بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که به آن‌ها نیاز خواهید داشت

    زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ با پیشرفت تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین کسی که بخواهد در دیجیتال مارکتینگ موفق باشد باید همیشه تلاش کند که بروز بماند و به جدیدترین و بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مجهز باشد. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به دیجیتال مارکتر کمک می‌کنند تا بر اساس اطلاعات و آماری که در اختیارش قرار می‌دهند، بهترین استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی را به کار بگیرد. اگر شما می‌خواهید با بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مهمترین کاربرد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست

همانطور که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ دارای شاخه‌ها و تخصص‌های بسیار زیادی از جمله سئو، تولید محتوا، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی است. هرکدام از این تخصص‌ها دارای ابزارهای بی‌شماری است که هر کدام کاربرد منحصر به فرد خود را دارد! به همین دلیل قطعا یک دیجیتال مارکتر به تنهایی نمی‌تواند به یادگیری همه ابزارهای موجود در این زمینه بپردازد. اما یادگیری بعضی از این ابزارها و تکنولوژی‌ها برای همه آن‌ها از نان شب واجب‌تر است که در ادامه مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. اما قبل از معرفی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهتر است بدانید که مهمترین کاربرد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بیشتر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به دنبال یک هدف اصلی و کلیدی هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا به ما کمک کنند با کمترین سختی، به حجم زیادی از اطلاعات آنالیز شده، مفید و شفاف در مورد یک موضوع خاص دست پیدا کنیم. این ابزارها به خودیِ خود کاری را برای ما انجام نمی‌دهند و فقط کمک می‌کنند تا بهترین استراتژی را برای رشد یک کسب و کار اینترنتی انتخاب کنیم. پس اگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگی استفاده کنید که اطلاعات غیرقابل اعتماد و اشتباهی به شما بدهند، ممکن است منجر به اشتباهات غیرقابل جبرانی در کسب و کارتان شوند. زیرا پیاده سازی استراتژی در دیجیتال مارکتینگ بدون بهرمندی از اطلاعات و داده های صحیح در مورد کسب و کار، کاربران و… امکان پذیر نخواهد بود.

در دیجیتال مارکتینگ بهترین ابزار، ابزاری نیست که صرفا ساده باشد! بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آن‌هایی هستند که در کنار استفاده ساده، اطلاعاتی مفید، صحیح و قابل اطمینان در اختیارتان بگذارند. زیرا با استفاده از چنین ابزارهایی به راحتی می‌توانید کسب و کار خود و رقبا را آنالیز کنید و بر اساس آن بهترین تصمیمات را بگیرید.

معرفی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

digital marketing tools

حال که دیدید مهمترین کاربرد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و چقدر باید در انتخاب آن‌ها دقت کنیم اجازه دهید به سراغ معرفی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برویم. همانطور که بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم، دیجیتال مارکتینگ دارای تخصص‌ها و زمینه‌های مختلفی است. ابزارهایی که در این بخش معرفی می‌شوند، ممکن است مربوط به یک و یا چند شاخه دیجیتال مارکتینگ باشند.

بهترین ابزارهای تحلیل سایت

ابزارهای تحلیل سایت

در بازاریابی دیجیتال، استفاده از داده‌ها و اطلاعات بسیار کلیدی و حیاتی است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی سایت به راحتی می‌توانید هر اطلاعاتی را درباره وبسایت و مخاطبان خود بدست آورید. مثلا به راحتی می‌توانید ببینید که مخاطبانتان در سایت شما چه رفتاری دارند و از چه طریقی با شما آشنا شده‌اند. استفاده از اطلاعات به دست آمده از ابزارهای تحلیل سایت در تصمیم‌گیری کمک بسیار زیادی به دیجیتال مارکتر می‌کند. این ابزارها معمولا داده‌ها را هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی در اختبارتان می‌گذارند و استفاده از آن‌ها آسان، کم ‌هزینه و حتی گاهی اوقات رایگان است. در ادامه به بررسی و معرفی بهترین ابزارهای تحلیل سایت می‌پردازیم.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیک

ابزار گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردی‌ترین و بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که استفاده از آن برای همه رایگان می‌باشد. گوگل آنالیتیکس بیشترین کاربرد را در میان دیجیتال مارکترها دارد و بینش فوق العاده‌ای در مورد عملکرد سایت، رفتار بازدیدکنندگان و حتی ویژگی‌های جمعیتی کاربران به شما می‌دهد. همچنین با استفاده از آن به راحتی می‌توانید کانال‌های ارتباطی کاربران، تعداد صفحات بازدید شده و بسیاری از جزییات دیگر را بررسی کنید.

یکی از جذاب‌ترین امکانات Google Analytics توصیه‌هایی است که به صورت اتوماتیک در زمینه افزایش سرعت سایت، رفتار کاربران، وضعیت کانال‌های ورودی ترافیک و … به شما ارائه می‌کند. بنابراین با استفاده از توصیه‌های گوگل آنالیتیکس می‌توانید مشکلاتی که از دید شما پنهان مانده‌اند را شناسایی و سپس برطرف کنید. همچنین Google Analytics، امکان هماهنگ شدن با بیشتر ابزارهای اصلی دیجیتال مارکتینگ را دارد، برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • Google Ads
  • Google Data Studio
  • Google Optimize
  • Google Search Console
  • و …

در حالی که بیشتر نیازهای کسب و کارهای اینترنتی را Google Analytics به طور کامل برطرف می‌کند، درصورت نیاز به امکانات پیشرفته‌تر می‌توانید از نسخه حرفه‌ای تر آن که Google Analytics 360 نام دارد، استفاده کنید. البته استفاده از این نسخه نیازمند پرداخت هزینه است.

هزینه
هزینه استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) رایگان است.

ابزار hotjar

hotjar

hotjar یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که امکان بررسی و آنالیز را در سطح کاربری امکان‌پذیر می‌کند. یعنی با استفاده از hotjar به راحتی می‌توانید بینید که کاربران شما کجاها کلیک کرده‌اند؟ در کدام قسمت‌های سایت توقف بیشتری داشته‌اند؟ ترتیب بازدید از صفحات مختلف توسط آن‌ها چگونه است؟ لحظه خروج از سایت چه رفتاری داشته‌اند؟ و… . به عبارتی دیگر این ابزار به شما اجازه می‌دهد که از دیدگاه کاربران واقعی به سایت خود نگاه کنید و شاهد عکس‌العمل‌های آن‌ها در برخورد با موارد مختلف باشید.

هزینه
هزینه استفاده از hotjar برای سایت‌های شخصی که به صورت روزانه حداکثر 2000 بازدید دارند، رایگان است. برای استفاده از امکانات پیشرفته‌تر این ابزار باید به صورت ماهانه هزینه بپردازید. هزینه‌های استفاده از امکانات پیشرفته‌تر با بازدید بیشتر از 29 دلار تا چند صد دلار افزایش می‌یابد.

سایت الکسا (Alexa.com)

الکسا

الکسا (Alexa) یک سایت آنالیزکننده ترافیک وب است که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان می‌گذارد. یکی از مهمترین معیارها برای صاحبان وب سایت‌ها و دیجیتال مارکترها رتبه الکسا است. زیرا امروزه با افزایش کسب و کارهای اینترنتی، شناخت جایگاه خود و رقبا می‌تواند دیدگاه مناسبی به شما ارائه دهد. یکی از خدمات الکسا رتبه بندی جهانی و تحلیل میزان ترافیک سایت است که به شما نشان می‌دهد جایگاه یک سایت در مقیاس جهانی و کشوری در چه رتبه‌ای قرار دارد. به عبارت دیگر سایت‌هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند، رتبه بهتری در الکسا خواهد داشت.

این ابزار جزو آن دسته از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در زمینه‌های مختلفی می‌تواند به شما کمک کند. الکسا علاوه‌بر آمار بازدید سایت، اطلاعاتی بسیاری ارزمندی در زمینه رفتار کاربران، کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و رقبای شما در اختیارتان می‌گذارد. شما می‌توانید با نصب ابزارک الکسا بر روی مرورگر اینترنتی خود به بخشی از این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

هزینه
سایت الکسا براساس خدمات و اطلاعاتی که ارائه می‌کند، پلن‌ها و هزینه‌های متفاوتی دارد. برای استفاده از ارزان‌ترین پلن آن برای آنالیز وب سایت خود باید 20 دلار در ماه بپردازید که با افزایش خدمات و بازدیدکنندگان تا 799 دلار افزایش می‌یابد.

سایت Moz.com

ابزار دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سایت Moz.com است. این سایت مانند سایت الکسا در زمینه‌های مختلفی از جمله آنالیز کلمات کلیدی، محتوا، بک لینک‌ها، سئو داخلی و… به شما کمک می‌کند. اما برخلاف سایت الکسا، Moz به وب سایت‌ها رتبه نمی‌دهد، بلکه به دامنه‌ اصلی و صفحات آن‌ها امتیاز می‌دهد. امتیازی که مربوط به دامنه و صفحات سایت است به ترتیب تحت عنوان Domain Authority و Page Authority شناخته می‌شوند که مقدار آن‌ها عددی بین 0 تا 100 می‌باشد.

هزینه
استفاده از خدمات حرفه‌ای سایت Moz نیازمند پرداخت هزینه به صورت ماهانه است که بر اساس مقیاس کسب و کارتان از 99 دلار شروع می‌شود و تا حدودا 700 دلار افزایش می‌یابد.

بهترین ابزارهای سئو سایت

بهترین ابزارهای سئو

بخش مهمی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مربوط به تخصص سئو هستند. زیرا سئو یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطب به صورت رایگان و هدفمند است. ابزارهای سئو به سئوکاران و دیجیتال مارکترها در زمینه‌هایی مثل ارزیابی جایگاه برند در نتایج جستجو، انتخاب کلمات کلیدی پرجستجو، بررسی بک‌ لینک‌های رقبا و… کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی بهترین ابزارهای سئو می‌پردازیم.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

google search console

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) که در گذشته تحت عنوان گوگل وبمستر تولز نیز شناخته می‌شد، ابزاری است که با هدف بهبود وضعیت سئو سایت توسط گوگل ارائه شده است. تقریبا زمانی که از سئو صحبت می‌کنیم، 99 درصد منظورمان بهبود رتبه و وضعیت سایت در موتور جستجوی گوگل است. بنابراین باید قبل از هر کاری باید توصیه‌های خود گوگل که در ابزار سرچ کنسول به ما ارائه می‌شوند را در این زمینه جدی بگیریم. گوگل سرچ کنسول آماری مانند بازدیدهای ورودی از گوگل، کلیدواژهای و عبارت‌های جستجو شده، لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به سایت، خطاهای امنیتی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هزینه
استفاده از گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) به عنوان یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کاملا رایگان است.

سایت Ahrefs

ابزار Ahrefs

Ahrefs به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سئو، تاکنون مورد ستایش و تحسین بسیاری از متخصصان سئو قرار گرفته است. این ابزار خدمات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، اما شهرت خود را به واسطه دقتی که در بررسی بک لینک‌ها دارد کسب کرده است. اما بهتر است بدانید که Ahrefs بسیار فراتر از یک ابزار بررسی کننده بک لینک‌ها است و در زمینه‌ سئو چیزی برای شما کم نمی‌گذارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی ارزشمند در صنعت و بازار خود را کشف کنید، بک لینک رقبای خود را استخراج کنید، رتبه رقبای خود را بررسی کنید و در نهایت با استفاده از آن راه سبقت از رقبای خود را در پیش بگیرید.

هزینه
خدمات سایت Ahrefs به عنوان یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیازمند پرداخت هزینه‌ای ما بین 99 دلار تا 999 دلار به صورت ماهانه است.

سایت mangools

تحقیق کلمات کلیدی

سایت mangools یکی از سایت‌‌های پیشرو در زمینه سئو است که ابزارهای زیادی را در اختیار شما می‌گذارد. یکی از معروف‌ترین ابزارهای این سایت KWfinder است که به شما برای تحقیق کلمات کلیدی کمک می‌کند. mangools خدمات دیگری از جمله آنالیز وب سایت، بک لینک رقبا، صفحات نتایج جستجو و… را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از مزیت‌های Kwfinder در مقابسه با سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، پشتیبانی از زبان فارسی در آنالیز و نتایج است.

هزینه
خدمات سایت mangools به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و سئو نیازمند پرداخت هزینه‌ای ما بین 49 دلار تا 129 دلار به صورت ماهانه است.

بهترین ابزارهای بررسی ترندها

بررسی ترندهای روز

یکی از مهمترین وظایف دیجیتال مارکترها، بررسی ترندها و موضوعات جدید در یک حوزه کسب و کار است. زیرا در دیجیتال مارکتینگ ما باید از جدیدترین موضوعات و تغییرات در مورد کسب و کار خود آگاه باشیم تا از سایر رقبای خود پیشی بگیریم و یا حداقل جا نمانیم! در ادامه برخی از ابزارهایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی خواهیم کرد.

ابزار گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در نوع خود کم نظیر است. اگر به تولید محتوا علاقه‌مندید به شما توصیه می‌کنیم، استفاده از این ابزار را فراموش نکنید! این ابزار به شما آمار کلمات جستجو شده توسط کاربران را نشان می‌دهد که به کمک آن می‌توانید بفهمید که در موضوع مورد نظر شما بیشترین کلمات جستجو شده چه بوده‌اند. این آمار می‌تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات محتوا کمک کند. همچنین استفاده از Google Trends باعث می‌شود از جدیدترین تغییراتی که در حوزه کسب و کار و سلایق مخاطبانتان ایجاد شده است، با خبر شوید.

هزینه
استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) کاملا رایگان است.

سایت Answer The Public

answer the public

این ابزار فوق العاده سوالاتی را که توسط مردم در انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی پرسیده شده‌اند، جمع آوری کرده است و به راحتی در اختیارتان می‌گذارد. بنابراین با استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک بانک غنی از سوالات و درخواست‌های کاربران دسترسی داشته باشید. بنابراین به کمک سایت Answer The Public شما نگرانی بابت تولید محتوای خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی نخواهید داشت.

هزینه
استفاده از سایت Answer The Public با محدودیت جستجو در روز رایگان است. اما اگر بخواهید به صورت نامحدود به جستجو بپردازید و از امکاناتی مانند دریافت پیشنهادات هوشمند، فیلتر جستجوها بر اساس مکان و زبان و… استفاده کنید باید به صورت ماهانه 99 دلار بپردازید.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدیم که مهمترین کاربرد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و بر اساس آن به بررسی آن‌ها پرداختیم. در زمینه دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که بر اساس نیاز، سلیقه، کاربرد و… توسط دیجیتال مارکترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به جرات می‌توان گفت ابزارهایی که در بالا بررسی کردیم، جزو بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌باشند که همه دیجیتال مارکترها روزی گذرشان به آن‌ها می‌افتد. به نظر شما جای کدام ابزار دیجیتال مارکتینگ در میان لیست بالا خالی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز به مقاله

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید