11 درس مهم برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی در سال 2020

    زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

افزایش فروش و رونق کسب و کار همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان فروشگاه‌ های اینترنتی بوده است. امروزه با همه گیر شدن اینترنت، مردم بسیاری از نیازها و خریدهای خود را از طریق فروشگاه های آنلاین برطرف می‌کنند. اما در این زمینه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و تنها فروشگاه‌هایی موفق به جذب خریداران می‌شوند که اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کرده باشند. اگر شما هم یک فروشگاه اینترنتی دارید و از فروشتان راضی نیستید، امروز روز شانس شماست! زیرا در ادامه این مقاله راهکارهایی را برای افزایش فروش با شما در میان می گذاریم که نتایج آزمایش های فراوان فروشگاه های اینترنتی بزرگ بوده اند که حاصل میلیون ها دلار خرج می‌باشند.

چگونه فروش فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهیم؟

امروزه کسب و کارهای سنتی بیش از پیش به سمت فروش آنلاین و ایجاد فروشگاه اینترنتی گرایش پیدا کرده‌اند. چرا که همانطور که بیل گیتس گفته است، اگر کسب و کار شما اینترنتی نشود، در آینده محکوم به شکست است. بسیاری از افراد با امید و آرزوهای فراوان وارد دنیای کسب و کار اینترنتی می‌شوند، غافل از اینکه این دنیای جدید چالش‌های خاص خود را دارد. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی پیشرو مانند آمازون، دیجی‌کالا و… سالانه هزینه‌های بسیار زیادی برای پیدا کردن راه حلی برای این چالش‌ها خرج می‌کنند. آن‌ها نحوه برخورد کاربران را در فضای اینترنت در نظر می‌گیرند تا متوجه شوند چگونه می‌توانند اعتماد و نظر آن‌ها را به خود جلب کنند.

یکی از مهمترین چالش‌ های فروشگاه‌های اینترنتی افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربران است. بعضی از این سایت ها میلیون‌ها دلار خرج کرده‌اند تا امروز بدانند مثلا سبد خرید کاربران را کجا بگذارند و یا از چه رنگ‌هایی استفاده کنند. بنابراین الان می‌توانید حدس بزنید که یکی از مهمترین دلایل تغییر ظاهر فروشگاه‌ها و وب سایت‌ها در طول زمان بر اساس همین راهکارها می‌باشد. اما نگران نباشید، چرا که لازم نیست برای یادگیری این نکات و تکنیک‌ها هزینه‌ها و آزمایشات مختلفی را انحام دهید. در ادامه این مطلب جدیدترین راه های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی که در سال 2020 مطرح شده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1. ریسک مشتریان خود را کاهش دهید

افزایش اعتماد مشتریان

برخی از مشتریان شما می‌ترسند که از سایت شما خریدی انجام دهند، بنابراین آن‌ها خریدی را انجام نمی‌دهند. بیشتر آن‌ها می‌ترسند که شما آنچه را که می‌گویید انجام نخواهید داد. آن‌ها از دادن اطلاعات شخصی و مالی به شما می‌ترسند و اصلا در این زمینه ریسک پذیر نمی‌باشند. این موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که آن‌ها برای اولین بار است که وارد سایت شما شده‌اند و شناحتی نسبت به شما ندارند.

بنابراین برای افزایش فروش فروشگاهتان باید از راه‌های مختلفی برای جلب اعتماد مشتریان خود استفاده کنید. برخی از مهمترین اقداماتی که می‌توانند در این زمینه به افزایش درآمد شما کمک کنند، عبارتند از:

  • نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید و آن را در جایی قرار دهید که کاربران به راحتی آن را مشاهده کنند.
  • به آن‌ها قبل از اقدام به خرید مشاوره رایگان دهید تا پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
  • در صورتی که ممکن است، امکان تست رایگان خدمات و یا محصولات را برای مشتریان فراهم کنید.
  • به آن‌ها اطمینان دهید که در صورت عدم رضایت و یا تطابق نداشتن اطلاعات محصول، امکان بازگشت وجه وجود دارد.
  • و…

2. سبد خرید را همیشه در جلوی چشمان مشتری قرار دهید

بهبود تجربه کاربری

Joseph A Bank clothiers یکی از بزرگترین فروشگاه‌های دیجیتال پوشاک در نوع خود است که توانست با ایجاد تغییری در طراحی سایت خود، میزان ترک سبدهای خرید را تا 8٪ کاهش دهد. آن‌ها کاری کردند تا سبد خرید و اقلام درون آن در همه صفحات سایت قابل مشاهده باشد. آن‌ها این تغییر را پس از بررسی فرآیند خرید در ۲۰۰ فروشگاه اینترنتی برتر، انجام دادند. در حقیقت این تغییر از طریق بهبود تجربه کاربری (UX) باعث افزایش فروش در سایت شما خواهد شد.

3. فرآیند خرید را در تا حد ممکن کوتاه کنید

نکات افزایش فروش اینترنتی

یکی دیگر از تغییرات موثر که در راستای افزایش فروش توسط سایت Joseph A Bank clothiers انجام شد، کوتاه کردن فرآیند خرید بود. زیرا آن‌ها با بررسی‌هایی که انجام دادند متوجه شدند که سرعت و سهولت در فرآیند پرداخت یک امر بسیار مهم برای مشتریان است. البته این موضوع را فروشگاه آمازون از همان اول می‌دانست و با یک کلیک کاربر را به صفحه پرداخت هدایت می‌کرد. پس شما از طولانی کردن فرآیند خرید و دریافت اطلاعات غیرضروری از مشتریان خود بپرهیزید و تا می‌توانید این فرآیند را برای آن‌ها ساده و لذت بخش کنید.

4. محصولات خود را به صورت رایگان ارسال کنید

افزایش فروش با پیشنهاد ارسال رایگان

شاید این گزینه برای همه فروشگاه های آنلاین و یا کالاهای خاصی امکان‌پذیر نباشد. اما شاید باورتان نشود که پیشنهاد ارسال رایگان محصول می‌تواند تفاوت بسیار بزرگی در فروش شما ایجاد کند. Forrester یکی از معتبرترین شرکت‌هایی است که در زمینه بازاریابی به صورت تخصصی تحقیق و بررسی می‌کند. موضوع یکی از تحقیقات این شرکت در زمینه علت ترک سبد خرید توسط مشتریان بوده است که نتایج آن تحت عنوان علت ترک سبدهای خرید منتشر شده است. در این گزارش که به ارزش 745 دلار می‌باشد، گفته شده است که مشتری‌ها معمولاً از هزینه های ارسال کالا بسیار تعجب می‌کنند و آمادگی پرداخت هزینه آن را ندارند.

بررسی‌های آن‌ها نشان داد که نزدیک به 50٪ از مشتریان به دلیل هزینه بالای ارسال کالا، سبد خرید خود را به صورت نیمه کاره رها می‌کنند. بر این اساس باید سعی کنید در صورت امکان، هزینه‌های ارسال محصولات را برای مشتریان رایگان در نظر بگیرید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، هزینه‌های ارسال را به صورت تک نرخی در نظر بگیرید و تا حدی که امکان دارد مبلغ آن را کاهش دهید. این تکنیکی است که سایت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا از آن برای فروش بیشتر استفاده می‌کنند.

5. تمام هزینه‌های کاربر را در اولین فرصت نمایش دهید

گاهی اوقات به سادگی نمی‌شود هزینه حمل و نقل، ارسال کالا، مالیات و… را در نظر نگرفت. بنابراین در چنین شرایطی که امکان ارائه پیشنهاداتی از جمله ارسال رایگان محصول وجود ندارد، حتما در اولین فرصت این هزینه‌ها را به مشتری نشان دهید. زیرا بر اساس تحقیقاتی که موسسه WebCredible انجام داده است، نتیجه می‌گیریم که تقریبا نیمی از مشتریان سبد خرید خود را به دلیل مشاهده هزینه‌های اعلام نشده رها می‌کنند.

مثلا اگر قیمت نهایی یکی از محصولات شما 500 هزارتومان است ولی نیاز به هزینه نصب، حمل و نقل، پشتیبانی و… دارد، حتما آن‌ها را در صفحه فروش محصول نمایش دهید. زیرا مشتریان از سورپرایز شدن بیزارند و اصلا انتظار ندارد زمانی که وارد صفحه پرداحت می‌شوند به جای یک صورتحساب 500 هزارتومانی با یک صورتحساب 700 هزارتومانی برخورد کنند. به همین دلیل مشتریان تصور می‌کنند که شما با آن‌ها صادق نبوده‌اید و صفحه خرید را ترک می‌کنند.

6. به مشتریان خود اجازه دهید که به دیگران هدیه ارسال کنند

هدیه دادن محصولات

اگر به فروشگاه بزرگ اینترنتی توجه کرده باشید، می‌بینید که اکثر آن‌ها امکاناتی از جمله ارسال هدیه به دوستان، کارت اعتبار هدیه و… را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. زیرا با این امکان بسیاری از مشتریان شما می‌توانند نیازهای دوستان و آشنایان خود را با ارسال هدیه برطرف سازند. استفاده از این تکنیک در فروشگاه شما مزایای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به افزایش فروش در رویدادها و مناسب‌های مختلف و شناخت فروشگاه توسط دیگران اشاره کرد. بنابراین اگر این امکان برای شما وجود دارد حتما از این قابلیت در فروشگاه خود استفاده کنید تا فروشتان افزایش یابد.

7. از گزینه‌های مختلف برای پرداخت استفاده کنید

راه های افزایش فروش و درآمد

آیا فروشگاه اینترنتی شما  چک قبول می کند؟ پول نقد چطور؟ فروشگاه‌های آنلاین زیادی هستند که برخلاف سایر کسب وکارهای آنلاین از این روش‌ها استقبال می‌کنند. زیرا بر اساس یکی از تحقیقاتی که بر روی سایت WalMart انجام شده است، داده های اولیه نشان می‌دهد که بیشتر مشتریان آن‌ها قبلاً محصولی را خریداری نکرده اند. به همین دلیل آن‌ها به این نتیجه رسیدند که با افزودن روش‌های پرداخت، میزان فروش خود را افزایش دهند. زیرا فروشندگان بزرگ اینترنتی به خوبی می‌دانند که فراهم سازی گزینه‌های پرداخت بیشتر برابر با پرداخت بیشتر است. بنابراین از گزینه پرداخت در محل غافل نشوید و از درگاه‌های پرداخت مختلف استفاده کنید.

8. مراحل فرآیند خرید را به مشتریان خود نمایش دهید

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

شاید قبلاً این عبارت را شنیده باشید که یک پاسخ یک ذهن آشفته همیشه نه است. اگر بخواهیم این عبارت را به صورت ساده‌تر بیان کنیم باید گفت، هیچ‌ وقت انتظار نداشته باشید که یک کاربر سردرگم به مشتری شما تبدیل شود. یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از سردرگمی مشتریان، نمایش مراحل پیشرفت آن‌ها است. بنابراین شما باید به سادگی به آن‌ها نشان دهید که در کدام مرحله از خرید هستند و باید چه مراحل دیگری را برای ادامه این فرآیند طی کنند. اگر فروشگاه اینترنتی شما با وردپرس ساخته شده است، این امکان را به راحتی می‌توانید با نصب افزونه به سایت خود اضافه کنید.

9. به مشتریان اجازه دهید محصولات را به “لیست علاقه‌مندی‌ها” اضافه کنند

add to whishlist kookas.ir

برخی از بازدید کنندگان فروشگاه شما بسته به نوع محصولاتی که می فروشید، در حال حاضر آماده خرید نیستند. زیرا بیشتر آن‌ها در حال انجام تحقیقات هستند و یا می‌خواهند قیمت‌ها، مزایا، معایب و… را با سایر محصولات مقایسه کنند. طبق بررسی‌هایی که موسسه تحقیقاتی Forrester انجام داده است، نشان می‌دهد که بیش از 41٪ از مشتریان سبد خرید آنلاین خود را به دلیل نداشتن آمادگی رها می‌کنند. بنابراین به آن‌ها اجازه دهید محصولاتی که مورد نظرشان است را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافخ کنند تا بتوانند در آینده آن‌ها را خریداری کنند.

10. برای افزایش فروش فروشگاه مشتریان خود را مجبور به ساخت اکانت نکنید

ثبت نام در سایت

حداقل قبل از اینکه کاربر به مرحله پرداخت نهایی برسد، آن را مجبور به ساخت حساب کاربری نکنید. تحقیقات Webcredible نشان داد که 29٪ خریداران آنلاین از ایجاد حساب کاربری برای تکمیل خرید، خودداری می‌کنند. به همین دلیل است که بیشتر فروشگاه‌های آنلاین از امکان خرید به صورت مهمان استفاده می‌کنند. با استفاده از این ویژگی کاربر نیاز به طی کردن مراحل ثبت نام ندارد و فقط اطلاعات اصلی خود را در اختیار شما می‌گذارد.

11. عکس‌های زیادی برای محصولات خود قرار دهید

افزایش فروش با عکس

بررسی‌های گروه E-tailing نشان داد که مشتریان علاقه‌دارند که تعداد زیادی تصاویر باکیفیت از محصول را قبل از خرید مشاهده کنند. آن‌ها می‌خواهند این تصاویر را بزرگ کنند، بچرخانند و محصولات را در رنگ‌ها، اندازه‌ها و گزینه‌های دیگر مشاهده کنند. پس این امکان را برای آن‌ها فراهم کنید تا با فروش بیشتر محصولات خود، درآمدتان افزایش یابد.

نتیجه گیری

در این مطلب جدیدترین روش‌ های افزایش فروش و درآمدزایی را در فروشگاه‌های آنلاین بررسی کردیم. تمامی این اقدامات بر اساس بررسی‌‌های انجام شده توسط شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ مطرح جهان ارائه شده‌اند. اگر شما هم در کسب و کار خود جدی هستید و می‌خواهید مشتریان بیشتری را جذب کنید، باید آزمایش‌ها و تحلیل کاربران خود را شروع کنید. اما ما بر این اعتقادیم که نباید چرخ را دوباره اختراع کرد. زیرا بسیاری از این شرکت‌های بازاریابی اینترنتی چندین میلیون دلار خرج کرده‌اند تا به این نتایج برسند تا در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی کنند.

اگر دوستانی دارید که فروشگاه اینترنتی دارند و یا قصد دارند فروشگاه خود را راه‌اندازی کنند، این مطلب را با آن‌ها به اشتراک بگذارید تا از تجارب دیگران بهره‌مند شوند. خوشحال می‌شویم تجارب خود را در زمینه راه‌های افزایش فروش آنلاین با ما و سایر مخاطبین کوکاس به اشتراک بگذارید.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید