خانه 8 آموزش دیجیتال مارکتینگ 8 بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

    زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

به قلم: مهدی علامه

دیدگاه‌ها

تا به حال فکر کرده‌اید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است و درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دغدغه‌های مردم و کمرنگ شدن تاثیر روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر برندها، شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک هم به تاثیر خارق‌العاده ابزارهای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ در رونق کسب‌وکارشان پی برده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست! با شیوع ویروس کرونا بسیاری از آن‌ها با چالشی بزرگ روبه‌رو شدند و تنها راه نجات خود را در بکارگیری روش‌های بازاریابی دیجیتال یافتند. این عامل باعث رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان شد. اما آیا واقعا این تخصص مناسب شما است؟ چه عواملی دیجیتال مارکتینگ را به یک مسیر شغلی با ارزش تبدیل می‌کند؟ درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟ روش‌های کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با فرصت ‌های شغلی و درآمدزایی دیجیتال مارکتینگ

فرصت های شعلی دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن همه علاقه‌مندان به دیجیتال مارکتینگ را مشغول خود کرده است این می‌باشد که «چگونه وارد فضای کاری دیجیتال مارکتینگ شویم؟ آیا موقعیت‌های شغلی مناسبی برای ما وجود دارد؟ درآمد دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟ و…».

در این مقاله تصمیم داریم به صورت جامع بازار کار و فرصت‌های شغلی و درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر قصد ورود به این حوزه را دارید با آگاهی کامل قدم در این مسیر بگذارید.

بسیاری از افراد تا قبل از شیوع ویروس کرونا درک صحیحی از تاثیر خارق‌العاده اینترنت و فضای مجازی بر روی کسب‌وکارها نداشتند. اما این روزها استفاده از خدمات و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل به یکی از عادت‌های مردم شده است. همین عامل باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارها به استفاده از دیجیتال مارکتینگ روی آورند و بیش از پیش بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند.

به واسطه این شرایط امروز شاهد افزایش فرصت های شغلی در زمینه بازاریابی دیجیتال و تحولی بزرگ در بازار کار دیجیتال مارکتینگ ایران هستیم. به دنبال این تغییرات تب استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ شده است و بازاریابی دیجیتال جزو یکی از تخصص‌های با ارزش و حیاتی در ایران به شمار می‌آید.

اگر نمی‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و با شاخه‌های آن آشنایی ندارید، پیش از ادامه این مطلب مقاله زیر را مطالعه کنید تا دیدی باز نسبت به این مقاله داشته باشید. زیرا در این مقاله فقط به بررسی میزان درآمد متخصص بازاریابی دیجیتال و بازار کار دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

میخوام بیشتر بدونم!
راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

چرا بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق گرفته است؟

موقعیت شغلی بازاریابی دیجیتالهمانطور که اشاره شد یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران، شیوع ویروس کرونا بوده است. اما حتی اگر این ویروس هم در ایران منتشر نمی‌شد، دیر یا زود شاهد افزایش استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ و رونق این بازار می‌بودیم.

زیرا ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال رشد است. در این دنیای پر سرعت که فناوری با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، قطعا نمی‌توانیم مانند روزهای قدیمی زندگی کنیم. چراکه در سرتاسر جهان کسب‌وکارها در حال رقابت هستند تا بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند و هم‌گام با پیشرفت تکنولوژی فرآیندهای بازاریابی خود را بروزرسانی کنند.

بازار ایران هم از این قافله عقب نمانده است و در حال وقف دادن خود با جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. اگر در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام فعالیت داشته باشید، حتما تاکنون متوجه افزایش میزان فعالیت بازاریابی و حتی تولید محتوای بسیاری از کسب‌وکارها شده‌اید.

 همچنین اگر دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که بسیاری از افراد شروع به ارائه آموزش‌های بازاریابی اینترنتی، کسب‌ درآمد از اینستاگرام، سئو و سایر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ کرده‌اند. این‌ها همه نشانه‌هایی از رشد بازار کار دیجیتال مارکتینگ و پویایی این حوزه هستند.

بسیاری از افراد تازه ورود به دیجیتال مارکتینگ یک سوال مشترک دارند که آن این است که آیا با توجه به اینکه در این بازار دست زیاد شده است و بسیاری از کسب‌وکارها و افراد در این زمینه بسیار پرقدرت در حال فعالیت هستند، چطور می‌توانم در این بازار موفق شوم؟ آیا جایی برای من باقی مانده است؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. همیشه جایی که دست زیاد است یعنی شانس زیاد است، فرصت زیاد است و به صورت کلی یعنی اندازه این بازار به قدری بزرگ است که این همه افراد و کسب‌وکارهای مختلف در آن حضور دارند و به درآمدزایی مشغول‌اند. پس با خیالی کاملا آسوده آموزش و پیشرفت در این مسیر را پیش بگیرید و بدانید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ تشنه استخدام متخصصان خلاق و حرفه‌ای است.

آیا ممکن است در آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق خود را از دست بدهد؟

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای اینترنتی

شاید بعد از مطالعه مطالب بالا از خود بپرسید «آیا افزایش فرصت‌های شغلی بازار دیجیتال مارکتینگ تا زمان ورود شما به این بازار وجود دارد؟ آیا همیشه درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ درآمد بالایی است؟ آیا ممکن است در آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق خود را از دست بدهد؟ و…».

پاسخ این سوالات را می‌توانیم با بیان نقل قولی از بیل گیتس متوجه شویم. بیل گیتس معتقد است که استفاده از فضای اینترنت برای کسب‌وکارها یک ضرورت است تا یک فرصت! او در این مورد می‌گوید:

بیل گیتس
اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.

امروزه اینترنت در همه جا قابل دسترس است و همین عامل باعث شده است که روز به روز به شمار کسب‌وکارهای آنلاین اضافه شود. از آنجایی که افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی رابطه مستقیم با افزایش فرصت‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ و اندازه بازار دیجیتال مارکتینگ دارد، نه تنها این بازار رونق خود را از دست نمی‌دهد بلکه بیش از پیش ترقی خواهد کرد.

بنابراین اگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ اطلاعی ندارید و نمی‌دانید کاربرد دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای اینترنتی چیست این بخش از مقاله «بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟» هشداری برای شما و آینده کسب‌وکارتان است! زیرا استفاده نکردن از مزایای دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای آینده شغلی شما باشد! مخصوصا اگر صاحب کسب‌وکار هستید.

چگونه می‌توان از دیجیتال مارکتینگ درآمدزایی کرد؟

روش های درآمدزایی دیجیتال مارکتینگحال که خیالتان از بابت رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ و آینده روشن این مسیر راحت شد، نوبت به بررسی روش‌های کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ می‌رسد. به طور کلی روش‌های درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  1. استخدام در شرکت‌ها و استارتاپ‌های معتبر
  2. بکارکیری دانش دیجیتال مارکتینگ در راستای مدیریت و توسعه کسب‌وکار خود
  3. فریلنسر دیجیتال مارکتینگ

هر کدام از این روش‌ها برای درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ مزایا، معایب و نکات مربوط به خود را دارد که در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

استخدام در شرکت‌ها و استارتاپ‌های معتبر ایران

استخدام دیجیتال مارکتینگقطعا با توجه به توضیحاتی که در مورد افزایش فرصت‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ در بالا مطالعه کردید، می‌دانید که شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیار زیادی نیازمند نیروی کار ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ می‌باشند. به صورت کلی سه حالت برای استخدام شما به در زمینه دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های مختلف وجود دارد که به صورت زیر می‌باشند.

  1. استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ
  2. استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ
  3. استخدام کارآموز بازاریابی دیجیتال

ترتیب موارد ذکر شده بر اساس میزان مورد نیاز تجربه و دانش فرد در بازار کار دیجیتال مارکتینگ است. بدیهی است که برای رسیدن به جایگاه‌های شغلی بهتری مانند مدیر دیجیتال مارکتینگ، ناگزیر باید در هر یک از سمت‌های پایین‌تر دارای تجربه و دانش کافی باشید. اما درآمد هر یک از روش‌های بالا چقدر است و باید به در این مسیر به نکاتی توجه داشته باشیم؟ سوال مهم‌تر اینکه استخدام در شرکت‌ها مناسب چه کسانی است؟

اگر صاحب کسب‌وکاری نیستید و قصد دارید درآینده به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای در بازار دیجیتال مارکتینگ ایران تبدیل شوید، بهتر است به دنبال استخدام شدن در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ باشید. زیرا این روش نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی و فریلنسری نیاز به ارتباطات، سرمایه و دانش کمتری نیاز دارد.

استخدام در شرکت‌ها، بهترین گزینه برای کسانی است که در ابتدای مسیر هستند. اگر جزو این دسته از افراد هستید ابتدا سعی کنید به عنوان یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید. کارآموزی در شرکت‌های معتبر که تیم دیجیتال مارکتینگ قوی دارند بهترین کلاس درسی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت شما را برای حضور در بازار واقعی آماده کند.

بررسی وضعیت استخدام و حقوق کارآموز بازاریابی دیجیتال در ایران

کارآموزی دیجیتال مارکتینگ

استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ مخصوص کسانی است که علاقه‌مند به بازاریابی دیجیتال هستند و قصد دارند به سرعت وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوند. زیرا همانطور که اشاره شد، کارآموزی در شرکت‌های معتبر می‌تواند نقش سکوی شما را به سوی موفقیت و پیشرفت در این حوزه بازی کند.

معمولا شرکت‌هایی که در این زمینه کارآموز استخدام می‌کنند، اهمیتی به داشتن مدرک دانشگاهی نمی‌دهند. جالب است بدانید پس از بررسی شرکت‌هایی که به دنبال استخدام کارآموز بازاریابی دیجیتال بودند، تنها یک فاکتور از دید آن‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت. مهمترین فاکتور برای استخدام در چنین شرکت‌هایی چیزی جز انگیزه، کنجکاوی، نظم و پشتکار نبود.

البته توجه داشته باشید که گذراندن دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با ابزارهای بازاریابی دیجیتال، مهارت در یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و… می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند.

زمان دوره کارآموزی در شرکت‌های مختلف متفاوت است و معمولا به طور میانگین 2 تا 3 ماه به طول می‌انجامد. معمولا در دوران کارآموزی شرکت در پروژه‌های واقعی، بکار گرفتن ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ و به چالش کشیدن شما در کارهای تیمی شما را به طور کامل آماده ورود به بازار کار می‌کند. اما آیا یک کارآموز حقوق هم می‌گیرد؟

حقوق کارآموز دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

شرکت‌های مختلف متناسب با سیاست‌هایی که در این زمینه دارند، حقوق و مزایای مختلفی را برای کارآموزان در نظر می‌گیرند. اما به طور میانگین حقوق یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ را می‌توان از بدون حقوق تا 2 میلیون تومان در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید هیچ سرمایه‌ای گران‌تر از زمان شما نیست!

پس اولویت خود را برای کارآموزی حقوق بیشتر در نظر نگیرید. بلکه سعی کنید در شرکتی مشغول به کارآموزی شوید که از لحظه به لحظه‌تان در آنجا استفاده کنید و نکات جدیدی را آموزش ببینید. پس اگر فرصت را غنیمت بشمارید و از تمام پتانسیل خود برای یادگیری در این زمان استفاده کنید، حتما آینده‌ای روشن در انتظارتان خواهد بود.

بررسی وضعیت استخدام و حقوق کارشناس بازاریابی دیجیتال در ایران

متخصص بازاریابی دیجیتال

پس از طی کردن دوره کارآموزی و کسب تجربه، نوبت به ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ و استخدام به عنوان کارشناس بازاریابی دیجیتال می‌رسد. کارشناس بازاریابی دیجیتال شخصی است که با بیشتر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ آشنایی کافی را دارد و قادر است تا فعالیت‌های لازم را انجام دهد.

 شما در این جایگاه باید به خوبی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و از آن‌ها در جهت افزایش فروش، ترافیک و محبوبیت یک برند استفاده ‌کنید. وظیفه شما در شرکت این است که به تنهایی و یا به عنوان عضوی از تیم دیجیتال مارکتینگ از دانش و استراتژی‌های محتلف به منظور پیشی گرفتن از سایر رقبا و برندسازی استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی دارد که باید آشنایی لازم را در مورد آن‌ها داشته باشید. معمولا شرکت‌ها با توجه به مقیاس و نیازهایی که دارند از دانش شما در یک و یا چند تا از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی موتور جستجو (Seo)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی تبلیغات اینترنتی (Advertising Marketing)
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Marketing)

همچنین اگر شما در هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی موتور جستجو و یا بازاریابی محتوا حرفی برای گفتن داشته باشید، می‌توانید به عنوان متخصص سئو و یا بازاریابی محتوا هم نیز استخدام شوید. درحقیقت با کسب تجربه و عمیق شدن در هر یک از این موضوعات، فرصت‌های شغلی بیشتری در بازار کار دیجیتال مارکتینگ در انتظار شما می‌باشد.

توجه داشته باشید که تخصص در یک و یا حتی دو مورد از موارد بالا شما را تبدیل به یک کارشناس بازاریابی دیجیتال نمی‌کند. زیرا شما باید شناخت خوبی نسبت به هر کدام از این زمینه‌ها داشته باشید تا بتوانید از وظایف خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال به انجام برسانید. بعضی از مهمترین وظایف کارشناس بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • شناسایی بازار هدف
  • تحلیل رقبا
  • برندسازی
  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • و…

حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها مختلف متفاوت است. اما به طور میانگین حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را می‌توان بین 2.5 تا 7 میلیون تومان در نظر گرفت. از آنجایی که معمولا متخصصان بازاریابی دیجیتال در یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تجربه بیشتری دارند، می‌توانند با فعالیت‌های فریلنسری حقوق را به صورت قابل توجه‌ای افزایش دهند.

بررسی وضعیت استخدام و حقوق مدیر بازاریابی دیجیتال در ایران

استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوند، در همان ابتدای کار به دنبال راهی برای استخدام شدن به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های معتبر هستند. اینگونه هدف‌گذاری مصداق بارز ضرب المثل «ره صدساله را یک شبه طی کردن است!»

زیرا مدیر بازاریابی دیجیتال، بالاترین موقعیت شغلی است که شما می‌توانید در آن مشغول به کار شوید. شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ در سطح تدوین استراتژی و مدیریت تیم بازاریابی تعریف می‌شود. بهترین زمان برای استخدام شدن به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ زمانی است که تجربه بالایی به عنوان کارشناس بازاریابی کسب کرده باشید.

شما در سمت مدیر بازاریابی دیجیتال باید تسلط عملیاتی بر ابزارها، استراتژی‌های بازاریابی و امور مالی داشته باشید و بتوانید کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را طراحی و سپس مدیریت و اجرا کنید. به عبارتی دیگر شما به عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال باید از لحظه تصمیم برای تولید یک محصول تا مرحله عرضه آن بر روی فرآیند‌های بازاریابی آن نظارت داشته باشید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مدیر دیجیتال مارکتینگ فقط با تیم فروش و بازاریابی در ارتباط است. اما برخلاف این تصور برای راه‌اندازی به موقع یک کمپین باید با تیم‌های بازاریابی، پشتیبانی، برنامه‌نویسی و … در ارتباط باشید تا بر تمام فرآیندهای تاثیرگذار در فروش و کمپین‌ها نظارت کنید.

برخی از مهمترین وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • طراحی، ارزیابی و ارائه گزارش‌های دقیق از عملکرد همه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال از جمله ایمیل مارکتینگ، سوشال مدیا، تبلیغات اینترنتی و…
  • تدوین استراتژی و نظارت بر فرآیند‌های مربوط به بازاریابی تولید محتوا
  • بررسی و تعیین بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی کمپین‌ها و بخش‌های مرتبط با فرآیندهای بازاریابی
  • تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی‌های مربوط به ساخت برند
  • همکاری با کارشناسان فروش، بازاریابی، تبلیغات و تولید محتوا
  • بررسی و شناسایی آخرین تغییرات و تکنولوژی‌های جدید در حوزه بازاریابی مربوط به صنعت مربوطه
  • تعیین بازار هدف و بررسی راه‌های افزایش عملکرد در آن
  • شناسایی بازارها و موقعیت‌های جدید به منظور افزایش حداکثری فروش محصولات
  •  ایجاد هماهنگی میان تیم دیجیتال مارکتینگ و سایر تیم‌های شرکت
  • و…

حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها مختلف با توجه به وسعت پروژه و کسب‌وکار متفاوت است. اما به طور میانگین حقوق یک مدیر دیجیتال مارکتینگ را می‌توان بین 5 تا 15 میلیون تومان در نظر گرفت. توجه داشته باشید که حقوق ذکر شده میانگین درآمد یک مدیر دیجیتال مارکتینگ است و بازه دقیق درآمدی آن‌ها را نشان نمی‌دهد.

بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال درآمد‌هایی بسیار بالاتر از مبلغ ذکر شده در بالا دریافت می‌کنند. زیرا آن‌ها از مزایایی مانند دریافت بخشی از فروش کل شرکت یا یک محصول برخوردارند که درآمد آن‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. همچنین معمولا مدیران دیجیتال مارکتینگ علاوه‌بر فعالیت در یک شرکت از راه‌های دیگری مانند مشاوره و آموزش به سایر کسب‌وکارها کسب درآمد می‌کنند. با احتساب این موارد می‌توان نتیجه گرفت که نمی‌توان درآمد آن‌ها را محدود به حقوق ماهیانه در نظر گرفت.

تاثیر دیجیتال مارکتینگ در مدیریت یک کسب و کار اینترنتی

تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادهستید که علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارند و دوست دارید کسب‌وکار اینترتی خود را راه‌اندازی کنید، این بخش از مطلب برای شما نوشته شده است. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد استفاده از دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز برای هر کسب‌وکاری ضرورت محسوب می‌شود.

اما برای اینکه کسب‌وکارتان را به جدیدترین ابزارها و تاکتیک ‌های بازاریابی دیجیتال مجهز کنید دو راه بیشتر پیش روی شما نخواهد بود. اولین راه این است که دیجیتال مارکتینگ را فرا بگیرید و خودتان سکان کسب‌وکارتان را در دریای پرتلاطم شغل های دیجیتالی به‌دست بگیرید. راه دوم این است که به تجربه دیگران در این زمینه اعتماد کنید و با آن‌ها به صورت استخدامی یا پروژه‌ای وارد همکاری شوید.

همانطور که می‌بینید در هر دو صورت شما باید با دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا باشید. زیرا باید بتوانید عملکرد کسب‌وکار و کارمندان خود را از نظر بازاریابی دیجیتال مورد ارزیابی قرار دهید. دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی برای کسب‌وکارتان خواهد داشت که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • نتایج قابل ارزیابی هستند
  • فروش اینترنتی محصولات و خدمات در بازاری وسیع
  • عدم وابستگی به مکان و زمان
  • قابلیت سفارشی سازی
  • هزینه پایین برای استفاده
  • بازدهی بالاتر نسبت به سایر روش‌ها
  • نرخ بالای جذب مشتری
  • امکان هدف‌گیری دقیق مخاطبان
  • تاثیر مستقیم بر افزایش آگاهی از برند
  • فراهم سازی امکان ارتباط و تعامل بیشتر با مشتریان
  • و…

اگر علاقه‌مندید بیشتر در مورد ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ و مقایسه آن با بازاریابی سنتی بدانید، مطالعه مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

میخوام بیشتر بدونم!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فریلنسری در بازار کار دیجیتال مارکتینگ

فریلنسر

بسیاری از افراد دوست دارند که به صورت فریلنسری به درآمدزایی بپردازند. برخی از این افراد دوست دارند که آزاد باشند و خود را محدود به مقررات و قوانین کارمندی نکنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند به جای کار گروهی، به تنهایی و با روش خود پروژه‌ها را پیش ببرند. اگر شما هم علاقه به کار به روش فریلنسری دارید، بازار کار دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های زیادی برای شما خواهد داشت.

در این روش باید علاوه‌بر دانش دیجیتال مارکتینگ، فن بیان و مذاکره قوی داشته باشید. زیرا در این روش ارائه راه‌کارها، قیمت‌گذاری پروژه، متقاعدسازی کارفرما و… به عهده شما است. به عبارتی دیگر شما باید بتوانید به خوبی ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارید و برای دریافت پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ مختلف با کارفرماها وارد مذاکره شوید.

بنابراین موفقیت یک فریلنسر در بازار کار دیجیتال مارکتینگ در گِرو فن بیان، ارائه و مذاکره است. پس این راه برای درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ نسبت به استخدام در شرکت‌ها نیازمند توانایی و تلاش بیشتری است. اما قطعا اگر فوت و فن این روش را یاد بگیرید، درآمد بسیار زیادی‌تری نسبت حقوق کارمندی به دست می‌آورید.

البته ناگفته نماند که بسیاری از کسانی هم که در شرکت‌ها استخدام هستند، زمان‌های خالی خود را به فریلنسری مشغول‌اند. راه‌های کسب درآمد از فریلنسری در بازار کار دیجیتال مارکتینگ متناسب با سطح دانش و توانایی‌های شما در این زمینه می‌باشد. برخی از خدماتی که به صورت فریلنسری در زمینه دیجیتال مارکتنیگ انجام می‌شوند، عبارتند از:

  • تدوین استراتژی و تولید محتوای دیجیتال
  • تدوین استراتژی محتوایی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • سئو، بهینه‌سازی و افزایش ترافیک سایت
  • خدمات طراحی سایت
  • کپی‌رایتینگ محصولات
  • بررسی و تحلیل داده و آمار
  • تبلیغات و بازاریابی اینترنتی
  • مدیریت سایت یا شبکه اجتماعی
  • و…

درآمد فریلنسر دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

مشخص کردن درآمد فریلنسر دیجیتال مارکتینگ کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا هیچ آمار و مستنداتی برای بررسی درآمد فریلنسرها در بازار کار دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. از طرفی دیگر میزان درآمد فریلنسرها ارتباط مستقیمی با مهارت، دانش و نمونه کارهای اجرایی آن‌ها دارد که از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

درآمد یک فریلنسر حرفه‌ای حتی ممکن است از 50 میلیون تومان هم بیشتر شود. البته دقت کنید که در زمان شروع به فریلنسری نباید انتظار چنین درآمدی را داشته باشید. بنابراین در ابتدای مسیر فریلنسری تمرکز خود را بر روی ساخت رزومه قوی، نمونه کارهای خوب و همکاری با برندهای معتبر بگذارید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به صورت جامع وضعیت بازار کار دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دادیم و دیدید که چرا این روزها دیجیتال مارکتینگ به یکی از پردرآمدترین شغل‌های ایران تبدیل شده است. همچنین با روش‌های کسب درامد از دیجیتال مارکتینگ و میانگین حقوق هر کدام از آن آشنا شدید.

اولین سوال بسیاری از علاقه‌مندان به بازاریابی دیجیتال این است که «چگونه دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟» اگر شما هم با این سوال در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، باید بدانید که قبل از یافتن پاسخ این سوال باید با آگاهی کامل بدانید که در چه مسیری قدم می‌گذارید.

بنابراین تلاش کردیم تا با نگارش این محتوا نقشه راه ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ را برای شما ترسیم کنیم تا با آگاهی کامل مسیر خود را در دنیای دیجیتال پیدا کنید. البته توجه کنید که برای افزایش درآمد و تثبت جایگاه خود در بازار دیجیتال مارکتینگ باید همیشه در حال یادگیری، کسب تجربه و تمرین باشید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندید با ما همراه باشید و سایر مطالب سایت کوکاس را از دست ندهید. به نظر شما یادگیری کدام یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ برای ورود به این حوزه برای کسب درآمد و استخدام در شرکت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این مطلب از نظرت چقدر مفید بود؟

با امتیاز دادن به این مطلب، به ما در بهبود محتوای سایت کمک کن

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 43

این مطلب هنوز امتیازی نگرفته! اولین نفری باش که به این مطلب امتیاز می‌ده

اگر این مطلب از نظرت مفید بود ...

می‌تونی از یکی از روش‌های زیر با دوستات به اشتراک بذاریش!

خیلی متأسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

ما را در بهبود این مطلب یاری کنید!

به ما بگو چطور می‌تونیم این مطلب رو بهترش کنیم؟

مهدی علامه

درباره نویسنده این مقاله

سلام، من مهدی علامه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هستم. طی این چند سال اخیر با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی همکاری داشته‌ام و کار حرفه‌ای را در زمینه‌هایی از جمله تولید محتوا، استراتژیست محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… تجربه کرده‌ام. تجربیات و محتوایی که در وب سایت کوکاس با شما به اشتراک میذارم ثمرۀ این همکاری‌ها و تحقیقات تخصصی من در این زمینه است.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده‌اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده‌اند

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

بهترین راه برای ساخت برند چیست؟

برند چیست که تمام کسب‌وکارهای دنیا بودجه‌های هنگفتی را برای ایجاد و در نهایت ترقی آن اختصاص می‌دهند؟ اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و یا کسب‌وکار فعلی خود را رونق دهید، قطعا بدون درک اهمیت برند و برندسازی موفق نخواهید شد. زیرا امروزه در دنیایی زندگی...

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که نباید از آن‌ها غافل شد

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی دارد و به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمی‌شود. بنابراین شاید اگر ساعت‌ها و یا حتی روزها زمان برای لیست کردن تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان باشد،...

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای وارد شدن به دنیای کسب و کار به خصوص کسب و کار اینترنتی، باید پاسخ آن را بدانید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روشی نوین در علم بازاریابی است که هدف اصلی آن افزایش فروش و برندسازی به کمک ابزارهای...

0 دیدگاه‌ها

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به خبرنامه ایمیلی آکادمی کوکاس بپیوندید

جدیدترین اخبار و مقالات دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید