خانه 8 آموزشی 8 5 مهارت‌ نرم ضروری برای دیجیتال مارکترها در سال 2020
دسته‌بندی: آموزشی

5 مهارت‌ نرم ضروری برای دیجیتال مارکترها در سال 2020

    زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

تشخیص تفاوت بین یک دیجیتال مارکتر عالی و خارق العاده گاهی می‌تواند بسیار سخت باشد. زیرا امروزه دیگر نمی‌توان میان افراد بر اساس گواهینامه‌ها، میزان تحصیلات و رزومه آن‌ها تمایز ایجاد کرد. اگرچه وجود این موارد در یک رزومه عالی به نظر می‌رسد، اما عاملی که می‌تواند یک دیجیتال مارکتر را از سایرین متمایز و شاخص کند، بهره‌مندی از مهارت های نرم (به انگلیسی: Soft skills) می‌باشد. زیرا مهارت‌های نرم مهارت‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را در مدت زمان کوتاهی آموخت، بلکه در حقیقت بخش عمده آن ذاتی است و یا با سال‌ها تلاش و تمرین پرورش یافته‌اند. در این مطلب مهمترین مهارت های نرم برای دیجیتال مارکترها را که یادگیری آن‌ها از نان شب واجب‌تر است به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر نمی‌دانید منظور از مهارت ‌نرم چیست و تا کنون از تاثیر آن‌ها در کسب‌وکار اطلاعی نداشتید، اصلا نگران نباشید! ما در این مطلب نکاتی را در مورد نحوه آموزش مهارت‌ های نرم به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید در کمترین زمان به آن‌ها مجهز شوید.

منظور از مهارت های سخت چیست؟

مهارت های سخت چیست

آگاهی و شناخت مهارت های نرم می‌تواند نقطه عطفی برای شما در زمینه کسب‌وکار حرفه‌ای باشد. برای اینکه بدانید منظور از مهارت های نرم چیست ابتدا باید با تعریف مهارت های سخت (به انگلیسی: Hard skills) آشنا شوید. مهارت ‌های سخت یا فنی به مهارت‌هایی گفته می‌شود که معمولا در یک زمینه خاص آموزش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در بازه زمانی مشخصی با تمرین، مطالعه و یا حتی آزمون و خطا یاد گرفت.

برای مثال کار با ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس، تولید محتوا، سئو وب سایت و یا تدوین استراتژی بازاریابی جزو مهارت‌های سخت در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند. شما با شرکت در دوره‌های آموزشی، مطالعه منابع مختلف، تمرین و تجربه می‌توانید به راحتی به هر یک از این مهارت‌ها مسلط شوید.

در گذشته پیدا کردن افرادی که دارای مهارت های سخت خوبی باشند، کار آسانی نبود. به همین دلیل اگر در یک زمینه مهارت داشتید، قطعا استخدام می‌شدید. اما این روزها برای موفقیت در بازار کار، دیگر داشتن مهارت قنی کافی نیست! زیرا با فراگیر شدن آموزش‌های تخصصی، افزایش سطح دانش مردم و رقابت در بازار کار دیجیتال مارکتینگ، کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف به دنبال افرادی برای همکاری هستند که مهارت‌های نرم قوی داشته باشند.

این روزها برای یادگیری مهارت‌های فنی دیگر مانند گذشته نیاز به کارآموزی، شاگردی و به اصطلاح خاک کار را خوردن نیست! زیرا پیشرفت امکانات آموزشی، هرکسی را قادر ساخته است که در زمانی کوتاه به یکی از مهارت‌های فنی که احتیاج دارد مسلط شود. به همین دلیل است که دیگر نمی‌توان تسلط به انواع و اقسام مهارت‌های سخت را عامل تمایز دیجیتال مارکترها دانست، بلکه  در حال حاضر کسانی بیشترین شانس را در این حوزه دارند که از مهارت‌های نرم قوی بهره‌مند باشند.

منظور از مهارت های نرم چیست؟

مهارت نرم چیست

حالا که با مهارت های سخت یا همان مهارت های فنی آشنا شدید، نوبت این شده است که بگوییم منظور از مهارت نرم چیست و چگونه باعث موفقیت شما در دنیای کسب‌وکار می‌شود. مهارت های نرم در لغت‌نامه کمبریج اینگونه تعریف می‌شود که به توانایی افراد در برقراری ارتباط موثر با یکدیگر و انجام کار تیمی مهارت نرم گفته می‌شود.

اما این تعریف، به صورت کامل مفهوم مهارت های نرم را بیان نمی‌کند. زیرا تعریف مهارت های نرم در عین سادگی می‌تواند یک مفهوم بی‌نهایت پیچیده باشد. آنقدر پیچیده که حتی بر سر انتخاب نام آن هم اختلافاتی وجود دارد. آقای ست گودین، نویسنده مشهور حوزه کسب و کار در مقاله ای که در سال 2017 منتشر کرده از این مهارت با عنوان “مهارت واقعی” یاد می‌کند. زیرا او اعتقاد دارد که این مهارت‌ها تمام چیزی است که هر شخصی برای موفقیت به آن احتیاج دارد.

بنابراین ما مهارت‌های نرم را اینگونه تعریف می‌کنیم:

مهارت های نرم
مهارت‌ های نرم همان خصوصیات و ویژگی‌هایی است که شخصیت شما را شکل می‌دهد. اما این تعریف بسیار کلی است و نیاز به جزییات بیشتری دارد تا به خوبی آن را درک کنید! پس به عبارتی دقیق‌تر باید گفت به مجموعه‌ای از صفات و شایستگی‌های مثبت مانند بهره‌مندی از خلاقیت، چالش‌پذیری، فن بیان قوی، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران، مدیریت شرایط بحرانی و به طور کلی آن چیزی که شما را به شما تبدیل کرده است، مهارت‌های نرم گفته می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در این روزها مهارت های نرم می‌توانند بیش از پیش باعث تمایز و برتری شما شوند و شما به در مسیر موفقیت قرار دهند. جالب است بدانید که این مهارت ها تنها به روابط شما با دیگران در محیط کار محدود نمی‌شوند و با کسب و پرورش آن‌ها می‌توانید ارتباط بهتری با اعضای خانواده و حتی خودتان برقرار کنید.

مهارت‌های نرم مهم‌ترند یا مهارت‌های سخت؟

اهمیت یادگیری مهارت های نرم چیست

سرمایه‌گذاری روی مهارت ‌های نرم مهم‌تر است یا مهارت‌های سخت؟ این یکی از سوالات پرتکرار در این زمینه است که در ادامه به آن پاسخی روشن خواهیم داد. جرقه این سوال زمانی در ذهن افراد زده می‌شود که با تفاوت مهارت های نرم و سخت آشنا می‌شوند.

اما معمولا طولی نمی‌کشد که آن‌ها به جای اینکه به دنبال پاسخی صحیح برای این سوال باشند، به صورت ناخودآگاه به بزرگنمایی مهارت ‌هایی می‌پردازند که در آن بهتر هستند. همین عامل باعث شده است تا پاسخ به این سوال، همیشه یکی از بحث برانگیزترین موضوعات باشد.

در سال‌های گذشته اگر شما مهارت کافی در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشتید، خیلی راحت در بهترین شرکت‌ها با درآمدی بالا استخدام می‌شدید. چرا که در آن زمان تعداد کسانی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای بودند بسیار کم بود و مدیران شرکت‌ها، گزینه‌های زیادی برای انتخاب نداشتند. آن ها مجبور بودند با خوب و بد کارمندان خود بسازند و دم بر نیاورند.

یعنی اگر شما بداخلاق‌ترین آدم روی زمین هم بودید آن ها مجبور بودند با شما کار کنند. اما امروزه متاسفانه یا خوشبختانه دیگر اوضاع مثل قبل نیست. دیگر مدیران مجبور به تحمل کارمندان بدقلق خود نیستند و خیلی راحت شخص دیگری را جایگزین آن‌ها می‌کنند، حتی اگر آن فرد از لحاظ فنی نسبت به آن‌ها در رتبه پایین‌تری قرار داشته باشد.

اما جواب سوال بالا چه شد؟ بهترین پاسخ برای این موضوع از نظر ما این است که نباید مهارت ‌نرم و سخت را با یکدیگر مقایسه کرد. زیرا این مهارت‌ها نمی‌توانند جای خالی یکدیگر را پر کنند. در حقیقت مهارت ‌های نرم مکمل مهارت‌های سخت و فنی هستند.

به عبارتی ساده‌تر مهارت‌های نرم و سخت مانند دو بازوی شما هستند که باید در تناسب با‌هم و همزمان رشد کنند و پرورش یابند. در این صورت می‌توان گفت مهارت های نرم باعث نمایش بهتر مهارت های فنی شما می‌شود. به این ترتیب مهارت های سخت را می‌توان پیش‌نیاز ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ دانست و مهارت‌های نرم را عاملی برای تمایز، پیشرفت و ترقی در این مسیر معرفی کرد.

پس اگر شما دارای مهارت‌های سخت عالی در زمینه دیجیتال مارکتینگ باشید ولی فن بیانی ضعیف داشته باشید و یا نتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، قطعا در این مسیر موفق نخواهید شد. از طرفی دیگر اگر شما فردی با مهارت‌های نرم قوی باشید ولی نتوانید در زمینه دیجیتال مارکتینگ خوب عمل کنید، بازهم شکست خواهید خورد.

5 مهارت نرم که یادگیری آن‌ها برای دیجیتال مارکترها ضروری است

مهارت های غیر فنیحال که به خوبی با مهارت‌های نرم و سخت آشنا شدید، اجازه دهید به معرفی مهمترین مهارت‌ های نرم برای دیجیتال مارکترها بپردازیم. البته توجه داشته باشید که تعداد مهارت‌های نرم بسیار زیاد می‌باشند و در این بخش تنها به معرفی مهارت‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند توانایی‌های شما را به عنوان یک بازاریاب دیجیتال حرفه‌ای ارتقا دهند.

1. جسور باشید و قدرت تصمیم‌گیری خود را افزایش دهید

مهارت نرم تصمیم گیری

یکی از متداول‌ترین مشکلات دیجیتال مارکترها، عدم دسترسی به ابزارهای تحلیلی و یا اطلاعات مورد نیاز است. در بسیاری از موارد ممکن است شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر، در موقعیتی قرار گیرید که هیچ داده و اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری در اختیارتان نباشد.

اغلب در چنین شرایطی که اطلاعات لازم برای دفاع از تصمیمات خود را ندارید، دو راه بیشتر پیش روی شما نیست! یا اینکه هیچ تصمیمی نگیرید و تسلیم شرابط شوید و یا اینکه براساس غریزه خود بهترین راهکاری را که به ذهنتان می‌رسد ارائه دهید و به تصمیم خود اعتماد کنید.

زیرا در چنین شرایطی، ترس از تصمیم‌گیری هیچ سودی به شما نمی‌رساند. در حقیقت اگر درک عمیقی از حوزه فعالیت و مشتریان خود داشته باشید، قطعا “راهکار” ارائه شده توسط شما چیزی فراتر از حدس و گمان خواهد بود. زیرا تصمیم شما بر اساس دانش و تجارب قبلی شما بوده است.

البته اگر در چنین شرایطی ایده‌های شما با شکست روبه‌رو شدند، اصلا نگران نباشید. بلکه در عوض از اشتباهات خود درس بگیرید و بدانید که قدرت تصمیم‌گیری و مهارت شما در این زمینه با گذشت زمان رشد خواهد کرد. قدرت تصمیم‌گیری و چالش‌پذیری جزو مهمترین مهارت های نرم برای کسانی است که قصد دارند در زمینه دیجیتال مارکتینگ به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند.

2. تاثیر مهارت‌ های ارتباطی در دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید

کار تیمی در دیجیتال مارکتینگ

کار در یک تیم بازاریابی بدون داشتن مهارت‌ های نرم قوی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. یکی از مهمترین مهارت های نرم برای دیجیتال مارکترها مهارت های ارتباطی و اجتماعی است. زیرا این موضوع بسیار مهم است که تک تک اعضای تیم بازاریابی، از تولیدکننده محتوا و مدیر سوشال مارکتینگ گرفته تا طراح کمپین‌ها و مدیر دیجیتال مارکتینگ باید تا لحظه رسیدن به هدف مورد نظر با یکدیگر کار کنند.

کار انفرادی بدون برقراری ارتباط صحیح و سازنده با دیگر اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ نمی‌تواند بهترین نتیجه را برای شما یا شرکتتان به دنبال داشته باشد. از طرفی دیگر اگر قصد دارید به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، طراحی کمپین‌های بازاریابی، بهبود تجربه کاربری و… بپردازید، بی‌شک باید درک خوبی از نحوه ارتباط با دیگر افراد داشته باشید تا بتوانید جذاب‌ترین محتوا و خدمات را برای آن‌ها طراحی و ارائه کنید.

3. کنجکاو و پرسش‌گر باشید

مهارت کنجکاوی

کنجکاوی سومین مهارت نرمی است که هر دیجیتال مارکتری باید به پرورش و تقویت آن بپردازد. چرا که بازاریابی دیجیتال روز به روز در حال تغییر و تحول است و تاریخ انقضای دیجیتال مارکتری که کنجکاو نباشد به زودی به اتمام می‌رسد. زیرا یکی از مهمترین خصوصیات هر بازاریاب دیجیتالی به‌روز بودن است.

به عنوان مثال، اگر شما در سال 2012 متخصص سئو بودید و از آن به بعد چیز جدیدی یاد نگرفته اید، دیگر در این زمینه حرفی برای گفتن نخواهید داشت. زیرا اطلاعات و دانش شما در این زمینه بسیار قدیمی است. این موضوع چه برای رسانه های اجتماعی و چه بازاریابی محتوا نیز صادق خواهد بود.

پس اگر قصد دارید در میدان رقابت از سایر رقبای خود پیشی بگیرید، سعی کنید نسبت به جدیدترین تغییرات دیجیتال مارکتینگ کنجکاو باشید تا بتوانید همیشه بروز بمانید و با بکارگیری جدیدترین ابزارها، بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ را پیاده‌سازی کنید. برای این کار کافیه روزانه ده دقیقه وقت بگذارید و مقالاتی را در زمینه تخصصی خود مطالعه کنید.

4. توانایی مذاکره و متقاعدسازی خود را پرورش دهید

آموزش مذاکره

در حقیقت دیجیتال مارکتینگ چیزی جز ترغیب کردن و متقاعد ساختن مردم به خرید یک محصول نیست! بنابراین منطقی است که بگوییم دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای آن‌هایی هستند که قدرت متقاعدسازی بالایی دارند. البته مهارت متقاعدسازی فقط مربوط به مشتریان نمی‌شود.

زیرا شما به این مهارت نرم حتی برای متقاعد کردن کارفرمای خود برای انجام آزمایش‌ها، استفاده از ابزارهای جدید، سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی متفاوت و… برای انتخاب بهترین راه ساخت برند نیاز خواهید داشت. اما مراقب باشید که برای متقاعدسازی از استدلال‌های منطقی استفاده کنید و تصمیمات احساسی نگیرید.

با این وجود اگر اقدامات شما نتیجه‌بخش نبودند، ناامید نشوید. زیرا بسیاری از تصمیمات در فضای بازاریابی بر اساس آزمایش انجام می‌شوند و بر این اساس قرار نیست تمام برنامه‌های شما در اولین اجرا موفقیت آمیز باشند. بلکه باید روز به روز علل موفقیت و شکست اقدامات خود را ارزیابی و بر آن اساس استراتژی‌های خود را بروز سازید.

5. تحلیلگر باشید و همه چیز را زیر نظر بگیرید

تحلیل دیجیتال مارکتینگ

قدرت تصمیم‌گیری و متقاعدسازی بالا دو مهارت نرم بسیار مهم هستند، اما کافی نیستند! زیرا شما باید بتوانید از تصمیمات و اقدامات خود دفاع کنید. در این موقعیت هیچ چیز به اندازه آمار و ارقام بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند.

مهارت‌های تحلیلی به شما کمک می‌کند تا به درک خوبی از نتایج کمپین‌های اجرایی در شبکه‌های اجتماعی، گوگل Analytics و بسیاری از برنامه‌های دیگر دست یابید. از دیدگاه “مهارت نرم” شما باید بتوانید این تجزیه و تحلیل ها را تفسیر کنید و ذهن خود را به ذهنی تحلیل‌گر تبدیل کنید. زیرا بسیاری از افراد به طور طبیعی ذهنیتی تحلیل‌گر ندارند و نمی‌توانند به تفسیر داده‌ها بپردازند.

چگونه مهارت های نرم را  آموزش ببینیم؟

مهارت نرم و سخت

همانطور که می‌دانید دانش با مهارت تفاوت زیادی دارد. حتما شما هم افراد زیادی را می‌شناسید که زیاد کتاب می‌خوانند و یا همیشه در حال شرکت در کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی هستند. با این حال هیچ تغییر مثبتی در زندگی، روابط و حتی کسب‌وکارشان اتفاق نمی‌افتد.

تنها راهی که برای تبدیل دانش به مهارت وجود دارد، تمرین کردن است. پس اگر می‌خواهید در زمینه مهارت های نرم شاهد پیشرفت خود باشید، حتما پس از آموزش به صورت مداوم تمرین کنید تا این مهارت ها به صورت ناخودآگاه تبدیل به عادت شما شوند.

نتیجه‌گیری

در گذشته اگر قصد داشتید به عنوان یک دیجیتال مارکتر در شرکت‌های مختلف استخدام شوید، تنها کافی بود یک رزومه خوب داشته باشید و در مصاحبه به سوالات فنی آن‌ها پاسخ دهید. اما این روزها با پررنگ شدن اهمیت مهارت های غیرفنی، بی‌شک برای استخدام شدن و همکاری با کسب‌وکارهای مختلف به مهارت های نرم نیاز خواهید داشت.

امروزه این موضوع آنچنان اهمیت پیدا کرده است که در بسیاری از شرکت‌ها ابتدا آزمون و مصاحبه‌ای با هدف ارزیابی مهارت های نرم شما انجام می‌شود. سپس در صورتی که آن را با موفقیت پشت سر گذاشتید، مهارت های سخت یا فنی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

قطعا لیست مهارت های نرم به موارد معرفی شده در این مقاله محدود نمی‌شوند. در این مطلب به اهمیت مهارت‌های نرم برای دیجیتال مارکترها پرداختیم و مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کردیم. به نظر شما چه مهارت های دیگری باید به لیست مهمترین مهارت های نرم برای دیجیتال مارکترها اضافه شود؟ نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین کوکاس به اشتراک بگذارید.

این مطلب از نظرت چقدر مفید بود؟

با امتیاز دادن به این مطلب، به ما در بهبود محتوای سایت کمک کن

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 3

این مطلب هنوز امتیازی نگرفته! اولین نفری باش که به این مطلب امتیاز می‌ده

اگر این مطلب از نظرت مفید بود ...

می‌تونی از یکی از روش‌های زیر با دوستات به اشتراک بذاریش!

خیلی متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

ما را در بهبود این مطلب یاری کنید!

به ما بگو چطور می‌تونیم این مطلب رو بهترش کنیم؟

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

تا به حال فکر کرده‌اید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است و درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و کمرنگ شدن تاثیر روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر برندها، شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک هم...

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

2 دیدگاه‌ها

2 دیدگاه ها

  1. مهدی علامه

    سلام مصطفی عزیز
    مرسی که نظرتو با ما به اشتراک گذاشتی
    خوشحالم که این مطلب مورد استفاده ات قرار گرفته

    پاسخ
  2. مصطفی محمدی

    ممنونم از سایت خوبتون
    خیلی مطلب جالبی بود و کمتر کسی به اینجور مباحث توجه میکنه
    به نظرم امروزه مهارت های نرم و اشتغال ارتباط خیلی نزدیکی با هم دارن و به نظرم یکی از بهترین مهارت های نرم برای دیجیتال مارکترها مربوط به مهارت های نرم مدیریت پروژه اس

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید