسازی چیست و چرا باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم. اما ساخت برند نیازمند صرف زمان، هزینه، پایداری و پشتکار است. بنابراین اگر قصد دارید به برندی معتبر و تمام عیار در حوزه کسب و کارتان تبدیل شوید، باید از همین امروز اصول برندسازی را رعایت کنید تا بتوانید در ذهن مشتریهای خود ماندگار شوید. به نظر شما مهمترین عامل افزایش محبوبیت برند و برندسازی چیست؟ در بخش نظرات این مقاله دیدگاه خودتان را ارسال کنید.
در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید!