پایگاه دانش کوکاس

Knowledge base

دیجیتال مارکتر کیست

دیجیتال مارکتر کیست؟ چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یکی از تخصص های جدید در دنیای کسب و کارهای اینترنتی است. همه ما می‌دانیم که تبلیغات سنتی دیگر به اندازه گذشته مؤثر نیست. امروزه با پیشرفت روش‌های نوین بازاریابی، بیشتر کسب و کارها به سمت دیجیتال مارکتینگ گرایش پیدا کردند و به همین دلیل به دنبال دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای هستند. اگر شما هم با این سوال که چگونه دیجیتال مارکتر شویم در حال دست و پنجه نرم کردن هستید و می‌خواهید بدانید دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد، به هیچ عنوان مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتر کیست؟

اگر زمان کافی برای مطالعه این مطلب ندارید، کافیست کمتر از ۶ دقیقه زمان بگذارید و ویدئو بالا را مشاهده کنید تا به راحتی با مسیر تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای آشنا شوید.

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یا همان متخصص دیجیتال مارکتینگ شخصی است که به خوبی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا است و از آن‌ها در جهت افزایش فروش، ترافیک و محبوبیت یک برند استفاده می‌کند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد، اما قبل از آن اجازه دهید برای درک بهتر اینکه دیجیتال مارکتر کیست، یک مثال را بررسی کنیم. دیجیتال مارکترها شباهت بسیار زیادی به سرمربی‌های تیم فوتبال دارند.

همانطور که یک سرمربی بر اساس دانش خود از تاکتیک‌ها، پتانسیل تیم، شناخت تیم‌های مقابل و سایر موارد استراتژی‌های مختلفی را در زمین فوتبال در پیش می‌گیرد، یک دیجیتال مارکتر موفق هم باید بر اساس شناخت یک کسب و کار، نقاط ضعف و قوت آن و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهترین برنامه‌ها را برای فروش و برندسازی ارائه دهد. دیجیتال مارکتینگ هم مانند فوتبال و یا هر عرصه دیگری دارای محیط بسیار رقابتی است.

در میدان بازاریابی و فروش با یک تصمیم صحیح و یا اشتباه یک کسب و کار ممکن است به اوج برسد و یا نابود شود! این وظیفه دیجیتال مارکتر است که با استفاده از دانش و استراتژی‌هایی که در پیش می‌گیرد از سایر رقبا در فروش پیشی بگیرد و به برندسازی یک کسب و کار کمک کند. بعضی از مهمترین وظایف دیجیتال مارکتر دیجیتال عبارتند از:

  • شناسایی بازار هدف
  • تحلیل رقبا
  • برندسازی
  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • و…

حالا که دیدید دیجیتال مارکتر کیست و مهمترین وظایف آن را شناختید، نوبت به بررسی مهارت‌ها و ابزارهای آن می‌رسد. اما قبل از ادامه این مطلب اگر نمی‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه باید آن را یاد بگیرید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ
حتما بخوانید

دیجیتال مارکتر باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

digital marketer دیجیتال مارکتر کیست

یک دیجیتال مارکتر تمام عیار و حرفه‌ای به خوبی می‌داند که برای موفقیت در یک پروژه به چه ابزارهایی نیاز دارد. همچنین به خوبی تشخیص می‌دهد که در کنار آن‌ ابزارها در صورتی که محدودیت مالی وجود نباشد، استفاده از کدام تکنیک‌های بازاریابی به عنوان کاتالیزگر (افزایش دهنده سرعت) کاربردی می‌باشد. بنابراین یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخت داشته باشد و به کمک قدرت تجزیه و تحلیل خود آن‌ها را بکار بگیرد. مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و مهارت‎هایی که دیجیتال مارکترها از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات اینترنتی مثلا تبلیغات کلیکی (PPC)
  • رسانه های اجتماعی (Social Media)
  • استراتژی محتوا و تولید محتوا (Content strategy)
  • گیمیفیکیشن (Gamification)
  • شناخت مخطابان هدف (Costumer Avatar)
  • بهبود تجربه کاربری (UX)
  • کمپین های بازاریابی (Campaign)
  • بهبود هویت برند و برندسازی (Branding)
  • شناخت استراتژی‌های بازاریابی از جمله بازاریابی درونگرا، چریکی و…
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالا به همراه تصمیم‌گیری
  • قابلیت ارزیابی برنامه‌ها و استراتژی‌ها
  • و…

شاید با اولین نگاه به این لیست از خود بپرسید که آیا یک دیجیتال مارکتر باید به همه این مهارت‌ها مسلط باشد؟ هم بله و هم خیر! یک دیجیتال مارکتر باید به خوبی این مهارت‌ها را بشناسد و با اصطلاحات و استراتژی‌های آن‌ها آشنا باشد. اما لزوما نباید در همه‌ مهارت‌های بازاریابی متخصص باشد. بسیاری از دیجیتال مارکترها فقط در یک یا چندتا از این زمینه‌ها تخصص دارند. اینجاست که دیجیتال مارکترها به دو دسته تقسیم می‌شوند. برای اینکه این موضوع را بیشتر درک کنید باید با انواع دیجیتال مارکترها آشنا شوید و بدانید قصد دارید جزو کدام دسته از آن‌ها باشید. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

البته این نکته را در نظر بگیرید که دیجیتال مارکتری که صرفا با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشد، در دنیای کسب و کار نمی‌تواند جایگاه مناسبی پیدا کند. او باید بتواند نیازمندی کسب و کارها را در فضای دیجیتال درک کند و برای آن ها را حل های کاربردی ارائه دهد.

دوست دارید با بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید؟ به شما توصیه می‌کنیم حتما مطلب زیر را مطالعه کنید!

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که به آن‌ها نیاز خواهید داشت
حتما بخوانید

انواع دیجیتال مارکترها را بشناسید!

digital marketer tools دیجیتال مارکتر کیست

شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا این سوال را که آیا یک دیجیتال مارکتر باید به همه این مهارت‌ها مسلط باشد را به طور نسبی پاسخ دادیم! زیرا برای امروزه دیجیتال مارکترها بر اساس تخصص‌ها و مهارت‌هایی که مسلط هستند به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. دیجیتال مارکترهای ۳۶۰ درجه
  2. متخصص های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که می‌دانید امروزه هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تخصصی شده است و تقریبا در شرکت‌های بزرگ برای هر کدام از آن بخش‌ها یک تیم و یا حداقل یک متخصص جداگانه مشغول به کار است. در چنین شرایطی هر تیم و شخصی فقط در حوزه بخصوص خود مشغول به مطالعه، فعالیت و در نهایت ارزیابی است. اما همه شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های استارتاپی و نوپا قادر به استخدام چنین تیم‌ها و افرادی برای هر بخش مربوط به دیجیتال مارکتینگ ندارند. به همین دلیل دسته دوم دیجیتال مارکترها تحت عنوان دیجیتال مارکتر 360 درجه به این حوزه اضافه شدند.

بنابراین با توجه اندازه یک کسب و کار و نیازهای آن، نیاز به تخصص‌های متفاوتی در دیجیتال مارکتینگ احساس می‌شود و باید بدانیم برای استخدام دیجیتال مارکتر به کدام یک از تخصص‌ها و مهارت‌های آن نیاز بیشتری داریم. در ادامه با نقش هر کدام از دیجیتال مارکترها آشنا می‌شویم و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دیجیتال مارکتر 360 درجه کیست و چه تفاوتی با متخصص دیجیتال مارکتینگ دارد؟

دیجیتال مارکتر 360 درجه کیست

دیجیتال مارکتر 360 درجه یک آچار فرانسه در دنیای مارکتینگ است! او به تنهایی نقش یک تیم بازاریابی را در یک شرکت بازی می‌کند. گاهی اوقات به تولید محتوا و گاهی اوقات به طراحی کمپین‌های فروش می‌پردازد. حتی ممکن است مدیریت شبکه‌های اجتماعی و طراحی و ارسال ایمیل‌ها هم بر عهده‌ی او باشند. بنابراین یک دیجیتال مارکتر 360 درجه باید به خوبی بتواند از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کند و اصطلاحا چرخ مارکتینگ یک کسب و کار را به تنهایی به حرکت در بیاورد.

همانطور که اشاره شد بسیاری از شرکت‌های نوپا و استارتاپی به دنبال چنین افرادی برای شروع فعالیت‌های بازاریابی خود می‌گردند. بنابراین استخدام دیجیتال مارکتر 360 درجه نسبت به استخدام یک تیم بازاریابی دیجیتال با تخصص‌های مختلف برای آن‌ها بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. اما برخلاف این شرکت‌ها، معمولا کمپانی‌های بزرگ افراد متخصص در زمینه‌های گوناگون را به کار می‌گیرند و ترجیح می‌دهند برای هر بخش دپارتمان‌های جداگانه‌ای مثل دپارتمان سئو یا شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.

متخصص‌های دیجیتال مارکتینگ معمولا در یکی از شاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ تخصص دارند. آن‌ها در حالی که مفاهیم سایر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را به خوبی درک می‌کنند، اما لزوما نباید در آن‌ها متخصص باشند. پس متخصص ‌های دیجیتال مارکتینگ معمولا تمام زمان و تمرکز خود را وقف پیشرفت و پیشبرد یکی از شاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ می‌کنند. یکی عوامل تاثیر در درآمد دیجیتال مارکترها مربوط به این موضوع است. الان به خوبی می‌دانید یک دیجیتال مارکتر کیست و انواع آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

شاید مهارت‌های یک دیجیتال مارکتر 360 درجه در مقایسه با یک متخصص در زمینه مشخص بیشتر باشند، اما قطعا از تخصص کمتری در آن زمینه بهره‌مند است. با این حال یک دیجیتال مارکتر 360 درجه با توجه به بودجه و اندازه یک شرکت می‌تواند نیازهای آن‌ها را در حد نیاز برآورده کند.

چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

چگونه دیجیتال مارکتر شویم

حالا که دیدیم مهم‌ترین وظایف دیجیتال مارکتر چیست و انواع دیجیتال مارکترها را شناختید، نوبت به پاسخ شما می‌رسد. اینکه چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟ در مثال ابتدای مطلب دیدید که یک دیجیتال مارکتر مانند یک سرمربی فوتبال می‌داند که نمی تواند همیشه از یک استراتژی برای کسب و کارهای مختلف استفاده کند. شخصی که می‌خواهد در این زمینه موفق باشد باید همیشه تلاش کند که بروز بماند و بر اساس نیازهای بازار هدف تکنیک‌های متفاوتی را در پیش بگیرد. یک دیجیتال مارکتر باید قدرت تحلیل و حل مسئله بالایی داشته باشد تا بتواند برای یک کسب و کار تصمیمات مناسبی انتخاب کند.

مارکتینگ و فروش بدون شناخت مخاطبان، امکان پذیر نخواهد بود. همانطور که سرمربی های فوتبال می‌دانند چه زمانی از کدام بازیکن و تاکتیک استفاده کنند، یک Digital Marketer حرفه‌ای می‌داند که باید در چه زمانی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده کند. بنابراین انتخاب با شماست! شما می‌توانید به یک دیجیتال مارکتر 360 درجه و یا متخصص در یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید. هر کدام که از این تخصص‌ها را برای آینده‌ی خود انتخاب کردید، یادتان باشد از انجام کارهای زیر غافل نشوید.

  • مطالعه روزانه در زمینه تخصص خود را فراموش نکنید.
  • همیشه به روز باشید و از ابزارهای جدید استفاده کنید.
  • بر اساس داده‌ها تصمیم بگیرید و صرفا به تجربه خود اکتفا نکنید.
  • سعی کنید شناخت خوبی از سایر مهارت‌ها به دست آورید.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدیم که دیجیتال مارکتر کیست و برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر تمام عیار باید چه مسیری را طی کنیم. دیجیتال مارکتر حکم پزشک کسب و کار را دارد که داروهای آن از جنس تکنولوژی و اینترنت هستند. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید بتوانید یک کسب و کار اینترنتی را معاینه و بررسی کنید و بر اساس نیازهای آن تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی به منظور بهبود برندینگ، فروش و ترافیک آن به کار بگیرید. به نظر شما برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشیم؟ نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین کوکاس در میان بگذارید.

امتیاز به مقاله

4.5/5 - (8 امتیاز)

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

درباره تیم ما بیشتر بدانید

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

خبرنامه دیجیتال مارکتینگ کوکاس

با عضویت در خبرنامه کوکاس، هر هفته یک ایمیل مفید در زمینه دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.