خانه 8 آموزش برندسازی 8 بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

    زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که توسط برندها احاطه شده‌ایم و برای اینکه از صحنه رقابت حذف نشویم، باید بتوانیم برند شخصی یا تجاری خود را در ذهن مخاطبان حک کنیم. برای رسیدن به این هدف باید اصول برندسازی را بشناسید و با بکارگیری آن‌ها به برندسازی شخصی و تجاری بپردازید. در این مقاله شما را با مهمترین فاکتورهای ساخت برند آشنا خواهیم کرد. پس اگر می خواهید بدانید مهمترین فاکتورهای ساخت برند چیست این مطلب برای شما نوشته شده است!

برند چیست؟

برند چیستبرای اینکه بدانید برند چیست باید ابتدا با تاریخچه برند آشنا شوید. برند (به انگلیسی: Brand) مربوط به حدود ۳۵۰ سال پس از میلاد است و از واژه “Brandr” گرفته شده‌ است که به معنای “سوزاندن” در زبان باستانی (نورس) است. جالب است بدانید که در قرن 16، دامداران برای نشان دادن مالکیت خود بدن گاو­ها را با علامت‌های خاص خود می‌سوزاندند. این علامت‌ها و نشان‌ها در این روزها به عنوان لوگو شناخته می‌شوند.

با این وجود، امروزه برند بیشتر از یک ظاهر و یا یک لوگو است. در حقیقت برند به معنی واکنش عاطفی و احساسی است که مشتریان یک فرد یا کسب‌وکار نسبت به آن نشان می‌دهند. برند، برندسازی و برندینگ کلماتی هستند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ با آن‌ها زیاد سر و کار خواهید داشت. برند می‌تواند از نام، عبارت، طرح، نماد یا ترکیبی از همه آن‌ها باشد که یک شرکت، شخص، موسسه و… به واسطه آن شناخته می‌شود.

به این نکته توجه کنید که برند شما می‌تواند ترکیبی از یک اسم، لوگو، شعار و… باشد. بنابراین یک اسم، لوگو و یا حتی شعار به تنهایی نمی‌تواند برند شما محسوب شود. در حقیقت برند شما همان ارزش‌ها، اعتبار و شهرتی که به کمک این عناصر در ذهن مخاطب ایجاد خواهید کرد.

اهمیت ساخت برند چیست؟

ساخت برند

متاسفانه امروزه شرکت‌ها و کسب­‌و‌کارهایی که دیدگاه صحیحی از اهمیت برند و برندسازی ندارند همچنان به جای تمرکز بر روی کسب سهمی از قلب و احساس مشتری به دنبال کسب بخشی از جیب آن‌ها هستند. این فلسفه ممکن است موجب فروش در کوتاه  مدت شود ولی موجب ایجاد ارتباط بلند مدت نخواهد شد.

دستیابی به سهمی از قلب و احساس مشتریان از طریق جلب رضایت آن‌ها علاوه‌بر اینکه باعث ایجاد حس وفاداری در مشتریان خواهد شد، باعث می‌شود آن‌ها به یک نیروی فروش و تبلیغات کارآمد برای کسب‌وکارتان تبدیل شوند. در حقیقت وجود احساسات است که موجب فروش می‌شود و به همین دلیل شما باید همواره تلاش کنید که رابطه‌ای احساسی را میان برند یا برندهای خود و مخاطبانتان ایجاد کنید.

برند عامل اصلی است که باعث تمایز خدمات یا محصولات شما نسبت به سایر رقبا می‌شود. به همین دلیل است که ساخت برند به یکی از مهمترین جنبه‌های استراتژیک کسب وکار تبدیل شده است. یکی از وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر افزایش آگاهی از برند می‌باشد. زیرا امروزه صاحبان کسب‌وکارها می‌دانند برای موفقیت و رقابت در زمینه خود باید به یک برند تبدیل شوند. دلیل این موضوع بسیار روشن است! اگر به اطراف خود دقیق‌تر نگاه کنید، می‌‌بینید که امروزه هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که برند مشخصی نداشته باشد.

قطعا این موضوع برای شما هم پیش آمده است. زیرا همه ما دوست داریم لباس‌های خود را از برندهای مطرح دنیا بخریم و یا غذاهای بهترین رستوران‌های زنجیره‌ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. این علاقه و اشتیاقی که ما نسبت به برندهای مختلف داریم، نتیجه اقداماتی است که با هدف برندسازی انجام شده‌اند. برای اینکه بدانید مزایای برندسازی چیست و چه تاثیری در دیجیتال مارکتینگ دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزایای برندسازی جلب می‌کنیم:

  • ساخت برند به شما کمک می‌کند تا در یک بازار اشباع ایستادگی کنید.
  • برندینگ به کسب و کار شما اعتبار می‌دهد.
  • به کمک ساخت برند می‌توانید ارزش‌های خود را در ذهن مخاطبان حک کنید.
  • ساخت برند باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود.
  • برندسازی عامل اصلی تداوم یک کسب و کار است.
  • برندینگ به جذب مشتریان ایده آل شما کمک می‌کند.
  • ساخت برند در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما خواهد شد.
  • برندسازی باعث افزایش اعتماد به نفس شما در تجارت می‌شود.
  • برندینگ یک استراتژی روشن را پیشروی شما قرار می‌دهد.
  • ساخت برند شما را کمک می‌کند تا در زمینه خود پیشرو باشید.
  • و…

اولین قدم برای رسیدن به موفقیت و بهره‌مندی از مزایای برندسازی، طراحی هویت بصری است. اگر نمی‌دانید هویت برند چیست و چه تاثیری در برندسازی کسب و کارتان دارد، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

میخوام بیشتر بدونم!
هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

تفاوت برندسازی و برند چیست؟

تفاوت برندسازی و برند چیستهمانطور که اشاره شد برند شما مجموعه‌ای از احساسات و ادراکی است که افراد درباره کسب‌وکار شما دارند. اما برندسازی مجموعه‌ای از کارهایی است که شما باید برای پرورش برند خود انجام دهید. به عبارت دیگر، اگر برند را یک اسم در نظر گیریم، برندسازی فعل ایجاد برند است.

به این ترتیب زمانی که یک لوگو یا شعار طراحی می‌کنید، درحال برندسازی هستید. زمانی که لحن برند خود را مشخص می‌کنید، آن هم بخشی از فرآیند ساخت برند است. حتی زمانی که با تیم مارکتینگ خود یک طوفان فکری برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی راه‌­اندازی می‌کنید، در حال توسعه برند خود هستید. به طور خلاصه، هر اقدامی که برای شکل دادن ذهنیتی خاص از کسب‌وکارتان در مخاطبان انجام دهید، برندسازی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع برندسازی مطلب زیر را هم مطالعه کنید.

میخوام بیشتر بدونم!
برندینگ یا برندسازی چیست؟

مهمترین فاکتور برای ساخت و افزایش قدرت برند چیست؟

نقطه شروع ساخت برند چیستحال که فهمیدید تفاوت برندسازی و برند چیست بگذارید یک راز مهم در ساخت برند را با شما در میان بگذاریم. وقتی موضوع برند و برندسازی مطرح می‌شود، یکی از سوالات اساسی که ممکن است در ذهنتان شکل ‌گیرد این است که در هنگام ساخت برند، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟ بهترین راه برای افزایش قدرت برند چیست و چگونه جایگاه برند خود را ارتقا دهیم؟

مهمترین موردی که باید در ساخت یک برند موفق در نظر بگیرید، نمایش تفاوت و تمایز با سایر رقبا در کنار ارزش‌های کسب‌وکار خود است. البته این موضوع نیازمند درک صحیحی از مفهوم تفاوت است. زیرا منظور از تفاوت صرفا تفاوت در لوگو، رنگ سازمانی و…نیست. ساخت برند موضوعی بسیار فراتر از یک ایجاد عناصر گرافیکی می‌باشد. درحقیقت برندسازی عاملی است که کسب‌وکار شما برای خروج از سردرگمی و جذب مشتری ایده‌آل نیاز دارد. برند همان چیزی است که خریداران جدید را به مشتریان وفادار و مخاطبان بی‌تفاوت را به تبلیغ‌ کنندگان شما تبدیل می‌کند.

مهمترین عناصر اصلی برند کدام‌اند؟

تفاوت برندسازی و برند چیستبرای ایجاد تصویری مشخص از کسب‌وکارتان در ذهن مخاطبان باید از هر ابزاری که می‌توانید استفاده کنید. بدین ترتیب مخاطبان شما زمانی که با شعار، لوگو و یا حتی رنگ سازمانی شما برخورد می‌کنند، ناخودآگاه به یاد تمام ارزش‌ها و ویژگی‌های مثبت کسب‌وکار شما می‌افتند. برای اثبات این جمله قصد داریم در همین بخش یک آزمون کوچک انجام دهیم. اولین تصویری که از رنگ زرد و کلمه ارتباط در ذهنتان شکل می‌گیرد چیست؟

قطعا به صورت ناخودآگاه ذهن همه ما به سمت اپراتور ایرانسل جذب می‌شود. ممکن است در همین حال که در حال خواندن ادامه این مطلب هستید تبلیغات، شعار، لوگو و بسیاری از ویژگی‌های دیگر اپراتور ایرانسل در حال رژه رفتن و تداعی در ذهنتان باشد. به همین دلیل است که حتی باید به کوچکترین جزییات عناصر برند کسب‌وکارتان توجه کنید. اما مهمترین عناصر ساخت برند کدام‌اند؟ در ادامه به معرفی مهمترین اجزای برند می‌پردازیم.

شعار و ارزش‌های برند

شعار برندشعار و ارزش‌های برند شما پایه و اساس نام تجاری کسب‌وکارتان هستند. به شعار خود به عنوان هسته مرکزی عملیات نگاه کنید که بیشترین تاثیرگذاری را در ذهن مخاطب می‌گذارد. شعار برند شما باید یک جمله کوتاه و مختصر باشد که وضعیت فعلی، هدف و درنهایت داستان کسب‌‌وکارتان را تعریف می‌کند.

مراقب باشید که شعار شما باید چیزی بیشتر یک پیام تبلیغاتی باشد! زیرا شاید در ابتدا ندانید که تاثیر شعار در افزایش جایگاه برند چیست و انتخاب یک شعار اشتباه چقدر می‌تواند به برندسازی شما لطمه وارد کند! پس باید سعی کنید شعاری برای برندتان طراحی کنید که به واسطه آن تصویری الهام‌بخش و انگیزشی از ارزش‌های برندتان در ذهن مخاطبان ایجاد شود.

دستورالعمل‌های مربوط به برند (برندبوک)

کتاب برندقطعا بدون وجود دستورالعمل‌های مشخص در طراحی اجزای برند، نمی‌توانید در این زمینه موفق شوید. برای روشن‌تر شدن این موضوع بیایید با یکدیگر مثالی را بررسی کنیم. تصور کنید قصد دارید برای طراحی عناصر گرافیکی خود در طول هر سال با آژانس تبلیغاتی همکاری کنید که ارزان‌ترین تعرفه‌ها را دارد. اما یک مشکل اساسی وجود دارد! هر سال با تغییر آژانس تبلیغاتی خود، شاهد تفاوت در طراحی‌ها و اصول برند خواهید بود. دلیل آن هم بسیار روشن است. تفاوت سلیقه، ابزارها، توانایی‌ها و بسیاری موضوع دیگر که ممکن است باعث ایجاد خروجی‌هایی نامتناسب با برند شما شود.

اگر مخاطبان شما هر بار که با کسب‌وکار شما برخورد می‌کنند شاهد یک هویت بصری متفاوت و نامنسجم باشند، قطعا هیچ وقت شما را به خاطر نمی‌سپارند. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها برای جلوگیری از این مشکلات در فرآیند برندسازی از برندبوک استفاده می‌کنند که  به عنوان “کتاب مقدس برند شما” نیز شناخته می‌شود. برندبوک مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قوانین است که مشخص می‌کند برند شما باید چگونه طراحی و نمایش داده‌ شود. برندبوک می‌تواند شامل تمام توضیحات مربوط به نام تجاری، پالت رنگ سازمانی، نوع فونت‌های مجاز به استفاده و بسیاری از موارد دیگر باشد.

لوگو (نشان تجاری)

brand logo

لوگو (به انگلیسی: Logo) یک تصویر گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از آن‌ها باشد. به لوگو یا همان نشان تجاری به عنوان چهره کسب‌وکارتان نگاه کنید. زیرا طراحی لوگو یکی از مهمترین بخش‌های برندسازی است که برای کسب و کارتان انجام خواهید داد. در طی فرآیند طراحی لوگو، به این موضوع فکر کنید که به عنوان یک برند چه کسی هستید و چگونه می‌خواهید توسط مشتریان خود درک شوید. از پاسخ این سوالات برای رسیدن به طرح نهایی لوگو خود استفاده کنید.

وب سایت

websiteیکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش اعتبار و آگاهی از برند طراحی وب سایت حرفه‌ای برای کسب‌وکارتان است. در گذشته کسب و کارها برای برندسازی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمات خود به مشتریان باید از ابزارهایی مانند تابلوها، بیلبوردها، روزنامه‌ها و … استفاده می‌کردند. اما به تدریج و با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، وب سایت و اپلیکیشن‌های موبایل جایگزین روش‌ها و ابزارهای سنتی بازاریابی شدند.

پس اگر به دنبال برندسازی و افزایش فروش خود هستید، باید هویت برند خود را به کمک وب سایتتان به نمایش مخاطبان بگذارید. زیرا درحقیقت وب سایت شما همان ملک دیجیتالی برندتان است که مشتریان شما از آن بازدید می‌کنند. بنابراین باید از نظر بصری جذاب و چشم‌نواز باشد و بتواند تجربه کاربری لذت بخشی برای کاربرانتان ایجاد کند.

عناصر و ابزارهای دیگر برند

what is brandبرای طراحی یک برند هیچ رویکرد و دستورالعمل ثابتی وجود ندارد. زیرا ممکن است شما با توجه به نوع کسب‌وکارتان به ابزارهای دیگری مانند کارت ویزیت، بسته بندی محصول یا بروشور برای نمایش برند هود نیاز داشته باشید. به این ترتیب باید با توجه به کسب‌وکارتان نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کنید و سپس به طراحی آن‌ها با هدف ارتقا برندتان بپردازید.

تاثیر لحن برند در جایگاه برند چیست؟

لحن برندلحن برند یا صدای برند چیست و چه اهمیتی در خلق برند دارد؟ این سوالی است که هر چه زودتر به جواب آن برسید، قادر خواهید بود ارتباط بهتری با مخاطبان خود ایجاد کنید. بسیاری از کسب و کارهای امروزی به دلیل نداشتن آگاهی از این موضوع در حال لطمه زدن به برند خود هستند. زیرا اگر لحن مناسب خود را برای ارتباط با مخاطبان خود پیدا نکنید، ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها را از دست بدهید! اگر می‌خواهید بدانید لحن برند چیست و چگونه به کمک آن ارتباطی بهتر با مخاطبان خود ایجاد کنید، کافیست فقط چند دقیقه از زمان خود را به خواندن مطلب زیر اختصاص دهید.

میخوام بیشتر بدونم!
لحن برند چیست و چگونه به برند شما می‌کند؟

نتیجه‌گیری

بهترین راه برای ساخت برندی قدرتمند در ذهن مشتریان، استفاده از ارزش‌هایی که آن‌ها دوست دارند و می‌­توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد برندی موفق خواهد شد این است که کسب‌وکارها باید به برندسازی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند نه به عنوان یک هزینه اضافی و تشریفاتی!

متاسفانه اشتیاق به سرمایه‌گذاری بر برندسازی در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران ضعیف است. زیرا مفهوم برند در فضای کسب‌وکار به عنوان یکی از مفاهیمی است که هنوز به درستی درک نشده است. تا جایی که حتی بسیاری از کسب‌وکارهای موفق نمی‌دانند راه‌های ارزیابی عملکرد برند چیست و چگونه می‌توانند وضعیت برند خود را بررسی کنند!

پس به عنوان توصیه آخر باید به شما بگوییم که اگر تاکنون برند را تنها در حد یک نام در نظر می‌گرفتید، در حقیقت خود را از مزایای بسیار زیادی که ساخت برند می‌تواند در بازاریابی کسب‌وکارتان داشته باشد، محروم کرده‌اید. زیرا این روزها ساخت برند یکی از بهترین روش‌های هوشمندانه تجارت و افزایش ثروت است.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید در بخش دیدگاه‌های این مقاله بنویسید که تاکنون برای ساخت برند خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید؟ سوالات و تجارب خود را در زمینه برندسازی با ما و سایر مخاطبان کوکاس به اشتراک بگذارید.

این مطلب از نظرت چقدر مفید بود؟

با امتیاز دادن به این مطلب، به ما در بهبود محتوای سایت کمک کن

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد امتیازات: 88

این مطلب هنوز امتیازی نگرفته! اولین نفری باش که به این مطلب امتیاز می‌ده

اگر این مطلب از نظرت مفید بود ...

می‌تونی از یکی از روش‌های زیر با دوستات به اشتراک بذاریش!

خیلی متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

ما را در بهبود این مطلب یاری کنید!

به ما بگو چطور می‌تونیم این مطلب رو بهترش کنیم؟

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

تا به حال فکر کرده‌اید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است و درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و کمرنگ شدن تاثیر روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر برندها، شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک هم...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

2 دیدگاه‌ها

2 دیدگاه ها

  1. A.kazempour

    بیان مطلب عالی بود

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید