content curation چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها


مفهوم content curation چیست

content curation چیست؟ اگر شما هم جزو افراد پیگیر و علاقه‌مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ و یا اختصاصا بازاریابی محتوا باشید حتما عبارت content curation چندین و چند بار به گوشتان خورده است. چرا که امروزه بیش از پیش متخصصان حوزه بازاریابی محتوا بر اهمیت content curation تاکید دارند. اما با این حال متاسفانه در حوزه وب فارسی مطلب بسیار کمی در خصوص مفهوم content curation ارائه شده است و یا در اکثر موارد به ترجمه معنی content curation تحت عنوان گزینش محتوا بسنده شده است. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید content curation چیست و چه اهمیتی دارد در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

content curation چیست؟

گزینش محتوا چیست

در بسیاری از منابع و سایت‌ ها از عباراتی مانند محتوای گزینش شده، گزینش محتوا و یا بازنشر محتوا به عنوان معادل فارسی content curation استفاده شده است. اما هر چه بیشتر با مفهوم content curation آشنا می‌شویم متوجه می‌شویم که در حقیقت هیچکدام از این عبارات تعریف جامع و کاملی از content curation ارائه نمی‌دهند. پس بیایید ابتدا به برخی از این منابع سر بزنیم و ببینیم که چه تعریفی را ارائه کرده اند:

تعریف content curation در ویکی‌پدیا:

در ویکی‌پدیا content curation به صورت خیلی کلی و ناقص اینگونه تعریف شده است که به جمع آوری اطلاعات مرتبط در مورد یک موضوع خاص می‌گویند.

تعریف content curation در econtentmag:

در سایت econtentmag تعریف بهتری از مفهوم content curation نسبت به ویکی‌پدیا ارئه شده است. در این وب سایت عمل پیدا کردن، جمع آوری و نمایش اطلاعات دیجیتال پیرامون یک موضوع خاص را معادل content curation تعریف کرده‌اند.

تعریف content curation در کتاب Curation از Michael Bhaskar:

تعریف Michael Bhaskar از Content Curation یکی از بهترین و کامل‌ترین تعاریف می‌باشد. او content curation را اینگونه تعریف کرده است که به فرآیند گزینش محتوا، دسته بندی و چیدمان آن به صورتی که برای مخاطب ارزش آفرین و قابل هضم باشد، content curation گفته می‌شود.

برای اینکه مفهوم عمیق‌تری از گزینش محتوا در ذهن شما ایجاد شود بیایید به مثالی را از آن بررسی کنیم تا به این نتیجه برسید که چرا گوگل امروزه به content curation اهمیت می‌دهد. اگر شما هم از طرفداران فیلم و سینما باشید، قطعا فیلم‌های یک ژانر یا بازیگر خاص را دنبال می‌کنید.

برای مثال بنده علاقه زیادی به سخنان و پندهای خسرو شکیبایی دارم، اما هیچ وقت زمان آن را نداشته‌ام که بخش‌هایی از فیلم‌های او را گلچین و جدا کنم. اما بسیار تصادفی در حالی بررسی یکی از کانال‌های علاقه‌مندان به سینما بودم، متوجه شدم که یک تدوینگر خوش ذوق بهترین جملات خسرو شکیبایی را جدا و در قالب یک ویدئوی حدودا 17 دقیقه‌ای تحت عنوان “بهترین دکلمه‌های خسرو شکیبایی” منتشر کرده است.

مثالی که با یکدیگر بررسی کردیم، مفهوم content curation را به خوبی نشان می‌دهد. زیرا آن تدوینگر دکلمه‌ها و سخنان خسرو شکیبایی را از میان فیلم‌های زیادی انتخاب و در نهایت از هر کدام 1 یا 2 دقیقه جدا و تدوین کرده بود. فطعا اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به خسرو شکیبایی باشید، با دیدن آن ویدئو واقعا لذت می‌بردید. حال که به خوبی با مفهوم content curation آشنا شدید، بگذارید به سراغ ضرورت و اهمیت استفاده از آن برویم.

دلیل پدید آمدن مفهوم content curation چیست؟

content curation چیست

همانطور که می‌دانید امروزه کاربران در اینترنت با سونامی از اطلاعات رو به رو هستند که همین عامل باعث ایجاد سردرگرمی برای آن‌ها شده است. بنابراین دیگر چالش مخاطبین کمبود اطلاعات نیست بلکه دقیقا برعکس، زیاد بودن اطلاعات به چالش بزرگی برای آن‌ها تبدیل شده است. راه حل رفع این چالش برای مخاطبین، استفاده از تکنیک Content Curation است. محتوایی که در سطح اینترنت یافت می‌شود را می‌توان در سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. محتوایی که خلق و تولید شده است.
  2. محتوایی که جمع آوری و تدوین شده است.
  3. محتوایی که کپی شده یکی از دو حالت قبلی است.

این موضوع کاملا بدیهی است که کپی کردن مطالب امری غیر اخلاقی است، مگر اینکه به سایت مبدا ارجاع داده شود. علاوه بر این کپی کردن محتوای دیگران هیچ ارزشی برای منتشر کننده و کاربران آن ایجاد نمی‌کند. اما استفاده از محتوای تولیدی سایت‌های دیگر در صورتی که آن‌ها را گردآوری، تدوین و تکمیل کنیم. این کار نه تنها غیراخلاقی و بی ارزش نمی‌باشد، بلکه می‌تواند برای کاربران و مخاطبان بسیار مفید باشد.

مثلا فرض کنید که می‌خواهید در مورد جدیدترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ مطلبی را در سایت خود بنویسید. برای این کار می‌توانید به سایت‌های زیادی که در این زمینه صاحب نظر هستند، مراجعه کنید. سپس از هر یک از آن‌ها نکات و آموزش‌های نابی را استخراج و در نهایت به صورت مقاله در سایت خود منتشر کنید. در این صورت خواننده یا بیننده‌ای که وارد سایت شما شده است، به جای اینکه نیاز باشد آن سایت‌ها را با یکدیگر بررسی و مقایسه بکند، شما این کار را برای او انجام داده‌اید.

با انجام این کار در حقیقت شما یک ارزش ایجاد کرده‌اید که در حوزه بازاریابی محتوا به این تکنیک content curation می‌گویند. زیرا با استفاده از گزینش محتوا شما زحمت مخاطبان را برای جستجو و جمع آوری اطلاعات کم کرده‌اید که باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان آن‌ها می‌شود.

آیا content curation برای سئو سایت تاثیرگذار است؟

تاثیر گزینش محتوا در سئو

همانطور که اشاره شده content curation برای گوگل اهمیت زیادی دارد و می‌تواند باعث ایجاد ترافیک با کیفیت و ارگانیک، ایجاد بک لینک زیاد و تقویت حضور آنلاین یک سایت شود. بنابراین استفاده از گزینش محتوا، سازماندهی و انتشار آن سئو را تقویت می کند. البته برای اطمینان حاصل کردن از اینکه Content curation سئوی کلی سایت شما را بهبود بخشد، باید موارد زیر را در زمان استفاده از این تکنیک در نظر بگیرید:

  • نیازهای مخاطب خود را به خوبی شناسایی و مشخص کنید.
  • یک چارچوب و چک لیست جدید برای تولید محتوای خود تهیه کنید.
  • در صورت امکان، به منابع اصلی مطالب لینک دهید.
  • در نهایت آنچه را که ارزشمند است، بنویسیدو سپس به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که content curation چیست و چرا باید هر تولید کننده محتوایی از گزینش محتوا استفاده کند. در این شیوه تولید کنندگان محتوا از طریق curate کردن (افزایش کیفیت) محتوای دیگران برای مخاطبان ارزش آفرینی می‌کنند. بنابراین Content curation ‌می‌تواند تاثیر زیادی در سئو، برندینگ، افزایش وفاداری و رضایت کاربران داشته باشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. خواهشمندیم اگر از دوستانتان دارای کسب و کار اینترنتی و بخصوص وب سایت هستند، این مطلب را با آن‌ها به اشتراک بگذارید تا با اهمیت Content curation آشنا شوند و از آن در تولید محتوای سایت خود استفاده کنند.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یکی از مهارت‌های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همانطور که می‌دانید امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در شبکه...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید