بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یکی از مهارتهای مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که میتواند تاثیر چشمگیری در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همانطور که میدانید امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، لینکدین (LinkedIn) و… هستند. هر کجا که مردم باشند، کسب و کار و بازاریابی آن نیز همان جا خواهد بود. حجم زیاد کاربران، افزایش آگاهی از برند، بهبود سئو و ترافیک سایت و ارتباط آسان با مخاطبان تنها بخشی از مزایای سوشیال مارکتینگ است. برای اینکه بدانید بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و چه مزایایی دارد در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
شبکه اجتماعی چیست؟
قبل از اینکه به تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم، باید بدانید منظور از شبکه اجتماعی چیست؟ بر اساس تعریف ویکی پدیا، شبکه اجتماعی مجازی یا رسانه اجتماعی (Social Media) بستری برای ارتباط نزدیک و تبادل اطلاعات میان افراد و سازمانها میباشد. به عبارتی سادهتر رسانه های اجتماعی به وب سایتها و اپلیکیشنهایی میگویند که امکان اشتراک گذاری محتوا را در لحظه و با سرعت بالا برای افراد فراهم میکنند.
امروزه بسیاری از مردم تصور میکنند که رسانه های اجتماعی فقط محدود به اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند هستند، اما واقعیت این است که اولین شبکه اجتماعی برای رایانه طراحی شده است. این تصور غلط ناشی از این موضوع است که بیشتر کاربران رسانه های اجتماعی از طریق تلفنهای هوشمند خود به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنند.
شبکه های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ هستند. زیرا امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در این شبکهها هستند. در حقیقت کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … حضوری فعال نداشته باشد.
اگر مقداری به اطرافتان نگاه کنید میبینید که استفاده از شبکه های اجتماعی محدود به زمان و مکان خاصی نمیشود. مثلا در مترو، تاکسی ها، صف نانوایی و یا حتی در زمان کار مردم در حال فعالیت در شبکه های مجازی هستند. بنابراین شبکه های اجتماعی را می توان بخشی از زندگی روزمره مردم و در نتیجه محیطی ایده آل برای بازاریابی دانست. این عوامل دست به دست هم دادند تا بازاریابی در شبکه های اجتماعی به یکی از اولویتهای اصلی دیجیتال مارکترها تبدیل شود. اگر نمیدانید منظور از دیجیتال مارکتر کیست به شما توصیه میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
حال که با تعریف شبکه های اجتماعی آشنا شدید بگذارید ببینیم منظور از سوشیال مارکتینگ چیست؟ پیشرفت و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی باعث ظهور شیوه جدیدی از دیجیتال مارکتینگ تحت عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی شده است. در سوشیال مدیا مارکتینگ (به انگلیسی: Social Media Marketing) از رسانه های اجتماعی به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده میشود.
بسیاری از دیجیتال مارکترها بر این اعتقادند که چشم انداز بازاریابی و تجارت با ظهور شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر به شدت تغییرات مثبتی کرده است. آنها پیش بینی میکنند که اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای مختلف روز به روز افزایش یابد. زیرا همیشه مارکتینگ و بازاریابی به دنبال محلی است که بتواند مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد و چه محلی بهتر از شبکه های اجتماعی؟ جایی که روزانه میلیونها نفر در سرتاسر دنیا با سلیقه ها و انگیزه هایی متفاوت در حال فعالیت هستند.
امروزه بیشتر مردم حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی با اهدافی مانند اطلاع از اخبار در یک حوزه خاص، تبادل نظر، تفریح، ارتباط با دیگران، آموزش و… حضور فعالی دارند. به همین دلیل است که روز به روز به شمار کسب و کارهایی که با هدف افزایش فروش و برندسازی خود به سوشیال مارکتینگ روی می آورند، اضافه میشود.
مزایای سوشیال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟
اگر شما هم به دنبال ارتقای کسبوکارتان هستید، بازاریابی با شبکههای اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. زیرا در سوشیال مارکتینگ محدودیتی از نظر مخاطب نخواهید داشت و بهترین مزیت آن رایگان و هدفمند بودن آن است. همین عامل باعث شد تا کسب و کارهایی نوین در حوزه دیجیتال شکل گیرد و مردم به دنبال در آمدزایی از این شبکهها حتی در خانه هایشان باشند.
اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با موجی از آموزش هایی مانند کسب درآمد از تلگرام، برندسازی به کمک اینستاگرام، افزایش فروش به وسیله اینستاگرام و… مواجه خواهید شد که همه آنها در حقیقت بخشی از آموزش سوشیال مارکتینگ است.
اینها همه نشانههای یک فرصت طلایی برای کسب و کارهای دیجیتال است. به همین دلیل است که آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی به یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
- وجود مخاطبان زیاد و در دسترس
- فراهم سازی امکان ارتباط بهتر با مشتریان
- امکان اشتراکگذاری محتوا با دیگران
- افزایش وفاداری مشتریان
- دریافت دیدگاه مشتری و تعامل با آنها
- تبلیغات همسان و کاربرپسند
- افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات
- بازاریابی با نرخ جذب بالا و هدفمند
- افزایش نفوذ و آگاهی از برند
مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کداماند؟
پس از اینکه دیدید سوشیال مارکتینگ چیست و مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن را شناختید، بگذارید به سراغ معرفی مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی برویم. مطمئنا حضور فعال در تمام شبکه های اجتماعی نیازمند زمان و هزینه زیادی خواهد بود. از طرفی دیگر قطعا نیازی هم به فعالیت در شبکه های اجتماعی متعدد نخواهید داشت. زیرا بهترین راه برای بازاریابی شبکه های اجتماعی، انتخاب هوشمندانه شبکه های مجازی بر اساس معیارهایی مانند نوع کسب و کار، اهداف مورد نظر و امکانات شبکه اجتماعی است.
شاید هدف از ایجاد و استفاده تمام شبکه های اجتماعی فضای مجازی برقراری ارتباط بین مردم جهان باشد، اما در عین حال هر کدام از آنها دارای خصوصیات ساختاری و ظاهری خاص خود است. ویژگیها و خصوصیات هر یک از شبکه های اجتماعی هر کدام از آنها را برای هدفی خاص مناسبتر میکند. مثلا شبکهای مانند لینکدین با هدف ایجاد بستری برای تبادل نظر و برقراری روابط تجاری ایجاد شده است. همچنین امروزه اینستاگرام به بهترین محل برای اجرای کمپین های فروش و بازاریابی ویروسی (Digital Viral Marketing) تبدیل شده است.
برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- فیسبوک (Facebook)
- توییتر (Twitter)
- لینکدین (LinkedIn)
- اینستاگرام (Instagram)
- تلگرام (Telegram)
- پینترست (Pinterest)
- کلاب هاوس (Clubhouse)
- شبکه اجتماعی کلوب
- شبکه اجتماعی فیس نما
- پیام رسانهای جدید داخلی
- و…
نتیجه گیری
در این مطلب دیدید که منظور از سوشیال مارکتینگ چیست و چرا باید برای کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی به بازاریابی بپردازید. امروزه بسیاری از افراد برای یادگیری اصول و روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی در دوره های مختلفی با هدف آموزش سوشیال مارکتینگ شرکت میکنند. زیرا میدانند که در همین لحظه میلیونها نفر در سرتاسر دنیا در صفحات اجتماعی خود حضور دارند و به ارتباط و تعامل با یکدیگر میپردازند و هر چه بیشتر صبر کنند، ضرر بیشتری خواهند کرد. شما تاکنون از چه شبکههای اجتماعی و با چه هدفی استفاده کردهاید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
17 دیدگاه. پیغام بگذارید
به موضوعات خوبی اشاره کرده بودین عالی بود یک سوال دوره رشد کسب و کار دارید؟
سلام علی عزیز. خوشحالم که این مطلب مورد توجهت قرار گرفته. خیر، متاسفانه در حال حاضر دورهای در این زمینه برای ارائه نداریم.
سلام من میخام مشورت بگیرم ازتون کجا باید پیام بدم؟
سلام دوست عزیز
برای ارتباط با ما از طریق صفحه با تماس میتونید ارتباط برقرار کنید و یا با شماره تماس 09355444812 تماس بگیرید
کارتون عالیه با قدرت ادامه بدین
خیلی خوشحالم از داشتن همراهانی مثل شما، ممنونم
مث همیشه عالی بود اقای علامه .ممنون میشم کامنتمو قبول کنی
ممنونم بابت انرژی که میدید
جالب بود
😊🙌
من مدتیه دارم از سایت گیفینگ استفاده می کنم که خیلی در زمینه سوشیال مدیا به من کمک کرده
بسیار عالی
ممنون از نظر لطف شما
خیلی مقاله مفیدی بود
همه چیز رو ساده و قابل فهم توضیح دادید
در مورد سئو سایت هم مطلب بنویسید
ممنون آقای علامه
خواهش میکنم دوست عزیز
مرسی بابت بازخوردت
حتما در این زمینه مطالب خوبی رو آماده میکنیم
عالی بود، مرسی
ممنون سینا عزیز، خوشحالم که این مطلب مورد توجهت قرار گرفته