پایگاه دانش کوکاس

Knowledge base

ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ایمیل مارکتینگ چیست و چرا در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟ ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌‌های بازاریابی دیجیتال است که اکثر کسب و کارها از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. این روش سال‌های زیادی است که در زمینه دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار گرفته است و می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. اگر می‌خواهید مهمترین اصطلاحات ایمیل مارکتینگ را یاد بگیرید و بدانید بهترین مزایای تبلیغات ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید با وجود شبکه های اجتماعی همچنان از این روش استفاده کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی رایانامه‌ای یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به وسیله ایمیل یا همان پست الکترونیک، محتوای مورد نظر به مخاطب ارسال می‌شود. این محتوا ممکن است یک پیام تبریک، معرفی یک محصول یا خدمت جدید، پیشنهاد فروش ویژه و… باشد. بنابراین اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بگوییم تعریف ایمیل مارکتینگ یعنی چه باید گفت، هدف ایمیل مارکتینگ چیزی جز ترویج محصول یا خدمات یک کسب و کار و در نهایت حفظ و گسترش ارتباط با مشتریان با استفاده از ایمیل نیست.

در گذشته بازاریاب‌ها مجبور بودند سراغ روش‌های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی پستی، تلفنی و دهان به دهان بروند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این روش‌ها جای خود را به روش‌های بازاریابی نوین داده‌اند. بازاریابی ایمیلی نیز همان بازاریابی پستی است که امروزه به کمک اینترنت و سرویس‌های ارائه دهنده ایمیل، تکامل یافته است.

امروزه بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای آنلاین از بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. زیرا به کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانند با کمپین‌های مختلف خود را پیاده سازی کنند. از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی از تخفیف‌های مناسبی، رویدادها، اخبار و یا پیگیری امور مشتریان استفاده کرد. مثلا یک شرکت می‌تواند محصولات و خدماتش را با استفاده از ایمیل به مخاطبانش معرفی کند یا یک شرکت دیگر برای ارتباط با مشتریان فعلی خود سراغ ایمیل مارکتینگ می‌رود. برخی از ایمیل‌هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ارسال شوند عبارتند از:

  • خبرنامه اشتراک مطالب
  • خوش آمدگویی به مخاطب
  • ایمیل های اطلاع رسانی از کمپین های فروش
  • ارسال پیشنهادات ویژه برای مشتریان وفادار
  • ایمیل های پیگیری مثلا برای خرید و یا دانلود فایل
  • و…

ایمیل مارکتینگ در ایران یکی از موثرترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که بکارگری آن بسیار کم هزینه یا حتی رایگان می‌باشد. اما استفاده از بازاریابی ایمیلی به همین سادگی ها نیست و اگر کسی بخواهد از این روش استفاده کند باید به خوبی با نکات ایمیل مارکتینگ و استراتژی های آن آشنا باشد.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست

حال که می‌دانید ایمیل مارکتینگ چیست بگذارید به بررسی مزایای استفاده از آن بپردازیم و ببینیم که چرا دیجیتال مارکترها علاقه و تمرکز بسیار زیادی به این روش بازاریابی دارند. همانطور که اشاره شد ایمیل مارکتینگ به عنوان موثرترین شیوه بازاریابی دیجیتال شناحته می‌شود و مزایای بسیار زیادی را برای کسب و کارهای مختلف دارد که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:

امکان محاسبه میزان بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ وجود دارد

بازگشت سرمایه (ROI) به زبان ساده یعنی چقدر از هزینه ای که یک کسب و کار پرداخت می‌کند در زمان مشخص به حساب آن‌ها باز می‌گردد. با استفاده از این تاکتیک دیجیتال مارکتینگ به راحتی می‌توان میزان بازگشت سرمایه را محاسبه کرد و از موثر بودن آن اطمینان حاصل کرد.

در ایمیل مارکتینگ می‌توان به بررسی و پردازش رفتار کاربران پرداخت

یکی از بهترین مزایای ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال مارکترها، امکان بررسی و پردازش رفتار کاربران است. با استفاده از این امکان آن‌ها می‌توانند به راحتی اطلاعات محتلفی را در مورد رفتار دریافت کنندگان ایمیل دریافت کنند و از آن در راستای بهبود شیوه‌های بازاریابی خود بهره ببرند.

بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی ارزان، سریع و انعطاف پذیر است

همانطور که اشاره شد ایمیل مارکتینگ در ایران یکی از بهترین روش‌های دیحیتال مارکتینگ است که بکارگری آن بسیار کم هزینه یا حتی رایگان است. همچنین استفاده از این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار سریع می‌باشد و هیچ محدودیتی از نظر نوع محتوا و زمان ارسال آن وجود ندارد. زیرا محتوای ایمیل مارکتینگ می‌تواند شامل متن، عکس، فیلم و… باشد که در ساده‌ترین حالت برای بکارگیری این روش فقط یک لیست (بانک ایمیل مارکتینگ) و یک آدرس ایمیل نیاز است.

با استفاده از ایمیل می‌توان به صورت هدفمند و مستقیم بازاریابی کرد

اگر بپرسند که مهمترین مزیت ایمیل مارکتینگ چیست شاید همین هدفمند بودن آن باشد. زیرا امروزه یکی از مهمترین دلیل‌های اهمیت ایمیل مارکتینگ در تجارت الکترونیک، هدفمند بودن آن است. زیرا در این روش بازاریابان ایمیلی می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت مستقیم، پیام‌های شخصی شده را برای افراد محتلف بفرستند. مثلا اگر فردی علاقه‌مند به یک لباس خاص از یک برند است، می‌توان  یک پیشنهاد خرید برای آن ارسال کرد و با همین کار شانس فروش آن محصول و جذب مشتری را چندین برابر افزایش داد.

فرآیندهای ایمیل مارکتینگ را می‌توان اتوماتیک کرد

در بازاریابی ایمیلی تقریبا تمام امور را می‌توان با استفاده از اتوماسیون به صورت اتوماتیک انجام داد. مثلا می‌توان پس از خرید یک محصول توسط خریدار، یک کدتخفیف یا یک پیشنهاد ویژه برای خریدهای آینده آن ارسال کرد تا او را به خریدهای بیشتر سوق داد.

با دانستن مزایای ایمیل و مارکتینگ و بررسی‌های انجام شده به راحتی می‌توان فهمید که چرا در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیاری از افراد بر این اعتقادند که دارایی کسب و کارهای اینترنتی، ایمیل مشتریان فعلی و بالقوه آن‌ها است. پس یادگیری ایمیل مارکتینگ را به هیچ عنوان نباید از دست داد و آن را دست کم گرفت.

معایب ایمیل مارکتینگ چیست؟

معایب ایمیل مارکتینگ

تنها نقطه ضعفی که می‌توان از ایمیل مارکتینگ بیان کرد، امکان ارسال پیام‌های اسپم زیاد است. زیرا ارسال بیش از اندازه ایمیل‌های تبلیغاتی و یا غیرمرتبط با سلیقه مخاطب، قطعا باعث آزار آن‌ها می‌شود که با ادامه این عمل ممکن است آن‌ها ایمیل‌های ارسال شده را به‌عنوان اسپم گزارش دهند. این موضوع می‌تواند به اعتبار یک کسب و کار ضربه بزند و باعث تخریب وجه آن شود. البته اگر بازاریاب‌های ایمیلی اصول این کار را رعایت کنند به راحتی می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

آیا عمر ایمیل مارکتینگ به سر رسیده است؟

اثر بخشی ایمیل مارکتینگ

بعضی از افراد تصور می‌کنند ایمیل مارکتینگ کاربرد خود را از دست داده است و باید در مقابل شبکه‌های اجتماعی جدید از جمله اینستگرام، تلگرام و… اعلام بازنشسگی کند. اما این تصور کاملا اشتباه است، چرا که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ نه تنها تاثیر خود را از دست نداده است، بلکه در طی این سال ها رشد بسیار زیادی داشته است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که حتی برای ثبت نام در شبکه های اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است. این نکته این حقیقت را نشان می‌دهد که در همین لحظه به ازای هر نفر حداقل یک ایمیل وجود دارد.

بسیاری از افراد در حالی که حتی یک دقیقه از وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی نمی‌کنند، از چک کردن روزانه ایمیل خود غافل نمی‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از دیجیتال مارکترها، بازاریابی ایمیلی را بسیار مفیدتر از سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌دانند. همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت بازاریابی ایمیلی، وابسته نبودن آن به مد و سلیقه است. زیرا بسیاری از شبکه‌های اجتماعی کم کم کاربرد و جذابیت خود را برای کاربران از دست داده اند و جای خود را به شبکه‌های اجتماعی جدیدتر واگذار کرده‌اند. اما ایمیل از سال 1972 اختراع شده است و از آن زمان تا کنون بیش از 40 سال است که کاربرد خود را از دست نداده است و بیش از پیش در حال تکامل و رشد است.

بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ از میان تمام روش‌های بازاریابی که در دنیا وجود دارد، بالاتربن بازگشت سرمایه را دارد. بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ چیزی در حدود 40 تا 50 درصد تخمین زده شده است. بر این اساس یعنی هر کسب و کاری که از این شیوه برای بازاریابی خود استفاده کند، به ازای هر ایمیل می‌تواند انتظار دریافت 40 تا 50 هزار تومان را داشته باشد. با توجه به اینکه هیچ رسانه‌ای در دنیا وجود ندارد که چنین نرخ بازگشت سرمایه‌ای را داشته باشد، نتیجه می‌گیریم که ایمیل مارکتینگ همچنان قدرتمند و موثر است. بنابراین بدانید که ایمیل تا سال های آینده نیز باقی خواهد ماند و استفاده از آن با هدف بازاریابی اینترنتی یکی از عاقلانه‌ترین تصمیماتی است که هر کسب و کاری می‌تواند انتخاب کند.

ایمیل چگونه کار می‌ کند؟

ایمیل چگونه کار می‌ کند

پس از اینکه دیدیم که علت منقرض نشدن ایمیل مارکتینگ چیست، در این بخش از مقاله می‌خواهیم به صورت خیلی ساده توضیح دهیم که یک ایمیل چگونه ارسال می‌شود تا با ساز و کار آن به خوبی آشنا شوید. برای ارسال ایمیل به یک Email Server و یک نرم افزار (Software) نیاز خواهید داشت. ارسال ایمیل توسط سرورهای ایمیل انجام می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها SMTP Server می‌باشد. SMTP در حقیقت یک اپلیکیشن است که بر روی سرور یا هاست نصب می‌شود و قادر است به صورت تئوری بی‌نهایت ایمیل را ارسال کند. دستورات ارسال ایمیل توسط Software به سرور ایمیل ارسال می‌شوند.

آشنایی با مهمترین اصطلاحات ایمیل مارکتینگ

اصطلاحات ایمیل

ایمیل مارکتینگ دارای اصطلاحات مختلفی است که در این بخش قصد داریم به توضیح مهمترین تعاریف و اصطلاحات در این حوزه بپردازیم.

فهرست (List):

یکی از مهمترین اصطلاحات ایمیل مارکتینگ فهرست یا لیست است. به مجموعه آدرس‌های ایمیلی که در سرور، پایگاه داده و یا کامپیوتر شما وجود دارد، فهرست می‌گویند. فرض کنید ایمیل افراد علاقه‌مند برای دریافت جدیدترین مطالب را از طریق خبرنامه سایت دریافت کنید. به ایمیل‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، لیست گفته می‌شود. مهمترین پارامتر لیست‌های ایمیل بزرگی و تعداد اعضای آن است.

نرخ باز شدن (Open Rate):

نرخ باز شدن در ایمیل مارکتینگ چیست و چرا اهمیت زیادی در بررسی عملکرد بازاریابی ایمیل ما دارد؟ منظور از نرخ باز شدن در ایمیل مارکتینگ، درصد ایمیل‌های ارسالی است که توسط کاربران باز و خوانده می‌شوند. معمولا نرخ باز شدن ایمیل‌ها را در مدت زمان 2 تا 3 روز محاسبه می‌کنند. بنابراین با بررسی نرخ باز شدن ایمیل‌ها می‌توانیم فهرست‌ها و عنوان‌نویسی ایمیل‌هایمان را ارزیابی کنیم.

نرخ کلیک (Click Rate):

 برای محاسبه نرح کلیک، ایمیل ارسال شده باید دارای حداقل یک لینک باشد. منظور از Click Rate درصدی از ایمیل‌هایی که توسط کاربران باز و سپس بر روی لینک آن‌ها کلیک شده است.

نرخ خواندن (Read Rate):

به درصدی از ایمیل‌های ارسال شده که توسط کاربران خوانده شده‌اند، Read Rate می‌گویند. برای تشخیص خوانده شدن ایمیل‌ها معمولا از میزان اسکرول شدن صفحه یا زمان حضور کاربر در صفحه ایمیل استفاده می‌شود.

برگشت (Bounce):

 منظور از Bounce شدن یک ایمیل، برگشت خوردن آن است و این زمانی اتفاق می‌افتد که ایمیل ارسال شده به مقصد نرسد. در ایمیل مارکتینگ دو نوع Bounce داریم که عبارتند از Soft Bounce (برگشت نرم) و Hard Bounce (برگشت سخت). برگشت سخت زمانی اتفاق می‌افتد که آدرس ایمیل وارد شده صحیح نباشد، در مقابل زمانی که ارسال ایمیل به صورت موقتی با مشکل روبه‌رو شود، برگشت نرم اتفاق می‌افتد.

اشتراک (Subscribe): 

زمانی که یک کاربر ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد، در حقیقت در سایت یا اپلیکیشن شما اشتراک پیدا کرده است. یکی از راه های جذب مشترک در سایت ها استفاده از خبرنامه، محتوای ویژه ایمیلی و… باشد.

هرزنامه (Spam)

به ایمیلی که به صورت ناخواسته توسط کاربران دریافت می‌شود، اسپم می‌گویند. یکی از مهمترین وظایف یک بازاریاب ایمیلی این است که به گونه‌ای از این شیوه استفاده کند که ایمیل‌ها ارسالی به عنوان اسپم شناخته نشوند.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد. همچنین با مهمترین اصطلاحات ایمیل مارکتینگ آشنا شدید. جالب است بدانید که اکثر کسب و کارهای آنلاین استفاده از ایمیل مارکتینگ را در اولویت‌های اصلی خود قرار داده‌اند. زیرا آن‌ها می‌دانند که فاصله بین صفحه محصول و مشتریانشان تنها یک کلیک است. پس اگر قصد دارید به عنوان یک دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) مشغول به فعالیت شوید، باید با این روش بازاریابی آشنا شوید.

بخصوص اگر صاحب یک کسب و کار کوچک و نوپا هستید که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین تبلیغات را ندارد، بکارگیری ایمیل مارکتینگ می‌تواند بهترین راه حل برای افزایش فروش شما باشد. سوالات و نظرات خود را در زمینه ایمیل مارکتینگ در بخش نظرات همین مطلب با ما و سایر مخاطبین وب سایت کوکاس به اشتراک بگذارید.

امتیاز به مقاله

4.2/5 - (5 امتیاز)

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

درباره تیم ما بیشتر بدانید

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

خبرنامه دیجیتال مارکتینگ کوکاس

با عضویت در خبرنامه کوکاس، هر هفته یک ایمیل مفید در زمینه دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.