بازاریابی ویروسی چیست؟

    زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

بازاریابی ویروسی چیست؟ شاید در ابتدا با شنیدن این عبارت تصور کنید که به شیوه ای از بازاریابی دیجیتال غیرصحیح یا مخرب می گویند! زیرا معمولا همه ما انسان ها از ویروس و ویروسی شدن فراری هستیم. اما بازاریابی ویروسی برخلاف تصوری که ابتدا از نامش برداشت می شود، یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که از ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای انتشار تبلیغات استفاده می کند. شیوه گسترش تبلیغات در وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) بسیار شبیه به پخش شدن ویروس در میان ما انسان ها است، اما در حقیقت این ویروس چیزی جز یک تبلیغ و پیام نیست.

اگر علاقه دارید این استراتژی بازاریابی دیجیتال را بهتر بشناسید و یاد بگیرید چگونه تبلیغات خود را مانند ویروس در میان مردم منتشر کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا تبلیغات ویروسی به یکی از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ می‌گویند که از شبکه‌ های اجتماعی برای گسترش یک پیام به روش ویروسی استفاده می کند. یعنی در این تاکتیک بازاریابی پیام یا تبلیغی طراحی می‌شود که مانند یک ویروس در شبکه های اجتماعی میان مخاطبین به اشتراک گذاشته شود.

بازاریابی ویروسی در حقیقت به دنبال راهی برای افزایش علاقه مخاطبین به اشتراک گذاری موضوعی خاص با سایر افراد است. این موضوع می تواند نام یک برند، محصول و یا حتی یک پیام باشد که از نفری به نفر دیگر منتقل و در نهایت مانند یک ویروس تکثیر می‌شود.

امروزه در شبکه های اجتماعی شاهد چالش ها، ویدئوها و موضوعات مختلفی هستیم که با سرعت نور در سرتاسر جهان پخش می‌شوند و توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب می‌کنند. این نوع محتوا یکی از بارزترین مثال‌های بازاریابی ویروسی است که در دیجیتال مارکتینگ از آن  استفاده می شود. محتوای اینگونه تبلیغات را محتوای ویروسی (Viral content) می‌نامند که بر اساس یک استراتژی مشخص طراحی می شوند.

همه ما میدانیم که ویروس ها برای تکثیر و گسترش نیاز به یک محیط خاص دارند. امروزه شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولتی که در اشتراک گذاری مطالب دارند، به بهترین مکان برای پیاده‌سازی این روش بازاریابی دیجیتال تبدیل شده اند. برای پیاده سازی بازاریابی ویروسی باید دانش کافی در مورد علاقه مخاطبین، رویدادها، روانشناسی افراد و غیره داشته باشید. البته این نکته را نباید فراموش کرد که بخشی از موفقیت استراتژی ویروسی به شانس وابسته است.
این روش بازاریابی یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال است که می تواند در کمترین زمان ممکن نام برند و محصولات شما را بر سر زبان‌ها بیندازد. همانطور که گفته شد اگر مقداری شانس با شما یار باشد، ممکن است تبلیغات شما هزاران و یا حتی میلیون ها بار توسط کاربران تکثیر شوند.
میخوام بیشتر بدونم!
راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

چه محتوایی را محتوای ویروسی (Viral content) می گویند؟

محتوای ویروسی

حال که دیدیم بازاریابی ویروسی چیست، شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که دقیقا باید از چه نوع محتوایی استفاده کنیم تا به صورت ویروسی میان افراد تکثیر شود؟ محتوای اینگونه تبلیغات می تواند یک مقاله جالب، اینفوگرافیکی آموزشی، بازی و یا حتی ویدئویی طنز باشد. بنابراین محتوای ویروسی می تواند در قالب هر یک از فرمت‌های محتوایی در میان مخاطبین منتشر شود و فرقی نمی کند چه فرمتی دارد.

همانطور که می دانید این نوع و فرمت محتوا نیست که آن را تبدیل به یک محتوای ویروسی می کند، بلکه اصلی ترین عاملی که باعث موفقیت این استراتژی دیجیتال مارکتینگ می شود، پیامی است که قصد داریم آن را منتشر کنیم. پیام یک محتوای ویروسی باید به گونه ای طراحی شده باشد که مخاطبین را تشویق کند که آن را با سایر افراد به اشتراک بگذارد. این پیام می تواند یک نکته پزشکی و یا حتی ویدئوی طنز باشد که از نفری به نفر دیگر منتقل می شود.

البته این نکته را در نظر بگیرید با وجود محبوبیت شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام برخی از فرمت های محتوایی مانند تصویر و ویدئو نسبت به سایر فرمت‌ها شانس بیشتری برای تکثیر و همه گیر شدن دارند.

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

بسیاری از افراد متخصص در این حوزه بر این باورند که استفاده از بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ مانند یک شمشیر دو لبه است. زیرا در این بازاریابی دیجیتال انتظار می رود حداقل نتایج پیش‌بینی شده برای اجرای یک کمپین بازاریابی مشخص باشند. اما این در حالی که در این روش ما با عدم قطعیت زیادی رو به رو هستیم. زیرا در این استراتژی بازاریابی، مهمترین اقدام که همان اشتراک گذاری و گسترش پیام است به عهده کاربران می‌باشد.
بنابراین اگر پیام طراحی شده مناسب نباشد و مخاطبین آن را اشتباه تفسیر کنند، ممکن است کمپین ویروسی طراحی شده را با شکست رو به رو سازد. این در حالی است که از طرف دیگر، اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نتایج آن می تواند برای برند شما معجزه کند. بازاریابی ویروسی مزایای زیادی دارد که در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

بازاریابی ویروسی هزینه بسیار پایینی دارد

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ویژگی که کمپین های بازاریابی ویروسی را از سایر کمپین های تبلیغاتی متمایز می‌کند، این است که بخش قابل توجهی از کار را کاربران برای ما انجام می‌دهند. یعنی دیگر نیازی نیست برای انتشار و رساندن پیام خود به گوش مخاطبین نگران باشیم و هزینه های بسیار زیادی را صرف کنیم. زیرا این خود مخاطبین و مشتریان ما هستند که تبلیغات و محتوای مورد نظر ما را تکثیر و منتشر می کنند.

برای مثال تصور کنید که می خواهید تبلیغات خود را در شبکه‌های تلویزیونی پخش کنید و یا از بیلبوردهای تبلیغاتی و روش‌های مشابه استفاده کنید. استفاده از این روش ها علاوه بر اینکه هزینه‌های بسیار زیادی را برای شما خواهند داشت، از اثرگذاری کمتری نسبت به تبلیغات ویروسی در اینستگرام یا سایر شبکه های احتماعی برخوردارند. زیرا در این روش تبلیغات توسط خود مخاطبین و با رضایت خودشان منتشر می شود.

تبلیغات ویروسی ماندگاری زیادی دارند

هزینه

تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی، سایت‌های تبلیغاتی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی دارای زمان انقضای مشخصی هستند. بنابراین کسب و کارهای مختلف برای دیده شدن و فراموش نشدن، دو راه بیشتر ندارند. اولین راه اختصاص بودجه اختصاصی برای تبلیغات به صورت مداوم به منظور تمدید تبلیغات است که هزینه های بسیار زیادی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

اما دومین راه آن ها برای دیده شدن می تواند استفاده از کمپین های تبلیغاتی ویروسی باشد که نوعی بازاریابی درونگرا است. همانطور که اشاره شد با انتخاب این روش بازاریابی دیجیتال، علاوه بر اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند، بیشتر در ذهن مخاطبان می‌مانند. زیرا معمولا محتواهای ویروسی هیچ تاریخ انقضا و محدودیتی ندارد و فقط از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

پتانسیل وایرال مارکتینگ بدون حد و مرز است

ویدئو مارکتینگ

مزیت دیگر استفاده از تبلیغات ویروسی نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی، محدود نبودن آن به زمان و مکان خاصی است. مثلا یک فیلم ویروسی را در اینترنت در نظر بگیرید که توسط کاربران در حال اشتراک گذاری است. چنین محتوایی به راحتی امکان دستیابی به مخاطبان عظیم بین المللی را دارد. این درحالی است که اصلا نیازی نیست شما سرمایه گذاری و یا تلاش دیگری کنید، اما به شرط اینکه محتوایتان جذابیت لازم را برای محاطب داشته باشد.

همانطور که می‌بینید پتانسیل اثرگذاری وایرال مارکتینگ به مراتب بیشتر از سایر روش های سنتی است. برای اینکار تنها چیزی که شما نیاز دارید یک بستر مناسب برای رشد و تکثیر ویروس ها است که در حقیقت همان اینترنت است. زیرا محتوای ویروسی شما فرمت دیجیتالی دارد و به راحتی می‌تواند از طریق شبکه‌ های اجتماعی منتشر شود.

بازاریابی ویروسی یک روش تهاجمی نیست

پتانسیل

در بازاریابی ویروسی، تصمیم به مشارکت و به اشتراک گذاری محتوا همیشه به اختیار مخاطبین است. بنابراین با استفاده از این روش آن حس و حال تبلیغ زدگی را در کاربران خود تحریک نمی کنیم. مثلا تصور کنید که قصد دارید یک فیلم آموزشی را در سطح اینترنت و مثلا در سایت‌هایی مثل YouTube یا Aparat مشاهده کنید، اما قبل از دیدن آن شما مجبور باشید یک تبلیغ چند ثانیه‌ای را مشاهده کنید.

معمولا اکثر افراد از اینگونه تبلیغات بیزار هستند و می‌خواهند هرچه زودتر آن را به پایان برسانند تا ویدئو مورد نظر خود را مشاهده کنند. اما در روش ویروسی مخاطب مجبور به مشاهده و یا تکثیر محتوای تبلیغاتی نخواهد بود و اینکار را با اختیار خود انجام می‌دهد. از طرفی دیگر زمانی که مشاهده یک محتوا از طرف یکی از اطرافیان مخاطبین به آن‌ها توصیه شود، احتمال مشاهده و اثرگذاری آن بیشتر از سایر روش‌ها است.

نتیجه گیری

در این مطلب بررسی کردیم که بازاریابی ویروسی چیست و دیدیم که این تکنیک بازاریابی یک روش بسیار کم هزینه است که می‌تواند، آگاهی از برند و فروش محصولات را به صورت معجزه آسایی افزایش دهد. هزینه استفاده از این روش گاهی نزدیک به صفر است و شاید بسیاری از افراد به همین دلیل تصور کنند که این روش تنها برای کسب و کارهای کوچک مناسب است. اما در خقیقت بازاریابی ویروسی می تواند به همان اندازه برای برندهای بزرگ و معروف کارآمد و مفید باشد.

به نظر شما مهمترین مزیت استفاده از بازاریابی ویروسی چیست؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این مقاله نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین کوکاس در میان بگذارید.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

2 دیدگاه‌ها

2 دیدگاه ها

  1. محمد

    خیلی ممنون خوب بود.

    پاسخ
    • مهدی علامه

      خیلی خوشحالم که از این مقاله استفاده کردید

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید