پایگاه دانش کوکاس

Knowledge base

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد، همچنان نتوانید تمام آن‌ها را بنویسید. از طرفی دیگر اگر قصد ندارید که دیجیتال مارکتر شوید، قطعا نیازی هم به شناخت تمام تکنیک‌ها و روش های دیجیتال مارکتینگ نخواهید داشت. زیرا کافیست متناسب با کسب و کاری که دارید، بهترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال بکار بگیرید تا شاهد رونق آن شوید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا 7 مورد از بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

بهترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتالهمانطور که در بخش ابتدایی این مقاله اشاره کردیم که در صورتی که نمی‌خواهید یک دیجیتال مارکتر شوید، نیازی به شناخت و یا حتی اجرای تمام تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ نیز نخواهید داشت. زیرا استفاده از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ نیازمند آگاهی از مواردی از جمله شیوه صحیح اجرا، بودجه مورد نیاز، موقعیت و شرایط مناسب، میزان اثر بخشی و حتی روش های جایگزین می‌باشد.

اما اگر قصد دارید دیجیتال مارکتر شوید، قطعا بدون شناخت استراتژی ها و تاکتیک ها و در نهایت تکنیک های مختلف دیجیتال مارکتینگ نمی‌توانید در این حوزه از حداکثر توانایی و دانش خود استفاده کنید. زیرا در دنیای امروز که با سرعت در حال تغییر و تکامل است، روش‌های قدیمی به سرعت جای خود را به ایده‌ها و راه‌های جدید می‌دهند. بنابراین مخاطب جمله بالا افرادی است که قصد ندارند به صورت حرفه‌ای به حوزه دیجیتال مارکتینگ ورود کنند. بلکه صرفا به دنبال شناخت و بکارگیری روش‌هایی برای رونق کسب و کارشان می‌باشند.

با این حال چه صاحب کسب و کار باشید و چه قصد دارید دیجیتال مارکتر شوید، شناخت و در نهایت بکارگیری بهترین تاکتیک‌ های بازاریابی دیجیتال می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب و کارتان داشته باشد.

توجه داشته باشید که استراتژی، تاکتیک و تکنیک با یکدیگر اختلاف معنایی دارند و نباید به جای هم استفاده شوند. استراتژی مفهومی کلان‌تر، عمیق‌تر و بلندمدت‌تر دارد که شامل مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها می‌شود. بنابراین تاکتیک نسبت به استراتژی عمق کمتری دارد و راه‌های رسیدن به اهداف استراتژی را دنبال می‌کند. تکنیک کوچک‌ترین واحد یادگیری یک مهارت است. اینکه انتخاب کنید هر کدام از این مهارت‌ها را چگونه کنار هر قرار دهید و چه زمانی بکار گیرید، تاکتیک را مشخص می‌کند.

بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)

بازاریابی ویدیوییاولین تاکتیک بازاریابی دیجیتال که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم بازاریابی ویدئویی (به انگلیسی: Video Marketing) است. بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از تاکتیک‌ های بازاریابی اینترنتی است که در جریان آن تلاش می‌شود از طریق محتوای ویدیویی به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مارکتینگ استفاده کرد.

همانطور که دیدید، تعریف بازاریابی ویدیویی اصلا پیچیده نیست. در این تاکتیک بازاریابی دیجیتال مارکترها با استفاده از یک ویدئو چند دقیقه‌ای به معرفی محصولات و خدمات، افزایش آگاهی از برند و یا به صورت کلی به متقاعد کردن مخاطبان برای انجام یک اقدام خاص می‌پردازند. بنابراین برای طراحی یک کمپین بازاریابی قوی، نباید استفاده از ویدئو را فراموش کرد.

 در ویدیو مارکتینگ، یک فیلم چند دقیقه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توصیفات مشتریان از خدمات، محصولات و نقاط قوت کسب و کار را نشان دهد.
  • یک محصول را معرفی کند و نحوه استفاده از آن را به مشتری آموزش دهد.
  • یک نکته آموزشی در زمینه مرتبط با کسب و کار را به مخاطبان آموزش دهد.
  • موضوعات جدید و بروز را در حوزه‌ای تخصصی معرفی کند.
  • به مقایسه و بررسی خدمات و محصولات مختلف با یکدیگر بپردازد.

بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای (Inbound Marketing)

بازاریابی درون گرایکی از بهترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی جاذبه‌ای یا درون‌گرا می‌باشد. بازاریابی درون‌گرا (به انگلیسی: Inbound Marketing) شیوه‌ای از بازاریابی است که مشتریان با علاقه و میل خود به سوی شما می‌آیند و از شما سوال می‌پرسند و یا خرید می‌کنند. یعنی در این تاکتیک مارکتینگ مشتری و یا همان کاربر شروع کننده ارتباط با کسب و کار شما است. به همین دلیل است که امروزه بیشتر کسب و کارها استفاده از بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای را در اولویت خود قرار داده‌اند.

در این روش بازاریابی برخلاف بازاریابی برون‌گرا باید راه‌حلی برای نیازهای فعلی مخاطبین ارائه کنید و یا بتوانید نیازی را در آن‌ها ایجاد کنید تا به سراغ شما بیایند. در بازاریابی درون‌گرا تمرکز اصلی بر روی جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار است. البته رسیدن به این هدف نیازمند صبر، زمان و استمرار می‌باشد، اما جالب است بدانید که میزان اثرگذاری استفاده از بازاریابی جاذبه‌ای بسیار ماندگارتر از سایر تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.

بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing)

بازاریابی درون‌گرابازاریابی برون‌گرا اصطلاح جدیدی است که سابقه بسیار زیادی دارد. برعکس بازاریابی درون‌گرا، در بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) این شما هستید که کسب و کار خودتان را به مشتری معرفی می‌کنید. این نوع از بازاریابی از طریق روش‌های تبلیغات مستقیم سعی می‌کند محصول یا خدمات خود را به مشتری معرفی کند.

اثر بخشی و بازدهی مارکتینگ با استفاده از بازاریابی برون‌گرا روز به روز در حال کمرنگ شدن می‌باشد. زیرا در این روش به نیاز‌های مخاطب توجه‌ای نمی‌شود و برخلاف اثربخشی پایینی که دارد، نیازمند بودجه زیادی می‌باشد. تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات بنری در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نمونه‌هایی از بازاریابی برون‌گرا می‌باشند.

بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ د رایرانیکی از دیگر از تاکتیک های موفق دیجیتال مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ (به انگلیسی: Influencer Marketing) است. در بازاریابی اینفلوئنسر شما باید برای توسعه کسب و کارتان از اینفلوئنسرهای فعال در حوزه کاری خودتان استفاده کنید. منظور از اینفلوئنسر در دیجیتال مارکتینگ شخصی است که بتواند روی تصمیم، رفتار و نگرش افراد دیگر تأثیر بگذارد و آن‌ها را ترغيب به خرید از شما کند.

بنابراین به فرآیند جذب مخاطب از طریق افراد تاثیرگذار در یک حوزه کاری و تبدیل آن‌ها به مشتری اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار می‌گویند. امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین به راحتی می‌توانید اینفلوئنسرهای زیادی در حوزه تخصصی خود پیدا کنید و از کمک آن‌ها برای ایجاد یک تبلیغ موثر بهره ببرید. این روش می‌تواند بازدهی بالایی برای کسب و کارتان داشته باشد، زیرا نظرات یک اینفلوئنسر در برای دنبال‌کنندگانش بسیار قابل احترام و اطمینان است.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

وایرال مارکتینگبازاریابی ویروسی (به انگلیسی: Viral Marketing) یکی از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ است که از ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای انتشار تبلیغات استفاده می‌کند. با این تفاوت که شیوه گسترش تبلیغات در وایرال مارکتینگ بسیار شبیه به پخش شدن ویروس در میان ما انسان‌ها است. این روش بازاریابی را می‌توان نسخه جدیدی از بازاریابی دهان به دهان دانست که تکامل یافته است.

بازاریابی ویروسی تاکید بسیار زیادی بر روی محتوایی دارد که قابلیت اشتراک گذاری و انتشار را داشته باشد. در این روش شما باید به دنبال راهی برای افزایش علاقه مخاطبین به اشتراک گذاری محتوای خود با سایر افراد باشید. این محتوا می‌تواند یک تبلیغ ویدیویی، تصویر و یا حتی یک مقاله باشد که از شخصی به شخص دیگر منتقل و در نهایت مانند یک ویروس تکثیر می‌شود.

امروزه در شبکه های اجتماعی شاهد چالش ها، ویدئوها و موضوعات مختلفی هستیم که با سرعت نور در سرتاسر جهان پخش می‌شوند و توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب می‌کنند. این نوع محتوا یکی از بارزترین مثال‌های بازاریابی ویروسی است که در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود. محتوای اینگونه تبلیغات را محتوای ویروسی (Viral content) می‌نامند که بر اساس یک استراتژی مشخص طراحی می‌شوند.

جهت آشنایی بیشتر با موضوع بازاریابی ویروسی به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع زیر را مطالعه کنید.

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

affiliate marketingهمکاری در فروش (به انگلیسی: Affiliate Marketing) یکی از بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ است که هر کسب و کاری می‌تواند از مزایای آن بهره ببرد. در این روش بازاریابی افراد دیگر وظیفه تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار شما را دارند.

یعنی شما برای افزایش فروش و ارائه محصولات یا خدمات خود از افراد دیگری استفاده می‌کنید و به ازای هر فروش به آن‌ها کمیسیون مشخصی پرداخت می‌کنید. بنابراین کسی که به فروش و یا تبلیغ محصولات شما کمک می‌کند، در سود حاصل از آن با شما شریک خواهد شد.

مزیت اصلی بازاریابی از طریق همکاری در فروش این است که شما در صورتی هزینه می‌کنید، که محصول یا خدمات شما به فروش رفته باشد. اساس و پایه بسیاری از شرکت‌های شبکه‌ای فروش و سایت‌های فروش واسطه‌ای این روش می‌باشد.

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگبازاریابی دهان به دهان (به انگلیسی: Word of Mouth Marketing) یکی از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ است که در آن مشتریان شما اطلاعات و تجارب مرتبط با یک محصول یا خدمات شما را از طریق گفتگو و یا هر روش دیگری با دیگران به اشتراک می‌گذارند. بنابراین پیاده‌سازی این شیوه بازاریابی تا حدود زیادی به برندینگ و تجربه کاربری مرتبط می‌شود.

مزیت اصلی استفاده از این تاکتیک بازاریابی افزایش حس اعتماد برای خرید در دیگران است. زیرا طی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، مشخص شده که تمایل افراد برای خرید محصول و یا استفاده از خدمات یک کسب و کار زمانی که از خانواده یا دوستانشان پیشنهاد می‌شود، افزایش می‌یابد.

نتیجه گیری

در این مطلب با 7 مورد از بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در وضعیت بازاریابی و فروش شما بگذارند آشنا شدید. اگر تا به امروز از تاکتیک های مختلف بازاریابی برای افزایش درآمد و توسعه کسب و کارتان استفاده نکرده‌اید، زمان آن رسیده تا از مزایای تاکتیک‌ های دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید. زیرا اگر رویکرد و استراتژی مشخصی را برای جذب مشتریان خود در نظر نگیرید از عرصه‌ی رقابت حذف خواهید شد.

البته انتخاب هر یک از این روش‌های بازاریابی نیازمند بررسی و تحقیق می‌باشد. چراکه بازدهی هر کدام از این روش‌ها با توجه به نوع کسب و کار می‌تواند متغیر است. تاکنون تجربه استفاده از کدام یک از این روش‌های بازاریابی را داشته‌اید؟ تجارب خود را در این زمینه با ما و سایر مخاطبین کوکاس به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

درباره تیم ما بیشتر بدانید

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

خبرنامه دیجیتال مارکتینگ کوکاس

با عضویت در خبرنامه کوکاس، هر هفته یک ایمیل مفید در زمینه دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.